A számok alapján mostanra kijelenthető, hogy a kezdetben csak az extra és az átterelt (kényszer)költések miatt lendületet nyerő online piac tavaly nemcsak átmeneti sebességtöbbletet kapott, hanem valós versenyelőnyt. Ha a szektor ezzel jól gazdálkodik, akkor akár hosszú távon is fenntartható növekedési pályára állhat.
Legalább 3 évet ugrott előre
Az Online Kiskereskedelmi Index keretein belül 2014-óta vizsgálják a belföldi online kereskedelmi piacot. A kutatás 2020-as évközi eredményeit is figyelembe véve mostanra kijelenthető, hogy a pandémia egyik legnagyobb nyertese az e-kereskedelem – összegezte legfrissebb kutatása alapján a GKI Digital és az Árukereső.hu. Az online kereskedelem a korábbi évek folyamatos (16-18% közötti) bővülését alapul véve legalább 3 évet ugrott előre a fejlődésben.
A világjárvány egyik legnagyobb nyertese az e-kereskedelem
A lakosság év közben folyamatosan romló jövedelmi helyzetét, az extra költések miatt apadó családi kasszákat és a kiskereskedelem egészére jellemző gyenge évet is mérlegre téve, az online szektor 2020-as eredményei még inkább kimagaslók.
Meddig tarthat a lendület?
2020 júniusában még nem lehetett tudni, hogy meddig tarthat a lendület: a forgalmi kiugrás „csupán” a hirtelen jött boltbezárások, a pánikvásárlások és a digitális oktatás, illetve home office miatt felmerült igények következménye, vagy egy olyan átrendeződés első megnyilvánulása, ami velünk marad hosszabb távon is?
A kereskedők stratégiáját alapjaiban érintő kérdésre nehezítette a válaszadást, hogy a nyári hónapokban a kormány – sok más európai országhoz hasonlóan – lazított a korlátozásokon, véget ért a digitális tanév, az emberek kiszabadultak a négy fal közül, és újranyitott a kereskedelmi és vendéglátó egységek többsége. Ezek együttese, valamint az eddigre csökkenő extra költések összességében „lassabb”, de még mindig kiemelkedő dinamikájú bővülést eredményeztek a harmadik negyedévben. A tavalyi utolsó negyedévet ismét az emelkedő esetszámok, valamint a novemberben érkező járványügyi korlátozások jellemezték. Ez a már második negyedévben is látott folyamatok ismétlődését eredményezte, felülmúlva minden korábbi várakozást az ünnepi szezonra vonatkozóan. A 2020-as mércével mérve is erős utolsó negyedév a magas bázis ellenére is összességében 59% körüli forgalombővülést könyvelhetett elolvasható az IoT ZóNA oldalán.