Miért éppen Bag-in-Box?

Írta: Szerkesztőség - 2014 március 24.

A Bag-in-Box technológia megszületése 1955-re vezethető vissza. 

Akkor találta fel egy amerikai kémikus, William R. Scholle ezt a különleges folyadéktárolót. Scholle könnyedén és helytakarékosan szeretett volna folyadékokat szállítani. Kezdetben kompozit fóliából készült tasakokba töltötte a folyadékokat, majd a későbbiekben ehhez tett hozzá egy olyan típusú szelepet, csapot, amelyen keresztül azt könnyen el lehet távolítani.

 

Annak érdekében, hogy stabilizálja a még mindig sérülékeny tasakok szállítását, Scholle körülvette őket hullámkarton dobozzal.

1991-ben William R. Scholle találmánya révén bekerült a Halhatatlanok Csarnokába.

Napjainkban elsősorban gyümölcslevek, must, szénsavmentes víz, továbbá bor áll a végfelhasználók és a szakmai szektor rendelkezésére BiB konténerekben.

Továbbá lehetséges még koncentrátumok, sütőolaj és kész mártások, mint a ketchup, majonéz, paradicsompüré, tojáslé és olívaolaj palackozása a praktikus BiB csomagolásnak köszönhetően.

Az élelmiszeripar mellett számos vállalat a vegyiparban és a gyógyszeriparban is élvezheti a BIB csomagolás előnyeit. A vákuumcsomagolás felel azért, hogy a felhasználásra, fogyasztásra szánt folyadékok minősége megmaradjon ameddig csak lehetséges.

Ennek megvan az a további előnye is, hogy a folyadék a csapból adalékanyagoktól mentesen távozik.

Ha a fóliazsák kiürül, egyszerűen olyan lesz, mint egy leeresztett léggömb – egy vékony csomagolóanyag, mely könnyedén újrahasznosítható.

 

Mi a helyzet hazánkban?

 

 

A BiB karrierje Magyarországon a 100%-os gyümölcslevek töltésével és forgalmazásával kezdődött el, a magyar fogyasztók ezen keresztül ismerkedtek meg e csomagolás használatával. Aztán lassan megjelent a borászatok palettáján is a Bag-in-Box, az úttörő szerepet ebben is a Hilltop Neszmély Zrt. vállalt el. Ma már jelentős számban vannak cégek, akik használják Scholle nagyszerű találmányát, de ha végig nézzük nyugaton, de akár keleten is a nagyáruházak polcait, azt tapasztaljuk, hogy nálunk még a lehetőségek kihasználásának csupán a kezdeteinél járunk. A példa kedvéért ugorjunk át az aradi CORA-ba: közel húsz féle helyi és külföldi terméket rejt magában a BiB, persze elsősorban kiváló borokat.

 

Marketinges szemmel

 

Védelem

 

A csomagolás alapfeladata a termék védelme a külső hatásokkal szemben. Ezen külső hatások a mechanikai sérülések (ejtés, ütés, szúrás, dörzsölés), a klimatikus hatások (napsugárzás, hőmérséklet, légnedvesség, pára), a biológiai hatások (mikroorganizmusok, rovarok, rágcsálók) és legvégül az ember okozta hatások (dézsmálás, lopás, hamísítás).

Úgy gondolom, hogy a BiB komplex kivitelének köszönhetően szinte mindegyik védelmi területre megbízható megoldást kínál.

 

Design

 

Vonzó lehet a csomagolás is, a BiB alkalmazásával a termék különbségtétele tökéletes a kiskereskedelemben, mivel a felszín 100%-a elérhető dekoráció szempontjából, illetve ajánlott promóciós eseményekre, mert magas színvonalú nyomtatási technikák alkalmazhatóak.

 

Optimális csomagolás

 

A csomagolási rendszerek fejlődését az jellemzi, hogy egyre jobban beépülnek a termék-előállítás folyamatába, azzal egységet képeznek. Az aszeptikus BiB technológia lényege, hogy a termék hőkezelése a csomagolóanyagba töltés előtt történik, majd a csíramentesített terméket fertőzésmentes (aszeptikus) körülmények között töltik a megfelelően előkészített csomagolóeszközbe. Ezzel a megoldással lehetővé válik a termék eredeti összetevőinek megőrzése és csomagolóeszköz hőkezelésére fordított energia megtakarítása. Az élelmiszer-biztonság szempontjai mindinkább előtérbe kerülnek és követelménnyé teszik, hogy a termék előállítása zárt rendszerű legyen, és az élelmiszer-ipari vállalattól kikerülő termék változatlan formában jusson el a fogyasztóhoz.

 

Környezetvédelem

 

Általános tendencia a csomagolóanyag fajlagos mennyiségének csökkentése. 3 l bor Bag-in-Box csomagolásban 38%-kal könnyebb, mint 4 darab 0,75 l-es boros üveg. Optimális a raktározási, szállítási helykihasználás is, például 1.000.000 l bornak 0,75 l-es üvegbe történő szállításához 36,8 kamion szükséges, ugyanazt a mennyiséget 3 l-es Bag-in-boxba töltött bor esetén 6,4 kamion szállítja.

A Bag-in-Box felfogható egy pozitív gazdasági hatású, előrelátó csomagolásként is. Az Egyesült Államok legfrissebb kutatásai kimutatták, hogy egy 5 l-es doboz 55%-kal kevesebb CO2-t és 85%-kal kevesebb ipari hulladékot termel, mint a hagyományos üvegek.

 

Speciális igények

 

 

A csomagolások tervezésében egyre nagyobb szerepet kap a sajátos igényű rétegek, speciális társadalmi csoportok szabta követelmények kielégítése. A népesség elöregedésével fokozott figyelmet szentelnek az időskorúak igényeinek megfelelő csomagolásra.

Az időskorúak sajátos igénye, hogy a termék felbontása ne követeljen jelentős erőfeszítést, és tegye lehetővé a termékhez történő hozzájutást még akkor is, ha reszket a kezük és ernyedtek a karizmok.

Korosabb orvos ismerősöm egyedül élő leányával esténként elfogyasztanának egy-két pohár vörösbort, de képtelenek kihúzni az üvegből a dugót, nem tudnak egy pilverkupakot sem letekerni. Számukra például a BiB tökéletes megoldás.

Tudjuk, hogy az időskorúak sokszor speciális segédeszközöket alkalmaznak a csomagolások felbontására, ebből gyakran származnak sérülések. A sérülések 92%-át az okozza, hogy a csomagolás felbontásához szúró-, vágó-, ütőeszközt alkalmaznak. A fejlett országok fogyasztóinak több mint fele kijelentette, hogy ha egy terméket nem tud, vagy csak nagy nehézségek árán tudja felbontani, akkor abból többé nem vásárol.

A megromlott látásúak tájékoztatása érdekében általános törekvés a csomagoláson elhelyezett információk méretének növelése, olvashatóságuk javítása. Erre a BiB nagy hullámkarton felülete bőven ad helyet, nem kell az öt pontos betűket nagyítóval bogarászni.

 

 

Fontos fejlődési irány olyan csomagolások kialakítása, melyek megnehezítik, hogy a gyermekek hozzájussanak a termékhez. Ezek az úgynevezett gyerekbiztos csomagolások. Egy csomagolás akkor tekinthető gyermekbiztosnak, ha azt a négy-öt éves korú gyermekek 85%-a nem képes 5 percen belül kinyitni. A Vitop csap kivétele a dobozból, továbbá a dézsmazár leszedése, majd a BiB tartalmának kitöltése összetett mozgások megvalósítását teszi szükségessé.

 

Borász szemmel

 

Nem véletlen, hogy körülbelül hatvan évvel a Bag-in-Box feltalálása után ezen csomagolási technika a világ élére tört. Meghódította például az ausztrál borpiacot is, jelenleg a borok több mint 70%-a BiB csomagolásban érhetőek el.

Ez a trend erősen megvetette a lábát Németországban, mert az előnyök közé sorolható a palackozás nehézségeinek elhagyása. A levegő kizárásával az eltarthatósági idő meghosszabbodik, így a túlexponált bort nem kell megsemmisíteni, elpazarolni: minden csepp az ügyfél poharában landol.

Ezen kívül a BiB borok vásárlása jelentősen alacsonyabb árú a 0,75 literes üveg palackokkal szemben.

 

Tehát a Bag-in-Box egy innovatív, költségtakarékos és környezetbarát csomagolási megoldás.

A bort megvédjük a levegő és a fény hatásaitól, köszönhetően a hajlékony zacskónak, ami kizárja az oxigént. Ahogy a zacskót kiürítjük, az összezsugorodik, vákuum keletkezik, és nem tud oxigén bejutni, megőrzi a bor érzékszervi tulajdonságait akár hónapokon át.

 

 

Nyilván nem egy tokajit, vagy egy nagy villányi vöröset zárunk a dobozba. De igenis, már egy jól iható felső középkategóriás nedű helyet kaphat a BiB-ben.

 

Örömmel látom, hogy az Év Legdinamikusabban Fejlődő Franchise Hálózata elismerést 2014-ben a Borháló Borkereskedés kapta. Az üzlethálózat polcain egyre több BiB kap helyet, elérhető áron kínálva kitűnő borokat főképpen a borszerető fiatalok számára.

 

A BiB helyét személy szerint főként az alábbi területeken látom:

  1. Borturizmus
  2. HORECA
  3. Export

 

De erről bővebben a cikksorozat második részében.