A fenntartható csomagolási stratégia egy olyan megközelítés, amely a csomagolás negatív környezeti és társadalmi hatásainak csökkentését célozza.
Miért egyre népszerűbb a fenntartható csomagolás?
A fenntarthatóság és a környezetbarát csomagolástervezés az elmúlt évek legszembetűnőbb trendjei közé tartozik. Manapság sokan olyan márkákat keresnek, amelyek környezetbarátok és olyan csomagolási formákat kínálnak, amelyek csökkentik a keletkező hulladék mennyiségét. Az ilyen csomagolások kifejlesztése lehetőséget és kihívást is jelent. Sok márka vállalja ezt a kihívást, és környezetbarát csomagolási stratégiákat fogad vagy fogadott el. Bár nem létezik olyan, hogy 100%-ban környezetbarát csomagolás, számos lehetőség növelheti az eladásokat és javíthatja egy-egy márka imázsát. Kutatások kimutatták, hogy a vásárlók hajlandóak többet fizetni a fenntartható csomagolást használó termékekért. Ez azt jelenti, hogy komposztálható, újrafelhasználható csomagolás vagy újrahasznosított anyagok használatával növelheti egy vállalat a termékeinek az eladási esélyét.
Ha a vállalat a rendeléseit olyan csomagolásban szállítja, amely hulladéklerakókba kerül, az rontja a fogyasztói megítélést, a márka integritását és hitelességét. Így akár ügyfeleket is veszíthet az olyan versenytársakkal szemben, akik lépéseket tettek a csomagolási hulladék csökkentése érdekében, továbbá megnövelték a gyártói felelősséget a termékek életciklusáért, beleértve a csomagolás fenntarthatóságát is.
Annak biztosítása, hogy csomagolóanyagai ne jelentsenek veszélyt a környezetre, kiváló módja a bizalom kivívásának és az eladások támogatásának.
Mi az a fenntartható csomagolás?
A környezetbarát kezdeményezések korábban meglehetősen újszerűek voltak az üzleti világban. Egy évtizeddel ezelőtt még a zöldre váltás olyasvalami volt, amit csak a nagyon előrelátó vállalatok támogattak. Manapság azonban a fenntartható gyakorlatok alkalmazása nem valami szép dolog – ez egyre inkább alapelvárássá válik.
A fenntartható csomagolás – más néven környezetbarát vagy zöld csomagolás – olyan csomagolás, amely kíméletesebb módot jelent a szűkebb és tágabb környezetünk védelme szempontjából. Fenntartható alatt olyan csomagolást, burkolatot és csomagot értünk, amely nem meríti ki a véges erőforrásokat, és nem jár negatív emberi, társadalmi, gazdasági és környezeti hatással. Például a hosszabb élettartamú anyagok felhasználásával készült fenntartható csomagolás minimálisra csökkenti a hulladékot. A hagyományos csomagoláshoz hasonlóan a fenntartható változat is védi a terméket és ellátja a marketingfunkciókat. Azonban a Földet terhelő hatása jelentősen alacsonyabb. Fenntartható csomagolás bármilyen típusú környezetbarát anyagból készülhet, amelyet a termékek csomagolására, tárolására vagy szállítására használnak. Vagyis a fenntartható csomagolóanyagok azok, amelyek a legkevesebb szennyezést okozzák a gyártás, a szállítás, valamint az ártalmatlanítás vagy újrahasznosítás tekintetében.
Fenntartható csomagolási stratégia
A piacon számos fenntartható csomagolási stratégiával találkozhatunk.
Minden stratégiai cég specifikus, és a tapasztalható eltérések ellenére valamennyinek a gerincét a következő három fázis adja:
1. fázis – elemzés
A kulcsfontosságú tényezők feltérképezése
A fenntartható csomagolási stratégia meghatározásának első lépése, amit el kell végezni, az egy felülvizsgálat. Ez lehetővé teszi, hogy a cég feltérképezze azokat a kulcsfontosságú tényezőket, amelyek alakítják a stratégiáját.
És ez az első lépés a csomagolási lehetőségek szűkítéséhez.
A stratégia meghatározásának előkészítésekor többek között olyan kérdéseket kell figyelembe venni, mint például:
• Mit csinálnak a versenytársai és más hasonló szervezetek?
• Ki vezeti a fenntartható csomagolásra való átállást abban az iparágban, amelyben a cég tevékenykedik?
• Melyek azok a lehetséges együttműködési lehetőségek, amelyek lehetővé tennék a csomagolás fenn- tarthatóságát?
A jelenlegi helyzet pozícionálása és a jövőkép
Ahhoz, hogy az adott cég megértse, hol tart jelenleg, ahhoz alaposan át kell tekintenie az aktuális csomagolási portfólióját. Ennek keretében olyan kérdésekre szükséges megtalálni a választ, mint:
•Milyen típusú anyagokat használ a cég a csomagolási portfóliójában, és melyek számítanak ezek közül problémásnak?
•A cég csomagolási portfóliójának hány százaléka újrahasznosítható, komposztálható vagy újrafelhasználható?
E kérdések megválaszolása és megértése kulcsfontosságú egy előremutató stratégia alapjainak megteremtéséhez, minimálisra csökkentve a fenntarthatósági területek, például az újrahasznosíthatóság és a szénlábnyom közötti kompromisszumot. A jelentős kompromisszumokkal járó rossz fenntarthatósági stratégiák ronthatják a márka értékét, különösen akkor, amikora köztudat a műanyag-felhasználáson túlmutató fenntarthatósági területekre is kiterjed.
A stratégia hatóköre
Az aktuális teljesítmény áttekintése után a következő lépés a stratégia hatókörének meghatározása. A következő kérdést alaposan meg kell fontolni:
Mely csomagolóanyagok tartoznak a hatálya alá, pl. minden csomagolóanyag vagy csak a műanyag?
2. fázis – megoldás
A fenntartható csomagolási célok meghatározása
Miután meghatározásra került a stratégia hatóköre, beállításra kerülhet néhány megfelelő cél. A gyakori csomagolási célok a következők:
A csomagolás súlyának csökkentése
A csomagolóanyag-felhasználás csökkentése nagy hatással lehet az ökológiai lábnyom csökkentésére. Minimalizálhatja a termékei méretét kisebb csomagolások, zacskók és flakonok használatával. Az eredmény egy fenntarthatóbb üzleti modell és alacsonyabb szállítási költség.
A csomagolás típusa is szerepet játszik a fogyasztói megítélés javításában.
A fenntartható megoldások segíthetnek olyan márkaélmények kialakításában, amelyekkel a cég érzelmi szinten kapcsolatba léphet a potenciális ügyfelekkel.
A cég használhat kisebb csomagokat, játszva a méretükkel és elhelyezésükkel. Számos ismert márka népszerűsíti ezt a gyakorlatot, és erre ösztönzi a felhasználókat.
Az újrahasznosítható, komposztálható és újrafelhasználható csomagolás arányának javítása
Az újrahasznosított csomagolás kiváló módja a korábban használt anyagok élettartamának meghosszabbítására. Érdemes megfontolni az újrahasznosított termékekből készült csomagolás használatát, amikor dobozokat választ a vállalat a termékeihez.
Az újrahasznosított csomagolás tipikus példája a kartonpapír. Az anyag újrahasznosított papírpépből készül, könnyű, egyszerűen vágható és formázható, így ideális csomagoláshoz.
Az ellátási lánc optimalizálása
A kiskereskedelmi ellátási lánc bővelkedik a csomagolóanyagok felhasználásában. A termékeket sokféleképpen csomagolják, mielőtt megérkeznének a célállomásra. Gyakori a kiegészítő csomagolás használata is. Ezért fontos az áruk mozgásának optimalizálása a teljes ellátási láncban, hogy minimalizáljuk ezen anyagok felhasználását –és a keletkező hulladékot.
Optimalizálni kell az ellátási lánc gyakorlatait a cég beszállítóival és szállítóival együttműködve. Mire érdemes gondolni ennek kapcsán:
•A túltermelés vagy a túlrendelés elkerülése érdekében pontosan előre kell jeleznie a keresletet.
•Kevesebb csomagolóanyag használata a szállítmányok összevonásával.
•Partnerség a fenntartható anyagokat használó beszállítókkal.
A stratégia elfogadtatása
A felső vezetés és más kulcsfontosságú érdekelt felek részvétele nélkül a fenntartható csomagolási stratégia nem valósítható meg hatékonyan. Miután a stratégia meghatározásra került, akkor elengedhetetlen ennek a belső kommunikációja és elfogadtatása.
A belső érdekelt felek beleegyezését követően az ambíciók nyilvános közlése lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy megértsék a cég jövőbeni szándékait. Ez segíthet abban is, hogy a cég a stratégiája megvalósítása felé haladjon.
3. fázis – végrehajtás
A cselekvési terv kidolgozása
Ahhoz, hogy a cég az egyes célokat a kitűzött határidőre teljesíteni tudja, részletes cselekvési tervet kell kidolgozni, amelyet naprakészen kell tartani a korai szakaszban kezdődő intézkedésekkel. Amit célszerű figyelembe venni a cselekvési terv kidolgozásakor:
•A megbeszélt beavatkozásokat be kell építeni az üzleti folyamatokba, és megfelelő erőforrásokat kell biztosítani a célhatáridők betartása érdekében.
•A cselekvési terveknek elég szilárdnak kell lenniük ahhoz, hogy arányosan reagáljanak az esetleges külső változásokra.
Megvalósítás, jelentések és fejlesztések
A stratégia megvalósításának ez az utolsó szakasza, de ez nem jelenti azt, hogy itt nem jelentkezhetnek jelentős kihívások. A lépések a céloktól függenek, de a következőket tartalmazhatják:
• kapcsolatba lépés az ellátási lánccal a csomagolási portfólió változásainak mérése és befolyásolása érdekében,
• befektetés és/vagy együttműködés a kulcsfontosságú partnerekkel, például annak biztosítása érdekében, hogy a csomagolás újrahasznosítható legyen,
• jelentéskészítés a csomagolás alapértékeihez igazítva, a célok nyomon követése érdekében,
•az új csomagolási portfólió fenntarthatósági jellemzőinek bizonyítása,
• az előrehaladási jelentések megosztása belső és külső kommunikációs csatornákon keresztül.
Nem csak trend
A környezetbarát márkák fenntartható csomagolási formáinak készítése nemcsak trend, hanem szükséges lépés egy zöldebb és fenntarthatóbb jövő felé. A környezettudatos gyakorlatok elfogadásával, valamint a csomagolóanyagok és a tervezési döntések környezeti hatásainak figyelembevételével a márkák jelentősen csökkenthetik a hulladék mennyiségét, és elősegíthetik a fenntarthatóságot.
Az olyan innovatív megközelítések révén, mint az újrahasznosítható vagy biológiailag lebomló anyagokhasználata, a csomagolás méreténekoptimalizálása és a minimalista dizájnbeépítése, a márkák növelhetik a környezeti hitelességüket, ugyanakkor vonzóak a környezettudatos fogyasztók számára.
Czékus Mihály