A hazai folyami áruszállítás szokatlan módon lecsökkent az utóbbi időben. Ennek oka az alacsony vízállás és a belvíz okozta akadályok. Emiatt egyre több hajó kénytelen más útvonalat választani, jelentős veszteséget eredményezve.
Vízállás-változások és kilátások a dunai hajózásban
Az elmúlt időszakban drasztikusan megváltozott a Duna hajózási helyzete. A vízállás jelentős visszaesése, illetve a belvíz-jelenség miatt kialakuló mederszűkületek komoly akadályt jelentenek az áruszállítás számára. A nagyobb teherhajóknak a meder egyes szakaszain már alig marad manőverezhető hely, míg a kisebb járművek gyakran fennakadnak a homokpadokon és a zátonyokon.
A helyzet nem csupán műszaki kihívásokat tartogat: az elmaradó hajóforgalom a logisztikai láncokat is érzékenyen érinti, mivel a kiszámíthatóság és a kedvező költségek nélkülözhetetlenek az áruszállításban. Emellett a folyami útvonalak ideális szerepe abban rejlik, hogy egyszerre nagy mennyiséget képesek szállítani.
A vízszint csökkenésének hátterében az aszályos időszakok, a csapadékhiány és a folyó vízgyűjtőjének alacsony feltöltöttsége áll. A szakértők szerint, ha nem stabilizálódik a vízszint, akkor a hajózás nemcsak átmenetileg, hanem hosszabb távon is megtépázottá válhat.
A hajózási vállalatok, kikötők és terminálok már alternatív szállítási módokat keresnek – például vasút vagy közút – ami viszont jellemzően magasabb költséggel és nagyobb környezeti terheléssel jár.
A jövőre nézve a kérdés az, hogy miként lehet a Duna vízfolyását és mélységét olyan állapotban tartani, hogy az áruszállítás ismét megbízhatóan működhessen. Ez nemcsak a hajózók, hanem az egész ellátási lánc számára fontos szempont.
Szöveg forrása: G7
Transpack Tudástár: Eltűntek a teherhajók a Dunáról – Az alacsony vízállás és a belvíz okozta mederszűkületek miatt a hazai folyami áruszállítás drasztikusan visszaesett, ami egyszerre sújtja a hajózást, a kikötőket és a teljes logisztikai láncot.

