„Vedd a hazait! Védd a hazait!”
Napjainkban már csaknem 180 cég több mint 4000 terméke és szolgáltatása viseli a Magyar Termék védjegyek valamelyikét. Legutóbb a SPAR Magyarország 19 tálcás frisshús-készítménye nyerte el a védjegyhasználati jogot a tanúsítási eljárásban.
A rendszer mozgatórugója a Magyar Termék Nonprofit Kft., mely 2006ban alakult azzal a céllal, hogy eredettanúsító védjegyeivel segítse a hazai áruk könnyű és egyértelmű azonosíthatóságát, ezzel is növelve a magyar termékek forgalmát.
Jelenleg hat védjegyre lehet pályázni, ezek: a Magyar Termék, a Hazai Termék, a Magyar Szolgáltatás, a Hazai Feldolgozású Termék, valamint 2019-től a Kiváló Termék és a Zöld.
Független szakértői vizsgálat
A Magyar Termék védjegycsalád rendszerében független szakértői vizsgálat tanúsítja a követelményeknek való megfelelőséget. A gyártók a nevezési lap beküldésével és egy kedvező belépési költséggel indíthatják a folyamatot, majd a sikeres audit után a megkötött szerződés alapján, a cég méretéhez igazodó díjért használhatják az elnyert védjegyet.
„Vedd a hazait! Védd a hazait!” kampány
Több éven keresztül elsősorban a termékkód-feltöltéses nyereményjátékokkal hívták fel a figyelmet a hazai készítményekre. 2020 tavaszán, a járvány első hullámának idején döntött úgy a nonprofit szervezet, hogy az addigi sikeres marketing tevékenységeken túl új területen lépnek fel a magyar termékek népszerűsítése érdekében.
Ekkor indult a „Vedd a hazait! Védd a hazait!” program első szakasza. Benedek Eszter, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője elmondta, hogy történetükben ez lett az egyik legsikeresebb marketingkampány. Nagy aktivitást sikerült kiváltani a cégek és a fogyasztók körében, valóságos mozgalommá vált. Rövid idő alatt csaknem száz gyártó csatlakozott a széles körű összefogáshoz.
Húsz cég húsz reklámfilmjét gyártották le, amelyek ugyanazt az üzenetet közvetítik
„Nagyon különbözőek vagyunk, sokan sokfélét gondolunk, de egyben egyet értünk: vegyünk magyar terméket.” A kisfilmeket integrált tévéreklám-kampányban ismerhetik meg a vásárlók, a tévécsatornák 6 héten keresztül vetítik azokat. Közben más médiaplatformokon is támogatást kap a promóció: a közösségi médiában és egyéb elektronikus felületeken lesznek láthatóak a reklámfilmek.
Az őszi kampánynyitó sajtótájékoztatón beszélgettünk Benedek Eszterrel, aki megosztotta velünk többéves tapasztalatait a védjegyek tárgyában, a fogyasztói magatartásokkal kapcsolatban, illetve a pandémia által a rendszerre gyakorolt hatásokról.
Benedek Eszter, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője
Miért érdemes csatlakoznia egy cégnek a rendszerhez?
– A Magyar Termék mára több mint egy védjegy. A Magyar Termék védjegyeket használó cégek ugyanis olyan üzleti közösség részévé válnak, amelyben a védjegyhasználaton túli értékeket is kapnak, és összefogással egyedi értékesítési támogatást tudnak megvalósítani. A csatlakozóknak hatékony és kedvezményes közös beszerzést, nyereményakciókat, üzletlánci megjelenéseket, ingyenes online hirdetési lehetőségeket, jelentős marketing és PR-támogatást kínálunk. Így a tanúsításra és a védjegyhasználatra költött pénzük más módon is hasznosul számukra.
Nézzük a másik oldalt. Miért érdemes a fogyasztónak magyar terméket rakni a kosarába?
– Általában a védjegyhez kapcsolódik egy nyereményjátékunk, melynek most például egymillió forint a fődíja, de számos egyéb, nagyértékű ajándék is gazdára vár. Ezen prózai okon túl tudnia kell a fogyasztónak, hogy a védjegyünket magán hordozó áru megvásárlásával egy megbízható minőségű, ellenőrzött alapanyagokból készült, hazai előállítású terméket vásárol. Ezzel hozzájárul az előállító vállalkozás fejlődéséhez, munkahelyteremtéséhez, végső soron pedig a hazai gazdaság élénkítéséhez.
Fenntarthatóság, környezettudatosság, környezetvédelem – ezek hogy jelennek meg a rendszerben?
– Tehetünk azért, hogy élhetőbb, tisztább maradhasson a bolygónk. A legegyszerűbb válasz erre: ha hazait veszel, azon sokkal kisebb lesz a logisztikához kapcsolódó költség. Nem mindegy, hogy Hollandiából hozzák a tejet, vagy a magyar táj egyik szegletéből. A hazai termék vásárlásával csökkentjük az ökológiai lábnyomot. Ráadásul a helyi termék biztosítékot jelent a frissességre is. A környezettudatos életmód a hosszú távú gondolkodásról szól, mellyel gyermekeink számára biztosíthatjuk a környezetünk fenntarthatóságát.
„Vedd a hazait! Védd a hazait!” marketingkampány
A magyar fogyasztó van annyira nemzetimádó, mint mondjuk az osztrák szomszédok? Hajlandó többet fi zetni a hazaiért?– Az elmúlt évek felmérései azt mutatják, hogy a vásárlók közel 96%a ismeri ezeket a védjegyeket, több mint 70%-uk a Magyar Termék emblémát a megbízható eredettel azonosítja. Ma már két, tulajdonságaiban megegyező, azonos árú termék közül a megkérdezettek 60%-a még más hazaival szemben is hajlandó inkább a Magyar Termék védjegyeset választani. Ami lényeges, hogy a nyilatkozók több mint fele pedig 10%-kal magasabb árat is hajlandó fizetni a hazaiért a külföldivel szemben, ha az eredetet védjegy igazolja.
Merre fejlődik tovább a védjegy család?
– Az elmúlt év felmérései alapján kimondhatjuk, hogy a magyar fogyasztók is egyre tudatosabban keresik a kimagasló minőségű élelmiszereket. A hazánkban működő vállalatok pedig világszínvonalú termékek előállítására képesek. Igazodva a gyártói és fogyasztói igényekhez, a „Kiváló Termék” védjegyet hoztuk létre. Célunk ezzel azoknak a hazai termékeknek a megkülönböztetése, amelyek minőségi tulajdonságaikkal kiemelkednek a termékkínálatból. Folyamatban van több tanúsítási eljárás is. Kimagasló az érdeklődés, év végéig becslésem szerint el fogjuk érni a 180 csatlakozó céget.
Barna Ferenc