Örök dilemma egy-egy nagyobb beruházás előtt, hogy milyen gyorsan térül meg, mennyire éri meg belevágni. Elvárásokról, megoldásokról, hatékonyságról Arató Gáborral, a Manuli Stretch Magyarország ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.
Ha költségérzékeny, érdeklődő vállalatvezető lennék, hogyan győzne meg, miért érdemes belevágni a gépesítésbe a csomagolás területén is?
− Minden vállalatvezető célja, hogy a legkisebb költség mellett a vállalat megfeleljen a külső és belső elvárásoknak, kihívásoknak, mint amilyen például a munkaerőhiány. Mi ehhez nyújtunk segítséget a csomagolás területén.
Csomagolástechnológusként, bő 20 éves tapasztalattal elmondhatom, a csomagolás sokkal több annál, mint hogy védi a termékünket. A világ elsőszámú stretch-fóliagyártójaként már megoldottuk, hogy a technológia fejlődésével egy 6-7 my fólia ugyanazt a tartóerőt nyújtja, mint egy 23-30 my fólia, sőt, a felhasználás helyén nyújtjuk le a fóliát erre specializált gépekkel, így rendkívüli megtakarításokat tudunk elérni, ugyanakkor növeljük a kapacitást.
Miért hangsúlyozza, hogy a vállalati vezető törekszik a radikalizálásra?
Ezért a területért jellemzően szakemberek felelnek. −Valóban, azonban vezetői szinten jobban átérzik a terület komplexitását, mivel az éves büdzsé kialakításnál óriási segítség, ha egy területen meg tudják fogni a költségek akár 50-60%-át.
Az 50% költségcsökkentés soknak tűnik. Kiugró esetek ezek?
− Nem feltétlenül. Sok ügyfelünknél értünk el ilyen mértékű megtakarítást. A kiugró esetek inkább a 70% fölötti értékek.
Konjunktúra-időszakban is érdekli a gyártókat a megtakarítás üzenete?
− A mostani konjunktúra-időszak sokkal összetettebb, minthogy csak a növekedést lássuk benne. Az utóbbi években sokan kerestek meg azzal bennünket, hogy a munkaerőhiány miatt veszélybe került a raktári működésük, nem tudják biztosítani a csomagolás folyamatát. A növekedésük gátja a munkaerőhiány. A gyártás javarészt automatizálva van, így az képes a nagyobb volumenek kiszolgálására is, de a csomagolást sokan még mindig csak félig vagy egyáltalán nem gépesítették.
A gépesítés nemcsak a munkaerőhiányra ad választ, egyéb pozitív hozadékai is vannak: költségcsökkenés, kapacitásnövekedés vagy az egyenletes, megbízható csomagolási minőség. Ezek egy vállalat működését bármilyen időszakban befolyásolják.
Tavaly az egyik ügyfelünknél (világszinten vezető logisztikai vállalat) a munkaerőhiány okozott már elviselhetetlen nehézségeket. Félautomata stretch-fóliázógépeket javasoltunk nekik, az eredmény pedig az lett, hogy 75%-kal csökkent a fólia-fehasználásuk, és három hónapon belül megtérült a beruházás. A vállalat ezek után Európa-szerte közel száz másik raktárában vezeti be az általunk javasolt megoldást. E példából is látszik, hogy piacvezető, már eddig is jól működő vállalatok esetében is meg lehet valósítani ekkora megtakarítást.
Hogyan tudják biztosítani az anyavállalat profi lján kívül eső termékek esetében is ugyanazt a minőséget, amit a Manuli képvisel?
− A csomagológépeink esetében piacvezető gyártókkal vagyunk szoros partneri kapcsolatban. Az Atlanta Stretch, a Messersi vagy a Sealed Air például biztosítékot jelentenek arra, hogy a legjobbat nyújtjuk ügyfeleinknek. Ugyanezzel a körültekintéssel választjuk meg beszállítóinkat más termékek esetében is.
Mennyire iparágfüggő a szolgáltatásuk fontossága?
− A szempontrendszerek különböznek, nem lehet egyetlen sorrendet felállítani. Ha a költséghatékonyságot nézzük, akkor a kisebb értékű terméket gyártóknál elengedhetetlen a költségcsökkentés. Egy drágább elektronikai termék magasabb csomagolási költséget is elbír, ott azonban tökéletes termékvédelemre kell törekedni. Egyik kulcsfontosságú ügyfelünk esetében pedig a környezeti szempontok kerültek előtérbe, így a költségcsökkentés helyett a csomagolóanyag csökkentése merült fel célként, aminek mi nagyon örülünk, mert csomagolóanyagokkal foglalkozó vállalatként még kiemeltebb feladatunknak érezzük, hogy szerepet vállaljunk a környezetvédelemben, és ügyfeleinket is arra sarkalljuk, hogy minél kevesebb csomagolóanyagot használjanak. A szakmai hátterünk és a minőségi termékpalettánk a biztosíték arra, hogy ezt úgy tudjuk megvalósítani, hogy közben az egyéb érdekek nem sérülnek, sőt. Vezetői szinten a költségvetés megvalósulását, operatív szinten a gyors és biztonságos működést, vállalati szinten pedig a növekedést ígérjük.