fbpx

Hogy ne bukjunk bele a növekedésbe?

Írta: Szerkesztőség - 2020 március 16.

Folyamattervezés, raktárlogisztika QLM módra

A megfelelő munkaerő megszerzése és megtartása mellett talán a másik legnagyobb növekedési korlát ma már a vállalatok egyre komplexebbé váló logisztikai hátterének minősége. A gyártókapacitások bővítésének csak akkor van értelme, ha a mögötte működő logisztikai operáció képes kiszolgálni a növekedést, különben jelentős veszteségek keletkezhetnek. Egy gyorsan növekvő élelmiszeripari cég példája mutatja, mekkora a tét.

Az intralogisztikai rendszerek vagy nem tudják skálázva kiszolgálni a növekedést, vagy a fejlesztések elmaradása esetén az adott üzletmenet során folyamatosan esnek ki a csontvázak, magas a selejt, csökken a hatékonyság. Amikor a felismerés és az elhatározás megszületik, hogy lépni kell, akkor viszont a hazai cégek vagy az általuk megbízott szakértők gyakran túl kevés időt fordítanak a tervezésre, vagy csak egyszerűen nem elég átgondolt tervek készülnek. Aztán a végrehajtás során próbálják kiigazítani a kormányrudat, amikor már sokkal nehezebb, biztosan drágább, és néha lehetetlen is. Így járhatott volna a Gallus Csoporthoz tartozó TARAVIS Baromfi és Élelmiszeripari Kft. is, ha nem vizsgálja meg a fejlesztési tervét a QLM Logisztika szakértő csapata, nem futtat le szimulációt.

Mi volt a Taravis Kft. elvárása?

A TARAVIS Baromfi és Élelmiszeripari Kft. 2019 második felében új zöldmezős beruházása keretein belül adta át egy 1800 m2-es, több mint 9 méter magas új raktári csarnokát Sárváron. A fagyasztott és friss baromfihús-tárolására is alkalmas hűtött csarnok – évi 15 millió broilercsirke feldolgozására alkalmas gyártócsarnokból, hűtött alagúton keresztül érkező készárut fogad. Az automata gyártósorok telepítése mellett igazi kihívást jelentett a társaság számára a termék logisztikai folyamatainak kialakítása, valamint az ehhez szükséges raktári eszközök, valamint a raktárirányítási szoftver kiválasztása.

Sztenderdizált megoldás nem létezett. Ilyen komplex helyzetekben elengedhetetlen az alapos folyamattervezés.

A logisztikai szakértők ilyen esetekben mély adatelemzésen keresztül megismerik a feladat részleteit, majd a kapott adatokból különböző technológiai alternatívákat alakítanak ki, amelyeket szimulációs eljáráson keresztül vizsgálnak, amikor szükséges és indokolt, miképp a Taravis esetében is. A valós idejű szimulációk alapján már könynyű a legjobb megoldást kiválasztani, a megfelelő döntést meghozni. Minél mélyrehatóbban megismerjük a folyamatokat, a helyi adottságokat, annál személyre szabottabb és optimálisabb, az adott ügyfél számára működőképesebb lesz a megoldás.

Mi a döntő a szakértők kiválasztásakor?

Szabó Ákos, a TARAVIS Baromfi és Élelmiszeripari Kft. ügyvezető-tulajdonosa szerint már az első egyeztetéstől érezhető volt, hogy a QLM Logistics Solutions Kft. munkatársainak figyelme minden részletre kiterjed, mélységében meg akarják érteni a beruházói igényeket. „A QLM csapata volt az első, aki megkérdezte, hogy milyen intenzitással, időbeli eloszlással érkezik az áru. Milyen forgási sebesség várható a raktárban? Foglalkoztak a termékjellemzőkkel, a kiszállítási volumenekkel, ütemekkel, amelyen keresztül érezhető volt, hogy folyamatokban gondolkodnak, nem csak eszközökben. Megértették azt a tulajdonosi érdeket, hogy el kell mozdulnunk az automatizálás felé, de nem tudjuk azt egy lépésben megoldani” – foglalja össze tapasztalatait Szabó Ákos.

Kihívások

A raktárba közvetlen összeköttetéssel egy hűtött alagúton keresztül egy automata szállítópályán akár 26 inhomogén rekesz érkezik percenként a gyárból. Itt kezdődött a QLM feladata, ahol az érkező árut első lépcsőben azonosítaniuk kellett, majd valamilyen megoldással rakatot képezni homogenizáltan a megfelelő vevőre előkészítve. Figyelembe kellett venni, hogy a friss áru mellett fagyasztott termékek is érkeznek a raktárba. Nehezítette a koncepcióalkotást, hogy a ládák méretében és típusában van szórás, valamint könnyen sérülnek, és az áru akár aszimmetrikusan is belekerülhet. Az viszonylag egyértelmű volt, hogy a hűtött tér lehető legmagasabb kihasználtsága miatt fagyasztott áru esetén elektromosan vezérelt mobil állványban, friss áru vonatkozásában görgős FIFO-állványban érdemes gondolkodni. A szűk hely miatt komoly kihívást jelentett egy később automatizálható rakatképzési megoldás kialakítása, valamint az áru kiszállítás előtti optimalizált tárolása, amelynek eredményeképp a kamionrakodásokat a legrövidebb mozgásokkal a leghatékonyabban valósítható meg.

Több rakatképzési technológiát megvizsgálva egy 12 pályás szortírozósort javasoltak a QLM szakértői, amely kezdetben humán erőforrással valósítja meg 12 rakat egyidejű képzését, ami később teljesen automatizálható lesz egészen odáig, hogy az akár napi 400 db elkészült rakatot egy felrakógép helyezi el a FIFO-állványban a jelenlegi targoncák helyett.

Mi a legfontosabb komponense a kialakított rendszernek?

Pári Róbert, a QLM Logistics Solutions Kft. ügyvezető igazgatója szerint egyrészt az áll a kialakított rendszer sikerének a hátterében, hogy a lehető legnagyobb tudatossággal és nem érzésekre támaszkodva választottak technológiát a szakértők. Tényekre alapoztak minden számítást. A valós idejű szimulációk miatt pedig a Megbízó nagy biztonságban érezte magát a beruházási döntése meghozatala során. A másik sikertényező a QLM-WaProM raktárirányítási rendszer, ami a tervezés során kialakított munkafolyamatokat lépésről-lépésre irányítja, felügyeli. A ládákat QR-kódok alapján azonosítja a szállítópályán, majd a megfelelő szortírozó pályaszakaszra irányítja, amely már az előre definiált Vevő részére készülő rakatra kerül. Az így elkészült lecsomagolt rakatot a FIFO-állvány megfelelő csatornájába irányítja, amelyet már a kiszállítások ütemezése határoz meg. A sürgősebb árut például az alsó csatornákba irányítja a rendszer, hiszen az könnyebben elérhető, így gyorsabb működést eredményez. A berakodás egy lépcsős, amely közvetlenül az állványból az autókra történő rakodást jelenti napi 25 autó esetében.

Összefoglalva

Ha nem szeretnénk kockáztatni, akkor teljes mélységében meg kell terveznünk a logisztikai technológiát, a folyamatokat pedig testreszabott szoftverrel kell irányítanunk, és amikor szükséges lehet, szimulációkat kell végrehajtanunk. A logisztikai eszközök csupán alkotóelemei egy bonyolult rendszernek, olyanok, mint egy pohárban a jégkockák. Külön álló egységet alkotnak, és csak akkor kerülnek kapcsolatban az összes többi jégkockával, ha felöntjük folyadékkal a poharat. Esetünkben a QLM-WaProM raktár irányítási rendszere a folyadék, ami minden komponenst (szortírozó pálya, raktári állványzat, targoncák, humán erőforrás) összekapcsol, harmóniában irányít. Mérjünk fel, tervezzünk, döntsünk!


www.qlm.hu