A vasércbánya bővítése miatt 5 kilométerrel arrébb költöztették Svédország egyik híres fatemplomát. A 672 tonnás épületet távirányítású pótkocsikon szállították az új helyére az északi sarkkörtől 200 kilométerre északra fekvő Kiruna városában
Óránként fél kilométeres sebességgel haladtak a teherautók
Az 1912-ben vörösfenyőből épült lutheránus templomot Svédország egyik legszebb épületének tartják, de mindez nem akadályozta meg azt, hogy elszállítsák az eredeti helyéről. A 40 méter széles és 672 tonna súlyú impozáns építmény Gustaf Wickman svéd építész alkotása, különböző stílusok ötvözésével készült. A padokat az őslakos számi nép motívumai díszítik.
A bonyolult és költséges logisztikai művelet egy reggeli áldás után kezdődött. A teherautók óránként alig fél kilométeres sebességgel haladtak a templom új helyéig.
Az átköltöztetést a svéd televízió végig élőben közvetítette és az esemény miatt XVI. Károly Gusztáv svéd király is Kiruna városába látogatott.
Nem a fatemplom az első középület, amit elköltöztettek Kiruna városközpontjából. A közelben üzemel az egész régiót uraló hatalmas LKAB vasércbánya, amit az elmúlt évtizedekben olyan mélyre ástak, ami megnövelte a beomlás kockázatát a város egyes részein. A bányászat közel 20 éve kezdődött Kirunában, és a tervek szerint legalább 2035-ig folytatódni is fog. A bányavállalat ma már 1365 méter mélyen termel ki vasércet, amitől meggyengült a város alatti talaj szilárdsága, növelve egyes térségekben a házomlás veszélyét.
Emiatt aztán a svédországi Kiruna egész belvárosát odébb költöztetik öt kilométerrel. A város áthelyezésének folyamata csaknem két évtizeddel ezelőtt kezdődött, és várhatóan még évekig folytatódik.
Szöveg forrása: Telex
Transpack Tudástár: Épületáthelyezési nehézlogisztika – Az épületáthelyezési nehézlogisztika olyan speciális szállítási és mérnöki tevékenység, amely során nagy tömegű, gyakran műemléki értékű épületeket bontás nélkül, többtengelyes, távirányítású szállítórendszerekkel mozgatnak új helyszínre; a kirunai fatemplom átköltöztetése jól példázza, hogy a modern logisztika képes a bányászati, városrendezési és örökségvédelmi szempontokat egyszerre kezelni.

