fbpx

Nem félni kell, hanem kódolni!

Írta: Csomor Zsolt - 2019 november 04.

Exponenciálisan digitalizálódó világunk működésének alapját egyre inkább a szoftverek, azaz a kódok jelentik. A mesterséges intelligencia fejlődésével azonban még a programozók is elgondolkoznak azon, hogy miként alakul a szakmájuk. Mit tudnak majd az egyre okosodó robotok? Gondolkodnak-e majd helyettünk? Ki programoz kit?

A KUKA hazai szakértői szerint az automatizáció korában nem fogunk versenyezni a robotokkal, inkább szimbiózisban élünk majd velük, a gépek képességeit használjuk fel a saját teljesítményünk javítására, az emberi tudás még jó ideig meghatározó marad.

A technológia diktálta újdonságok áthatják az életünket. Az ipari és logisztikai felhasználási területeken túl a robotikai megoldások hamarosan a mezőgazdaságban, az egészségügyben és az országos kritikus jelentőségű infrastruktúrák monitorozásában és karbantartásában is nagy jelentőséget kapnak.

A fejlődés itt nem áll meg. A McKinsey megállapítása szerint 2030-ra a jelenlegi foglalkozások 60 százaléka legalább 30 százalékban automatizálható lesz, valamint átalakulnak a munkában hasznos és elvárt képességek is. A tanácsadó cég adatai azt mutatják, hogy a legnagyobb, szinte ugrásszerű növekedés a technológiai készségek terén várható.

A jelenleg használt és szükséges digitális készségekhez képest 55 százalékkal nagyobb mértékben lesz szükségünk alapvető, és akár haladóbb IT tudásra, 10 éven belül. Szinte minden munkakörben algoritmusokkal és robotokkal együttműködve végezzük majd a napi feladatainkat. Egy kicsit mindenkinek programozóvá kell majd válnia, ahogy napjainkban már az internetet használata sem okoz problémát egy átlagembernek. Másrészt, a robotok is egyszerűsödnek majd, tehát nem okoz akkora kihívást a használatuk.

A robotok nem helyettesíthetik az embert, hiszen épp az együttérzés és együtt gondolkodás emberi vonása hiányzik belőlük. Márpedig a jövőben a bonyolult információk értelmezése, továbbá a szociális, vezetői készségek is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. A vállalatok egyik legfontosabb erőforrásai nem a digitális, hanem az emberi, interperszonális képességek, az empátia, a problémamegoldás és a kreativitás lesznek.

Képek forrás:KUKA