„Kicsit későn értem meg rá, de most 100 százalékot tudok nyújtani”, vall önmagától a szelíden magabiztos emberek hangján Kondor Petra, aki nemrég elismerést vívott ki csomagolástervével a HungaroPack Student versenyen. A fiatal grafikai tervezőnek abban viszont sosem volt kétsége, hogy rajzzal, dizájnnal, grafikával, médiával akar foglalkozni. Ehhez pedig nem más vezette el, mint a fiziológia és a lélek találkozásának talán legszebb felülete: az emberi arc.
Családi hagyomány a rajz
Petra szerencsésnek is mondhatja magát az indíttatásért: művészcsaládba született, ahol mindenki jól rajzol, s még öccse is animációt tanul. – Úgyhogy már gyerekként szerettem és közel állt hozzám a rajzolás, és bár az általánosban még rajzszakkörre is jártam, ott valahogy mégsem fogott meg. Igazán csak a középiskolában vetettem bele magam, talán azért, ahogyan ott tanították… – idézi a kezdeteket a fiatal tervező. Már akkor ráérzett, hogy leginkább az anatómiai jellegzetességek, különösen az arc morfológiája, sajátos ívei, szegletei ragadják meg a figyelmét. – Azt mondják, házat, tárgyat bárki le tud rajzolni, és ez így is van. De egészen más az arc izmait, finom vonalait, a szem görbületét úgy visszaadni, hogy az eredetit tükrözze. Szerintem ezt nem is lehet csak tanulással elsajátítani, ezt érezni kell…!
Sokat jelentő siker
Kondor Petra mindezt részben annak tudatában is mondja, hogy elismeri: eleinte nem volt annyira az „övé” ez a terület. Hogy az ábrázolás, a grafika, a tervezés mégis az ő szakterülete lesz, az a gimnázium után, az első munkahelyén vált benső bizonyossággá. – Egyszer csak észrevettem, hogy tudom csinálni, hogy sikeresen meg tudok oldani grafikai tervezési feladatokat, akár logóról, akár szórólap- vagy más kiadványtervezésről van szó. A siker nagyon sokat jelentett az indulásban – annyira, hogy idővel el is határoztam, és mára megvalósítottam, hogy magánvállalkozóként folytatom ezt tovább. Ha későn értem is meg rá, most viszont 100 százalékot tudok nyújtani!
Petra azóta átfogó szolgáltatás keretében dolgozik tervezőként marketingkampányoktól a kiadványtervezésen át akár a szövegalkotásig. – Azt hiszem, ezt csak így lehet vagy így érdemes hatékonyan csinálni: átfogóan, minél szélesebb körben foglalkozni az adott megrendeléssel. Ennek része az is, hogy minél mélyebben megismerem a megbízót, a szóban forgó terméket és annak a célközönségét, annál inkább esélye van a kampány vagy a termék sikerének. Széles körű kitekintés nélkül szerintem nem megy – mutat rá a fiatal szakember.
Eladható művészetet csinálni
Petra mindezt most a Soproni Egyetem grafikai tervezői szakán, csomagolástervező hallgatóként is megerősítheti. Miután ő nem a gimnáziumi padokból, hanem a vállalkozói szférából érkezik a felsőoktatásba, piaci szinten foglalkozok a grafikával. Az egyetemen párhuzamosan folyó, duális révén így egyszerre igaz, hogy sok újat hall és tanul, s egyszerre tapasztalja azt is, hogy több területen már vannak saját, a gyakorlati életből vett tapasztalatai. Nem tagadja, hogy eleinte elsősorban a diploma és másodsorban az elméleti gyarapodás motiválta, de ez ma már fordítva van. – Például muszáj volt megtanulnom, hogyan tudok pénzt keresni a tudásommal; hogyan működnek az üzleti tárgyalások, a megrendelővel való közös munka világa. Másfelől viszont nagyon sok újat is tanulok. Sok technikai részletet, az egyes szakterületeken érvényes szabályokat ismerek meg. Kezdve onnan, hogy hogyan illik, hogyan hatékony például a tipográfiai elemeket használni, s egészen odáig, hogy hogyan célszerű a logót elhelyezni a csomagoláson, vagy hogy minimum mekkora betűkkel kell szedni a tájékoztatót a terméken – avat a tanulmányok részleteibe a hallgató. Petra név szerint is említi, hogy Rosta Péter tanártól nagyon sokat tanult a grafikai szabályokról és a piaci megélhetésre való felkészülésről, s arról, hogyan lehet eladható, kész munkákat készíteni.
Láthatóvá tenni a terméket
Mindezek a sokrétű szempontok érvényesültek abban a csomagolástervben is, amit Petra a HungaroPack Student versenyre készített tanára, Rosta Péter útmutatásai és javaslatai alapján. Egy reszelt sajtot kínáló, tartalmazó tasakot alkotott meg, ami nemcsak frissen tartja a terméket, hanem segíti a vásárlók eligazodását, illetve magának a tasakos kiszerelésnek a kezelését is könnyíti. – Először is abból indultam ki, hogy nekem, mint vevőnek is nehéz a dolgom a boltokban, amikor előre csomagolt reszelt sajtot keresek. Ezért az első célom az volt, hogy jól felismerhető, azonnal és könnyen azonosítható legyen maga a termék, ami benne van. Ezt egyrészt tipográfiai elemekkel, nagy betűkkel igyekeztem elérni. Másrészt olyan alaki megoldásokkal, amik formai elemekkel segítik a termékazonosítást: például a tasak tetejének festése, mintázata a reszelt sajt apródarabos, szálas jellegét utánozza. Továbbá a tasakon lévő fóliás ablak közvetlenül láthatóvá is teszi a terméket – írja le a szakmai zsűri által is méltatott tervet az alkotója. A tasak praktikumszempontú előnye továbbá az is, hogy kis akasztója révén nemcsak a bolti kínálóállványon, hanem a konyhában is könnyen elhelyezhető, tárolható, és mivel légmentesen zárható, frissen tartja a sajtszálakat. Petra az anyagfelhasználásra is ügyelt: a tasakon nincs felragasztott felület, és csupán a tasak belső védőfóliája tér el a fő elem anyagminőségétől.
Képek: Kondor Petra és munkái
Kohout Zoltán