Magyarok is részt vesznek a jövő repülőgépének tervezésében

Írta: Csomor Zsolt - 2025 október 03.

Magyar kutatók az Airbusszal közösen dolgoznak a teher- és utasszállító repülőgépek fejlesztésén, melynek célja az alacsonyabb üzemanyagfogyasztás és károsanyag-kobocsátás, valamint a biztonságosabb repülés megvalósítása.

Légi áruszállítás a fenntarthatóság szolgálatában

A légi közlekedés mára a mindennapjaink részévé vált, az online rendelések globális hálózatától a sürgős ipari szállítmányokig. A növekvő forgalom azonban nemcsak a repülőtereket, hanem a bolygót is terheli. Ezért dolgozik együtt a HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriuma (SZTAKI SCL) az Airbusszal a légi teher- és személyszállítás hatékonyabbá tételén.

repülőgép modell

Az alacsonyabb fogyasztású és kisebb károsanyag-kibocsátású repülőgépek nemcsak gazdasági előnyöket hoznak, hanem a légiközlekedés ökológiai lábnyomát is mérséklik – sőt, a turbulens időjárási körülmények között is biztonságosabb repülést tesznek lehetővé.

Karcsúbb szárnyak, nagyobb hatékonyság

A repülőgépek szerkezeti hatékonyságának növelésével és aerodinamikai tulajdonságaik javításával már most 10–15 százalékos üzemanyag-megtakarítást sikerült elérni. Az Airbus kutatói részlege 2035-re tervezi sorozatgyártásra vinni azokat a gépeket, amelyek nagy karcsúságú szárnyakkal repülhetnek.

Kísérleteznek a csupaszárny kialakítással is, amely további 20–25 százalékos megtakarítást hozhatna. Ugyanakkor ezek a formák új kihívásokat is felvetnek: a repülőterek infrastruktúráját sok helyen át kellene alakítani, és az utasok megszokásait is figyelembe kell venni.

Biztonsági kihívások és megoldások

A hosszabb és vékonyabb szárnyak hajlamosabbak a rezonanciára, az úgynevezett flatterjelenségre, ami akár szerkezeti károkat is okozhatna. A SZTAKI SCL kutatói az aeroelaszticitás vizsgálatával modellezik a szárnyak viselkedését turbulencia és széllökések közben, majd algoritmusokat terveznek, amelyekkel a robotpilóta képes aktívan szabályozni a szárny mozgását.

repülőgép modell

Az intézet apró, gyors működésű szárnyfelületeket is fejleszt, amelyek képesek a veszélyes rezgések gyors kioltására. Az EU Horizon 2020 program keretében az Airbusszal közösen készítették el azokat a speciális aktuátorokat, amelyeket a Dassault Falcon magánrepülőgépeinél már alkalmaznak.

Szöveg és képek forrása: SZTAKI SCL, noguchi


Transpack Tudástár

Aeroelaszticitás a repülőgép-fejlesztésben
Az aeroelaszticitás a repülőgépszárnyak és a levegő áramlása közötti kölcsönhatást vizsgálja. A karcsúbb, hatékonyabb szárnyak növelhetik az üzemanyag-megtakarítást, ugyanakkor érzékenyebbek lehetnek a rezonanciára és a flatterjelenségre. Magyar kutatók a SZTAKI SCL-ben olyan algoritmusokat és gyors működésű szárnyfelületeket fejlesztenek, amelyek aktív szabályozással kiküszöbölik a veszélyes rezgéseket, így biztonságosabbá és fenntarthatóbbá téve a jövő repülését.

Transpack
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.