Digitális pakk-zsargon

Az okos vagy intelligens, az interaktív vagy aktív digitális csomagolások, a hálózati kapcsolatot létesítő vagy a kiterjesztett valóságélményt adó csomagolási rendszerek, mind-mind olyan innovatív eszközök és megoldások, melyek új lehetőségeket kínálnak. A feltörekvő technológiákkal megvalósuló csomagolási rendszerek szókincse gyakran zavarba ejtő és változatos. Ismerkedjünk, barátkozzunk vele!

 

Digitális eszközök a vásárlói élmény fokozására

A digitalizáció jelentős lendületet kapott a pandémia hatására gyorsabban változó vásárlási szokások eredményeként. A termékértékesítés fejlődni és alkalmazkodni kíván az új normákhoz. A piacvezető márkák újabb és újabb digitális eszközöket és megoldásokat próbálnak ki a vásárlói élmény fokozására. Szeretné, ha a borosüveg címkéje megmutatná, hogy a vacsorát melyik zenével tudja olyan ünnepélyessé tenni, hogy az illeszkedjen a kiválasztott bor eleganciájához? Szívesen megismerné a barátaival folytatott vidám beszélgetés közben a kedvenc whiskyjük névadójának történetét? Volt már olyan helyzetben, hogy sokkal egyszerűbb lett volna egy újonnan vásárolt termék, például egy szék összeszerelése, ha lépésről lépésre láthatta volna, hogy mikor melyik elemet hova kell illesztenie, mint a használati útmutató folyamatos böngészgetésével? Mi lenne, ha a termék, pontosabban annak csomagolása vagy címkéje képes lenne mindezeket elmesélni Önnek? Ma már mindez lehetséges! Egy okostelefonra telepített megfelelő alkalmazással és a termék csomagolását pásztázó kamera vagy egyéb érzékelő segítségével számos hasonló megoldás érhető el. A fent említett rendszereket Connected Packaging-nek, szakmailag elfogadott hivatalos fordítás hiányában hálózati kapcsolatot létesítő, kapcsolatteremtő vagy összekapcsolt csomagolásnak, bizonyos esetekben Augmented Reality-nek, kiterjesztett valóságnak nevezik. Ezek a Smart vagy okos csomagolások világának a legújabb tagjai. A feltörekvő és megvalósító technológiák rendkívül gyorsan fejlődnek, átalakulnak, sokszor szorosan egymásba kapcsolódnak. Az alkalmazások közötti határok összemosódnak, és a belőlük létrejött rendszerek megnevezése és jelölése a funkciótól függően idomul. Útmutatónak nézzünk meg egypár kiemelt kifejezést, és néhány kreatív alkalmazási példát, hogy mindannyian jobban megismerhessük, és haszonélvezői lehessünk a digitális univerzummal összekapcsolt csomagolások világának.

 

üveg

 

Intelligens viselkedés

A Smart Packaging vagy okos csomagolás egy ernyő kifejezés a csomagolások azon széles választékának a leírására, amik a technológia segítségével, a termék piacra juttatásához szükséges alapvető cso magolási funkciókon túl, valamilyen továbbfejlesztett funkcionalitással is rendelkeznek. Az okos csomagolásokat általában olyan technológiákkal ruházzák fel, amik érzékelik a termék valamilyen tulajdonságát, vagy információt nyújtanak a termékről. Bizonyos esetben közvetlenül a fogyasztókkal, más esetben valamilyen hálózattal vagy elektronikai megoldással létesítenek kapcsolatot, lehetővé téve az okostelefonok és más eszközök számára, hogy adatokat nyerjenek ki a termék csomagolásából, és megosszák azokat. Egyszerűen fogalmazva: „okosnak” lenni valamilyen intelligens viselkedést jelent, amely lehetővé teszi az eszközök számára, hogy reagáljanak a valós helyzetekre, kölcsönhatásba lépjenek a felhasználókkal vagy a hálózatokkal.

Lényegében az okos csomagolások fejlett technológiát vagy szenzitív képességet használnak a funkcionalitás bővítésére és/vagy az interaktív élmény létrehozására. Három alterületre bonthatók: Active Packaging, Intelligent Packaging és Connected Packaging kategóriákra.

 

smart packaging

 

Active Packaging

Az Active Packaging vagy aktív csomagolások a termék szokásos inert elzárásán és környezetétől történő passzív elhatárolásán túl további aktív védelmi funkciójú reaktiváló elemekkel rendelkeznek, amik lehetnek mechanikusak vagy kémiaik, de nem feltétlenül tartalmaznak digitális vagy számítástechnikai elemeket. Kölcsönhatásba léphetnek a csomag tartalmával, érzékelhetik a termék tulajdonságait, megváltoztathatják annak állapotát, biztosíthatják a csomagolás belső légkörének vagy a szállítási környezetnek a folyamatos érzékelését vagy mérését. Ezeket az információkat közölhetik a felhasználókkal, vagy aktiválhatnak programozható intelligens anyagokat vagy aktív csomagolási funkciókat, jellemzően a frissesség vagy az élettartam növelése érdekében. Főleg az élelmiszer- és gyógyszeriparban, az ital- és orvostechnikai eszközgyártásban használják őket. Ismert aktív csomagolás például egy sörösdoboz, ami megváltoztatja a színét, amikor a benne lévő folyadék eléri az optimális fogyasztási hőmérsékletet, de széles körben terjed a különféle oxigénmegkötők, az antimikrobiális szerek és a korróziógátlók elhelyezése is a csomagokban, amik az idő vagy a hőmérséklet változásának hatására aktíválódnak. Egyre gyakoribb a rádiófrekvenciás azonosító chipet tartalmazó intelligens címkék használata is, amiket a csomagok és az egységrakományok nyomon követésére használnak az elosztás során. Ezek az adathordozó elemek már át is vezetnek az intelligens csomagolások területére.

 

csomagolás

 

Intelligent Packaging

Az Intelligent Packaging a csomagolások kommunikációs képességét erősítik. Az Intelligens csomagolások képesek üzenetet küldeni az ellátási láncban érintett feleknek, és képesek közvetlenül a fogyasztókkal, illetve eszközeikkel kommunikálni a termékre vagy a csomagra vonatkozó információkról, változásokról. Képesek elektronikán alapuló interaktivitást nyújtani, beleértve a digitális, az IT és számítástechnikai elemeket, érzékelőket és kijelzőket. Például a rádiófrekvenciás azonosítással működő RFID szenzorokat, amik nagyobb távolságban képesek kommunikálni az információt, vagy az NFC (Near field communication) szenzorokat, amik pedig a vezeték nélküli rövid hatótávolságú kommunikációt teszik lehetővé. Ezek segítségével például „intelligens címkék” készíthetők a veszteség megelőzéséhez, az élelmiszer-szállítmányok időalapú és hőmérséklet alapú nyomon követéséhez. Képesek továbbá a termékhez kapcsolódó linkeket adni az e-kereskedelmi webhelyekhez, receptekhez, újrahasznosítási információkhoz, lejárati értesítésekhez, oktatóanyagokhoz és használati útmutatókhoz. Ha már megemlítettük az interaktívitást, tegyünk egy kis kitérőt, és pillantsunk be az interaktív csomagolás témakörébe is.

Az Interactive Packaging, vagyis az interaktív csomagolás a csomagolástechnika klasszikus világában olyan tervezési és kivitelezési mintára utal, melyek elősegítik a vásárló és a termék közötti fizikai interakciót. Egy okosan megtervezett csomagolás újra felhasználható például társasjátéknak vagy színezőnek, újrahajtogatható ceruzatartónak, vállfának, asztaldísznek vagy terítéknek. Ugyanakkor például a nyomdászok világában az interaktív jelzőt – vagyis az „interaktív nyomtatás” kifejezését – mindenfajta megnyomtatott anyag, csomagolás, könyv, magazin, plakát vagy éppen egy póló egy megadott online tartalommal történő összekapcsolódási képességének jelölésére használták. Az egyre erősebben digitalizálódó világunkban az interaktív csomagolás sokkal inkább a digitális tartalomhoz kapcsolódó csomagolást jelenti, mint egy manuális elfoglaltsághoz újragondolt fizikai megjelenést. A csomagolás egy ablak a fogyasztói elkötelezettség teljesen új világába. Ez a kapcsolat az intelligens csomagolásoknál már felsorolt technológiákon túl létrejöhet QR-kód vagy digitális link beolvasásával vagy a kiterjesztett valóságélményével [Augmented Reality – AR]. Például egy QR Code általában a terméket tartalmazó weboldalra vagy alkalmazásra irányítja a felhasználót, ami megmutatja, hogyan kell használni a terméket vagy a benne lévő összetevőket, vagy exkluzív ajánlatot ad, vagy valamilyen játékba, felmérésbe vonja be őt. A QR Code alkalmazása számos előnnyel jár mind a márka, mind a fogyasztó számára ma már, egyszerű előállítása és szinte valamennyi okoseszköz olvasási képessége miatt. Amíg a QR Code vagy a címkén elhelyezett URL cím általában egyetlen, meghatározott webhelyre mutat, addig a szabványos GS1 QR Code vagy GS1 Digital Link lehetővé teszi a kapcsolatot a fogyasztók és vállalkozások között az URL használatával, és lehetővé teszi a kapcsolatot maguk, az üzleti vállalkozások között is valamennyi olyan információ számára, ami a szabványos GS1 azonosítók alkalmazásában megjelenik, és amikre az egész iparág épül.

 

inteligens csomagolás

 

Connecting Packaging

A Connecting Packaging nem teljesen új keletű jelenség. Koncepciója már évek óta létezik az intelligens csomagolási rendszerekben. A „connecting”, mint „kapcsolódás” az adatok gyűjtésének, megosztásának, feldolgozásának és felhasználásának képességére utal, ami magában foglalja azt a kapcsolatot, amit a wi-fi, a bluetooth, az 5G, a QR-kódok vagy az NFC-címkék tesznek lehetővé. Fejlődése megújult figyelmet kapott, mivel a márkák felismerték, hogy a csomagolás erőteljes médiacsatorna lehet a fogyasztók felé akár az üzletben, akár otthon. A csatlakoztatott csomagolás összekapcsolja a felhővel a széles körű adatfeldolgozási, nyomkövetési, közösségi, tartalomszolgáltatási és kereskedelmi lehetőségeket. Az összekapcsolt csomagolási rendszerek az IoT-nak, vagyis a tárgyak internetjének része. Az adatok összegyűjtésével és továbbításával a felhőbe a vállalatok több erőforrást tudnak felhasználni olyan összetett feladatok és elemzések végrehajtására, amik magasabb elkötelezettséget és több interakciót kínálnak. A Connected Packaging kiválóan kommunikál a fogyasztóval, hasznos információt és emelt szintű termékélményt nyújt, ezen felül valós időben mérhetővé teszi a neki szánt üzenet eljuttatását és hatékonyságának mérését, kiértékelését. Ezen felül a csomagolásba épített és a mobileszközökön és szkennereken aktiválódó kódok, jelek és mintázatok meggyorsíthatják a termék kifizetését, észlelhetik és jelezhetik, ha csökkent a felhasználhatósága, nyomon követhetik a termékek szállítását és hitelességét, támogathatják az ipari termelést, vagy éppen ellenőrizhetik a fogyást vagy hogy valamit eltávolítottak a csomagolásból. Az intelligens és a csatlakoztatott csomagolás különálló ötletek, de természetesen egy eszköz vagy csomag egyszerre és egyaránt lehet mindkettő vagy akár egy még mélyebb tartalmi réteg, egy kiterjesztett valóság. Az interaktív csomagolás másik elektronikus példája a kiterjesztett valóság.

 

tablet

 

Félig virtuális, félig valóságos élmény valós környezetben

Az Augmented Reality, vagyis az AR egy magával ragadó, félig virtuális, félig valóságos élmény egy valós környezetben, ahol a termékélmény a két- vagy háromdimenziós digitális eszközökkel érhető el, és fokozható tovább. Az AR ötvözi a digitális információkat a valós tárgyakkal, és nyújt magával ragadó élményt a fogyasztó számára. A QR-kódhoz hasonlóan az AR is a termék le- vagy beolvasásával működik egy alkalmazáson keresztül, de az interaktív csomagolás ezen formája „elrejthető” magában a termék csomagolásának design elemeiben. A kibővített valóság egy teljesen új kommunikációs eszköz. Sokkal több, mint csomagolás vagy marketingeszköz, és várhatóan sokkal több mindenhez is fogják használni, mert ez a technológia a képfelismerés mellett vizuális tartalmat is használ arra, hogy elmondhasson egy történetet, és életre kelthesse a körülöttünk lévő világot!

A globális piackutató és tanácsadó cégek előrejelzései alapján a fenti csomagolási rendszerek piaca rohamosan nő és nőni fog. A hazai nyomdai szolgáltatók, a szoftverfejlesztők, a rendszerintegrátorok és a marketing ügynökségek is kihasználhatják ezt a növekedést. Ha például képessé válnak az innovatív adathordozók nyomtatására vagy olyan felhőalapú intelligens csomagolási portálokat kínálnak, amelyeken keresztül a márkák tárolhatják és frissíthetik a kapcsolatteremtő csomagolásaikat a hozzájuk tartozó tartalmakkal együtt, vagy ahol nyomon követhetik a kampányok eredményeit.

 

Kecskés Katalin

 

csomagolás digitalizáció koronavírus okos qr-kód rfid
..