fbpx

E-kereskedelmi dilemma: hogyan csomagoljuk a terméket?

Írta: Szerkesztőség - 2019 június 15.

Az interneten zajló webes kereskedelem, vagy ahogy a nemzetközi szakirodalom nevezi, az elektronikus kereskedelem, új kihívások elé állítja a vállalatokat és természetesen a csomagolásfejlesztőket is, különösen a gyorsan forgó fogyasztási cikkek piacán. Az e-kereskedelmi csomagolások alapvetően eltérő megközelítést igényelnek, mint a standard kiskereskedelmi csomagolások. Gondoljunk bele!

Az e-kereskedelem hiperszonikus sebességgel nő és befolyásolja a piacot

Az internet-hozzáféréssel rendelkező amerikaiak 96%-a vásárolt már online, ideértve a fogyasztókat és a vállalkozásokat egyaránt, ráadásul ötből négy vevő havi rendszerességgel teszi meg ezt. A Global Ecommerce statisztikája szerint 2019-ben a B2B forgalmat bonyolító cégek többet költenek e-kereskedelmi technológiájukra, mint az online kiskereskedők. A cégek közötti e-kereskedelem 2,8 billió dollár a B2B szintű e-kereskedelem 10,6 billió dollár bevételt generál várhatóan. 2020-ra a B2B e-kereskedelmi piac bevétele elérheti a 6 billió dollárt világszinten, melyből 1,1 billió dollár az USA-ban realizálódik. Ez az amerikai teljes áruértékesítés mintegy 12%-a.

Mindemellett vásárlási szándéka esetén az egyéni fogyasztók 89%-a keres rá az online lehetőségekre is, és 74%-uk ezen keresztül veszi meg a terméket, 51%-uk kifejezetten szereti az online vásárlást.

Ez az arány Európára is jellemző, különösen a „millennials” vagy másnéven Y-generáció körében. Ők az igazán digitális generáció. Az 19802000 között születtek, mára már fizetőképes kereslettel rendelkeznek, és igen kritikusak az igényeik kiszolgálásában.

Mivel az e-kereskedelem során a szállítással kapcsolatos összes költség közvetlenül a vevőre vagy a fogyasztóra hárul, ez a tétel az érdeklődés középpontjába került.

A fiatalok 25%-a küldte már vissza a megrendelt terméket azért, mert az a szállítás során megsérült. Minden harmadik vásárló elhagyta az adott e-kereskedelmi pontot késedelmes, hibás vagy elmaradt kiszállítás miatt. A fogyasztói igény az „azonnali” teljesítés iránt többcsatornás kiszolgálási folyamatot generál a márkatulajdonosok oldalán, amely akár egy „egy órán belüli szállítási” célt is meghatározhat.

Kiszolgálni a fogyasztói igényeket és racionalizálni a folyamatokat

Nézzünk néhány fogyasztói élményt: „Az évfordulónkra rendelt vicces feliratú pulóvert több webáruház által közösen működtetett átvételi pontba kértük egy megadott időpontra. Átlátszó tasakba csomagolták, gondosan megcímezett címkével látták el, és a csomagoláshoz hozzátűzték a szállítólevelet és a számlát. Gyors volt és pontos. Az edzőcipőmet a sportáruház egyik üzletében kértem. A szépen nyomtatott, jól ismert „cipős dobozt”, gondosan hajtogatott nátronpapírba burkolták. Ez tartalmazta az átvételhez szükséges adatokat, és dokumentumokat. A kasszánál soron kívül kiszolgáltak.”

„A kézi munkagépen kisebb kiegészítőelemeit a műhelyembe rendeltem. Az alkatrészek egyesével érkeztek meg különböző időpontokban. Öntapadó ragasztószalaggal többször betekert, buborékfóliás csomagolásba vagy légpárnás tasakba zárták őket. A számlát a megrendelés során az elektronikus fizetést követően továbbította a rendszer, a szállítólevelet a futár hozta. Remélem mindegyik jó lesz, mert nehéz lenne ezekben a csomagolásokban visszaküldeni őket. Az összeállítási rajzok bemutatására rendelt nagyméretű képernyőt viszont a webáruház bemutató termében adták át, onnan szállítottam el. Jó erős, szépen megnyomtatott dobozba csomagolták, amin mozgatást segítő fülek voltak, melyeket szükség esetén ki lehetett nyitni. A doboz belsejében rögzítő betétek, és porvédő papírburkolat óvta a terméket. Ma is használjuk. Abba táruljuk a képernyőt, ha éppen nincs rá szükségünk. A számlát és a szállítólevelet a webáruház bemutatótermében működő automatikus fizetési rendszer állította ki a megrendelési szám alapján.”

A fogyasztók 95%-a véli úgy, hogy a csomagolás jelentősen befolyásolja az online vásárlási élményt, és 49%-uk osztja meg online tapasztalatait a közösségi médiában vagy személyesen.

Négyféle termék négyeset, négy kézhezvételi megoldás. Mindegyik igyekezett kiszolgálni a vásárlói igényeket, és mindegyik mögött egyegy elektronikusan vezérelt, de az árumozgatását tekintve nagyon összetett elosztási folyamat áll.

Amíg egy kiskereskedelmi polcra kerülő tipikus terméket fél tucatszor kell megfogni, addig az e-kereskedelmi csatornában lévő termékeket valószínűleg 20-30 alkalommal veszik kézbe, mielőtt elér a fogyasztóhoz. Az e-kereskedelmi szállítások elterjedése következtében egyedülálló termék-tartóssági követelmények merülnek fel, és egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a megfelelő csomagméretek is.

A gyorsan forgó fogyasztási cikkek piacán működő vállalatoknak, az őket kiszolgáló szállítóknak, elosztási központoknak, és a velük együttműködő e-kereskedőknek minden szempontból újra kell értékelniük termékeiket, és csomagolásaikat.

Az e-Kereskedelem nem csak megváltoztatja a játékszabályokat, hanem teljesen új játékot indít

Az e-kereskedelmi ellátási láncok igényeihez igazodva, amíg a vállalatok kisebb részének azzal kell foglalkoznia, hogy hogyan változtassa meg termékének elsődleges csomagolását – különösen, ha az szivárog vagy folyik – addig a többség az erőfeszítéseinek nagyobb hányadát a másodlagos csomagolás javítására összpontosítja. Teszi ezt annak érdekében, hogy a terméke épségben túlélje a gyártástól a megrendelőhöz történő kiszállításig terjedő utat – a többszöri átrakodást, ki- és bepakolást, az áthelyezéssel és dobálással járó folyamatot – és elébe menjen annak, hogy terméke az áruk azon 30%-ba kerüljön, melyet a vevők a szállítás során keletkezett sérülési okok miatt küldenek vissza.

Számos szempont indokolja a másodlagos csomagolások megváltoztatását: Az amerikai csomagolási szervezet a PMMI (The Association for Packaging and Processing Technologies ) 2018ban kiterjedt felmérést végzett több mint százötven termékgyártó és szállítmányozó cég között, arra vonatkozóan, hogy milyen racionalizálási lehetőségeket látnak ahhoz, hogy az e-kereskedelemben is előmozdítsák sikerességüket. A válaszadók fele a szállítási költségek csökkentését az alacsonyabb csomagszámban látta. 30%-uk szeretné csökkenteni a dobozok méretét, és a szükséges töltőanyag mennyiségét a termék előállítás hatékonyságának növelése érdekében. Többüknél megjelent a Box on demand (igény szerinti csomagolás), mint kiemelt lehetőség, de a megkérdezettek jelentős hányada elismerte, hogy a folyamat lassúbb, mint a hagyományos csomagolási vonalak működtetése, ezért a vevői igények kiszolgálása mellett a termelési hatékonyságot is mérlegelni kell.

Az anyagfelhasználás tekintetében a megkérdezett szállítók és logisztikai szolgáltatók 56%-a azt jósolta, hogy az áruk szállítási szintű csomagolásához több hullámpapírt használ fel a jövőben, és a márkás termékek gyártóinak 40%-a is arra számít, hogy megnövekszik a hullámpapír-felhasználása.

Amellett, hogy a felmérés szerint a hullámpapírlemez és a papírpép alkalmazása várhatóan növekszik, a megkérdezettek 72%-a „olyan alapanyagokat és megoldásokat keres, melyek képesek tartósan biztosítani azt, hogy a termék ne károsodjon a szállítás során”.

A tanulmányban szereplő valamennyi résztvevő tudja, hogy a dolgoknak változniuk kell, és az e-kereskedelem teljesen megváltoztatja a hagyományos termelési- és csomagolási folyamatokat. Többen már megtették az első lépéseket a hatékonyabb ellátási lánc elérése érdekében, és szívesen osztják meg tapasztalataikat.

„Az e-kereskedelembe kerülő csomagolt termékeinknek tartósabbaknak és erősebbeknek kell lenniük azért, hogy termékeink túlélhessék az elosztási láncuk alatt rájuk váró viszontagságokat.[..] A nemzetközi áruszállítások számára kifejlesztettünk néhány olyan speciális csomagolást, amelyek hozzáadott védelmet biztosítanak a szállítás során, és vonzóbbá tettük elsődleges csomagolásuk arculatát is” – tudósít egy táplálék-kiegészítőket gyártó cég csomagolómérnöke.

„E-kereskedelemi megfontolások miatt éppen most fejeztük be az egyik csomagolásunk áttervezését, mert az alkatrészeket és a szerelvényeket meg kellett védenünk a sérülésektől és veszélyektől. Azonban így is maradtak olyan jelek, amelyek törékenységre, sérülékenységre utalnak. Ezeket is ki kell küszöbölnünk” – teszi hozzá egy ipari termékeket gyártó vállalat szenior csomagolómérnöke.

Ahhoz, hogy a termékek akkorra és oda jussanak el, ahova és amikorra a vevők vagy a fogyasztók kérik, a hazai termékgyártóknak és forgalmazóknak is érdemes megfontolniuk a márkástermék-gyártók, e-kereskedők, szállítási- és logisztikai szolgáltatók szakembereinek tapasztalatait.

Az e-kereskedelembe szánt csomagolással szembeni elvárások eltérnek a hagyományostól.

A siker kulcsa: Együttműködés, Innováció, Automatizálás

Megéri

  • Végig menni az ellátási lánc összes állomásának valamennyi kihívásán.
  • Megismerni, hogy milyen lehetőségek vannak az áru gyors mozgatásra, és mik annak előnyei.
  • Feltárni az e-kereskedelmi lehetőségeket, és a jövőbemutató megoldásokat.
  • Megismerni a vevői elvárásokat. Mindig az első benyomás számít! Értékelni a terméket, hogy csúcskategóriás termék-e, amely felnyitáskor megköveteli a fogyasztói élmény megszerzését, vagy pénzmegtakarító termékek-e, amely egy egyszerűbb csomagolással is eladható.
  • Figyelembe venni, hogy a kicsomagolás tapasztalata márkahűséget és ismétlődő vásárlást eredményezhet.
  • Elgondolkodni a csomagolás személyre szabhatóságán, egyedi tervek vagy funkcionális fejlesztések segítségével. Például egy virtuális valóság élménnyel személyre szabott üzenetet küldeni a fogyasztónak, vagy egyszerűen csak egy megszemélyesített köszönetet továbbítani.
  • Csökkenteni az elsődleges csomagolás méretét.
  • A nagyobb méretű dobozokat, melyek nagyobb, összetettebb termékek tárolására ideálisak, esetleg kisebb méretűekre cserélni vagy a terméket részekre szedni a megfizethetőbb szállítási költségek érdekében.
  • Az üveg falvastagságát csökkenteni vagy más alapanyagra kiváltani.
  • A műanyag mennyiségét csökkenteni.
  • A merev falú csomagolást flexibilisre váltani.
  • Megvédeni a terméket. A fogyasztói csomagolást külső burkolattal, pántolással, összefogással ellátni.
  • Jobb méretű másodlagos csomagolásokat kialakítani.
  • A szállítandó termékekhez teljesen illeszkedő dobozt tervezni. Kerülni az üres helyek képződését, melyek külön térkitöltését igényelnek, mert az növelheti a csomagolási hulladék mennyiségét és csökkenti az újrahasznosíthatóságot.
  • Szem előtt tartani a környezet tudatos fogyasztók igényeit, akik környezetbarát csomagolást kívánnak, és az e-kereskedelem révén jobban felelősek az újrahasznosításért. Figyelembe venni az időjárás-elleni védelmet lakkok vagy bevonatok alkalmazásával. Garantálni a termék és a nyomtatás színtartósságát a csomagoláson kívül és belül.
  • Optimalizálni az adatokat
  • Kiválasztani a szükséges adatokat. Javítani az adatok minőségét. Az e-kereskedelemmel folytatódik a minél több adat megszerzésére való törekvés. Már ma is a Big Data szemlélet uralkodik.
  • Biztosítani a nyomon követést a folyamatok elejétől a végéig.
  • Segíteni a cégen belüli és a külső kommunikációt, együttműködni a szállítókkal, a raktárakkal, a szolgáltatókkal az e-kereskedelmi adataival is.

Kecskés Katalin

 

 

Felhasznált források: Global Ecommerce Statistics and Trends to Launch Your Business Beyond Borders by Aaron Orendorff Global Ecomvmerce Febr. 14., 2019, https://www.shopify.com/enterprise/global-ecommerce-statistics GS1 Global Forum 2019 Transport & Logistic Section, https://www.shopify.com/enterprise/global-ecommerce-statistics alapján forrás: Jim Chrzan , VP Content/Brand Strategy, PMMI Media Group E-Commerce: Think inside the boksz 2018., https://www.packworld.com/e-commerce-dilemma-how-protect-productusing-less-packaging?ajs_uid=1572I1148245D9V&oly_enc_id=1572I1148245D9V&ajs_trait_oebid=6890E1361578B3P