Még mindig erős a közúti szállítás, csak kis mértékben tudtuk növelni 2020-ban a hazai intermodális áruforgalmat. Ez az eredmény inkább a koronavírus-járványnak köszönhető.
Az intermodális áruforgalom 1,7%-kal nőtt a közúti terhére (Fotó: Barna Ferenc)
A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) éves összefoglalója
Az elemzés szerint 1,7 százalékkal nőtt tavaly az intermodális áruforgalom. Ahhoz, hogy Magyarország teljesíteni tudja a vállalt klímacélokat, évi 50-100 ezer kamionnyi forgalmat kellene közútról az intermodális fuvarozás területére átállítani.
A pandémia miatt tavaly jelentősen átrendeződött az áruforgalmi térkép: miközben a vízi fuvarozás volumene és a vasúti fuvarozás tonnakilométer-teljesítménye nőtt, a közúti áruforgalom minden mutató tekintetében visszaesett.
A tavalyi árufuvarozás alakulása (MLSZKSZ)
Az áruforgalom fő jellemzői:
- A hazai közúti áruforgalom volumene 7,2 százalékkal, árutonna-kilométer teljesítménye 12,8 százalékkal csökkent tavaly 2019-hez képest.
- A nemzetközi forgalomban a volumen 12,8 százalékkal, a teljesítmény 17,8 százalékkal esett vissza.
- A nemzetközi közúti forgalom egy része vasútra és vízi útra került át, mintegy 1,1 millió tonna áru vasútra, 0,4 millió tonna vízi fuvarozásra.
Ezt nemzetközi viszonylatban főként a világjárvány miatti határzárak okozták, valamint a gépkocsivezetők hiánya, míg belföldön a gyárak leállása játszott közre a csökkenésben.
Tovább kell csökkenteni a közúti árufuvarozás arányát (Fotó: Barna Ferenc)
Új megoldások kellenek a fuvarozásban
A közúti fuvarozó vállalatoknak új megoldásokat kell keresniük versenyképességük megőrzéséhez, amelyre megoldást nyújthat az intermodális fuvarozás fejlesztése.
A járvány miatt jelentősen megnőtt az igény az intermodális fuvarozás iránt, és a jövőben várhatóan még dinamikusabban emelkedik ennek a fuvarozási módnak a részaránya, amelyet az Európai Unió is előnyben részesít.
Az intermodális fuvarozás pozitívumai:
- Megoldást nyújt a nemzetközi közúti fuvarozás egyik nagy problémájára, az egyre súlyosbodó gépjárművezető-hiányra, mert minimális személyzetet igényel még nagy mennyiségű áru továbbítása esetén is.
- Nem érintik a közúti közlekedés problémái (a dugók*, a határátkelés), emellett jól szervezhető, és 24 óra alatt akár 1200 kilométert is meg tud tenni a vasútra rakott áru. A vízi fuvarozás esetében ez 5-7 nap.
- Költségeket is lehet vele csökkenteni, mert egyre versenyképesebbek a vasúti fuvardíjak, másrészt az intermodális fuvarozás közvetlen költségcsökkenést jelent a közúti flottát üzemeltetők számára.
A vasút hangsúlyosabbá tételével, a kombiterminálok létrehozásával a közúti fuvarozás környezetterhelése csökkenthető (Fotó: Barna Ferenc)
Az intermodális fuvarozás terjedését segítő fejlesztések, tervek
Előrehaladott állapotban van a fényeslitkei East-West Gate intermodális kombiterminál építése, valamint hamarosan elkezdődik a zalaegerszegi kombiterminál fejlesztése is. Az új kombiterminálokat már eleve úgy tervezik, hogy azok a közúti pótkocsikat – még a nem daruzhatóakat is – vasútra tudják tenni.
Újra napirenden van a V0 budapesti vasúti körgyűrű projektje, valamint kormányzati döntés született az országos vasúti áruforgalmi felmérés és fejlesztési koncepció kidolgozásának tárgyában.
* Ritkán ez is megtörténhet akár vízi szállításnál is, erre láttunk nem is oly rég példát a Szuezi-csatornán.
Forrás: MTI
Összeállította: Barna Ferenc