Ahogy azt a 2020-as év is bebizonyította, igenis fontos szerepe van a csomagolásnak, ráadásul a főszerepet kapta meg az online vásárlásaink forgatókönyvében. A csomagolás kulcsfontosságú eszköz, ami megadhatja számunkra azt a fogyasztói élményt, amit jelenleg nincs lehetőségünk átélni vásárlásaink során. Ideiglenesen hiányzik a mindennapjainkból az a lépés, hogy az áruházak sorai között számtalan különböző márka választéka vegyen minket körbe, amit még egy magával ragadó webshop sem tud kárpótolni. A cél az, hogy a fogyasztók belekóstoljanak a jelenlegi helyzetbe, valamint abba, hogy a jövőben mi vár rájuk. Az egésznek a lényege, hogy valami újat teremtsünk, valami káprázatos vásárlói élményt adjunk át az egyedi csomagolási trendekkel 2021-ben is.
Toplistánk első szereplői az apró illusztrált minták
A minták és illusztrációk sokkal többek szimpla díszítésnél. Felfedik a csomag tartalmát, vagy épp mesét mondanak el a benne rejlő termékről. Várhatóan ebben az évben több ilyen aprólékos, bonyolult mintázatú termékkel kerülhetünk majd szembe, amelyeknek fő feladata, hogy a bennük lakozó termékre adjanak utalást. Ezek a mintázatok gyakran absztrakt formavilágot jelenítenek meg, vagy sokkal inkább egy művészi hatást igyekeznek nyújtani annak érdekében, hogy a megismerjük, mi lakozik a belsejében, de elkerülve a termék konkrét bemutatását. Egy szó, mint száz: inkább díszítik növényi illusztrációkkal egy tea csomagolását, mintsem valódi képekkel, amik a teára emlékeztetnek.
Suppaoria jeges teacsomagolása, Charles Honig (Fotó: behance.net)
A második helyet a vintage, avagy a nosztalgikus design nyerte el
Ez a trend már évek óta hódít, de 2021-ben nem fogunk látni számtalan alapvetően régies csomagolást. Ebben az évben olyan csomagolások bukkannak fel, amelyek hitelesen ódivatú hangulatot és érzést nyújtanak, ezáltal egy teljesen magával ragadó élményt ajándékoznak számunkra. Ezeket a termékeket nem lesz nehéz felismerni, ugyanis ránézésre pont ugyanolyanok, mint amiket dédszüleink is használhattak volna. Megjelenésük egy világraszóló időutazásra invitál. A vintage csomagolás design tehát azt jelenti, hogy a logón és a címkén túlmenően az egész márkát átfogóan teremt egy nosztalgia inspirálta textúrát, formát, anyagot, csomagolást és ábrázolási módot. Manapság már nem elég csupán néhány retro elemet belevinni a megjelenésbe, mert maga az összkép, a teljes csomagolás adja azt az érzetet, hogy ez a termék egy olyan polcról lett leemelve, amely megállt az időben.
Giocovision csomagolása (99designs)
Az egyszerű, de mégis merészgeometrikus koncepció
Láthatunk majd feltűnő geometriai elemeket tiszta vonalakkal, éles szögekkel és kifejező színeket, amelyek szó szerint egy szegélyt adnak a csomagolásnak. Akárcsak az illusztrált mintás trend, ez a megjelenés is bepillantást ad abba, hogy a termék mit is képvisel valójában. A különbség viszont az, hogy ez a kialakítás a végtelenségig elvont. Elsőre talán nagyon egyszerűnek tűnik, de valójában ez egy hihetetlenül hatásos módja annak, hogy a márka bemutassa magát, és egy maradandó benyomást keltsen.
Blacbook Winery (Yarzatwins)
Kész műalkotások
Várhatóan jó néhány ilyen csomagolással találkozhatunk az idei évben. Ez a trend legfőképp a felsőkategóriás termékek körében lesz jellemző, de középkategóriás árucikkeknél is felbukkanhat. A tervezők festményekből és maga a festék textúrájából inspirálódnak, ezzel vagy játékosan bevonják a vásárlót a designba, vagy pedig adnak egy fókuszpontot a megjelenésnek. A legfőbb cél pedig az, hogy elmosódjon a csomagolás design és a képzőművészet közötti határvonal, ezzel is bizonyítva, hogy még egy üveg bor – ami történetesen újra lesz hasznosítva – is lehet bámulatos és egyedi. Míg számos tervező inkább a régi festők alkotásaiból inspirálódva készíti el munkáit, ez a trend leginkább az absztrakt festményekre és a folyadékfestésre helyezi a hangsúlyt. A textúra a főszereplő, és a designerek ezt a hatást próbálják elérni, hogy megjelenésében olyan élményt adjon, mintha egy megszáradt olajfestmény lenne előttünk.
EXILE boros címke (LucaToni)
Ez előzőket tekintve úgy tűnhet, hogy 2021 trendjei inkább egy művészeti gallériára hasonlítanak, mintsem egy kereskedelmi grafi kai designra. A merész geometria és a tapintható textúra mellett láthatjuk majd kedvenc (vagy leendő kedvenc) termékeinket egy olyan ruhába öltöztetve, mint ami egyenesen egy anatómiai illusztrációból vagy egy mérnöki tervrajzból lett volna kimásolva. Ez talán köszönhető annak is, hogy 2020-ban kénytelenek voltunk lassítani és átértékelni, hogy mi éri meg valójában, vagy esetleg ez egyfajta válasz azokra az időkre, amikor a minimalizmus uralkodott leginkább a csomagolás design területén. Mindenesetre arra kell készülni, hogy többször fogunk összefutni hihetetlen részletes és kidolgozott külsőkkel, amelyek olyan hatást keltenek majd, mintha egy ősi tudományos kiadványnak rajzolták volna kézzel.
Airship coffee (Martis Lupus)
A color blocking már nem az újdonságok közé tartozik
Ez a trend már évek óta jelen van a művészetekben és a divatban egyaránt. De, ami megkülönbözteti az újat a régitől, az a textúra, az egyedi színkombinációk, valamint a blokkok formáinak és méreteinek változatossága. Ezek nem letisztult, rendszerben elhelyezkedő szabályos, színes alakzatok és egyenes vonalak, hanem egyenetlen, kiegyensúlyozatlan, tarka és foltos kollázsok, amelyek inkább egy sokszínű virágoskertre vagy egy dalmatára emlékeztetnek. Igazi és organikus hatást keltenek. A minták nem az alapszíneket tartalmazzák, a tervezők főleg váratlan színpalettákkal és formákkal játszanak.
Vitamin és teacsomagolás (JianBranding™)
Felkerültek a listára a történetmesélő csomagolások
A történetmesélés az egyik kulcsa a hatásos márkaépítésnek, és 2021-ben számtalan olyan márkával találkozhatsz majd, ami egy mesét fog átadni a csomagolásán.
- év olyan karaktereket fog bemutatni, amelyek túllépnek a kabalaállat szerepén, és látszólag a saját megvalósult történeteiket mondják majd el. Ezek a fi gurák életre keltik a márka történetét, gyakran egy rajzfilmszerű, humoros módon, amely olyan érzetet kelt, mintha egy képregényt olvasgatnánk, amint átfut a szemünk a csomagoláskialakításán.
Peachocalypse (St.Pelmeni)
Szolid megjelenés, limitált színpaletta
Azonban a merész csomagolások mellett – amelyek olyanok, mintha képregényt olvasnánk – olyan termékekkel is szembekerülünk majd, amelyek egyetlen színben pompáznak. Bár ez a trend egy sokkal limitáltabb színpalettával dolgozik, még sincs egyetlen szereplője sem, mint az előzőeknek.
Babo Tea csomagolás (Eva Hilla)
Egy dologról már biztosan fel lehet majd ezeket ismerni, mégpedig arról, hogy a csomagolás legnagyobb részén világos, és szembetűnő színeket alkalmaznak. Ez a módja annak, hogy frissnek, hangosnak tűnjön, és kétségtelenül feltűnő legyen. Olyan esetben, ahol ez nem így van, ott egy szokatlan árnyalatot választ a tervező, amely egyfajta hangulatot kelt, és a vásárló szemét rögtön a szövegre vezeti. Ezzel a megoldással, hogy a termékről mond el információt, egy várakozást és megérzést kelt, ahelyett, hogy rögtön megmutatná magát, a terméket.
Egy jó csomagolás design anélkül is felcsigáz, hogy kibontottuk volna. Szóval ne maradjunk le a lehetőségről, hogy elkápráztassuk a vásárlót attól a pillanattól kezdve, hogy meglátják a termékünket! „A kreativitás nem csak a művészeteknél van jelen. Az élet minden területén mindannyiunknak szükségünkvan a kreativitás valamilyen formájára, függetlenül attól, mit csinálunk.” (Ed Catmull) Forrás: 99designs.com, packagingdigest.com
Pente Szilvia