A PPMA Total Show Nagy Britannia legnagyobb feldolgozó- és csomagológép-kiállítása, melyet három évente – az év mint év megrendezésre kerülő PPMA Show kiállítás sikereire építve, és azt kibővítve a Pakex és az Interphex bemutatókkal – rendez a PPMA (Processing and Packaging Machinery Association). A szakvásárt idén október 1-3. között rendezték az NEC kiállítási központban, Birminghamben.
A kiállítás fókuszában az innováció állt, a jelen már megvalósult újításai és a jövő fejlesztései, hangsúlyosan megjelenítve a standokon és kísérő rendezvényeken a fenntarthatóság témakörét. Egy másik visszatérő téma a Brexit volt, de az esélyek, a várható történések latolgatásán túl helyben sem lehetett konkrét információkhoz jutni.
Kísérőrendezvények
PPMA Group Industry Awards
A rendezvény első napján, október elsején gálavacsorával egybekötve került sor, mintegy 450 vendég jelenlétében, a díjak átadására a nyerteseknek. A kísérőrendezvények sorában megjelenő konferenciák, fórumok érdekes témákat boncolgattak, így alább ezekből szemezgettünk.
Fenntartható csomagolás a 2019-es PPMA Show-n
A fenntarthatóság kiemelt szerepet játszott a PPMA Total Show 2019 tematikájában. Már a megnyitó során elhangzott Joanna Yarrow, az Ikea Group, Sustainable and Healthy Living divízójának vezetőjének előadása: „Küldetés a fenntarthatóság új normává tétele mellett” címmel. A fenntarthatóság a csomagolás területén, mindenütt a világon és valamennyi ágazatban szem előtt tartó téma. A kérdést az egyre növekvő társadalmi aggodalom is ösztönzi, ahogy a közelmúltban sokan látták Sir David Attenborough, Kék Bolygó című TV sorozatában bemutatott sokkoló forgatókönyveket, de éppígy a környezettudatos vállalkozások és politikai döntéshozók felismerése, hogy ha semmin sem változtatunk, katasztrófa vár ránk.
A számadatok mély aggodalomra adnak okot. Becslések szerint 80 millió tonna műanyag csomagolást gyártanak évente. Ez körülbelül 10 kg műanyag minden ember számára a bolygón, évente. Ha figyelmen kívül hagyjuk, a Talking Retail információi szerint ez a szám 2050re megháromszorozódik. A Forbes magazin jelentése szerint 2016-ban 3,4 billió egységnyi csomagolás került előállításra, amelynek 92%-a étel- és italcsomagolás volt. Emiatt is 2018 januárjában a brit kormány például kijelentette, hogy az ország 2042-ig megszünteti a műanyag hulladékot.
Útmutató a fenntartható csomagoláshoz
A fenntartható csomagolás terén a legnagyobb lépés az egyszer használatos műanyag (SUP) cseréje papírra, kartonra, újrahasznosítható és biológiailag lebomló műanyagokra.
Olyan finomítások ugyancsak pozitív hatással lehetnek, mint:
• csökkenteni a csomagolás mennyiségét, illetve jobban kihasználni azt;
• mono-anyagok használata laminátumok helyett.
Arra számíthatunk, hogy jelentős fejlesztések történnek a papír, a karton és a fenntartható műanyagok területén, és növekszik az újrahasznosítási infrastruktúra. A fosszilis tüzelőanyagoktól a szállításhoz és az energiaellátáshoz való környezetre kedvezőbb megoldások irányába történő elmozdulással, valamint a rendkívül hatékony, technológia-vezérelt feldolgozó és csomagoló gépek növekedésével párhuzamosan növekszik a zöldebb jövő lehetősége.
Digitális csomagolási technológia
A digitális technológia folyamatosan fejlődik, hogy egyre magasabb szintű kényelmet biztosítson. Szélesebb értelemben a „dolgok internete” fokozatos változást fog biztosítani a kereskedőkkel és a szolgáltatókkal való kapcsolattartás során.
Az intelligenseszközök és az intelligenscsomagolás összekapcsolódnak, hogy mindent automatikusan feltöltsenek, a hűtőszekrényben lévő tejtől a borotvahabig, vagy a vitaminokig.
Már elérhető az intelligens csomagolás (más néven aktív csomagolás), amely:
• pontosan megmutatja az egyes termékek eltarthatóságát, ezáltal csökkentve a hulladék mennyiségét;
• megváltoztatja a csomag színét, hogy megjelenjen az érettség és a hőmérséklet.
Az egyedi és ömlesztett csomagolásban található RFID-érzékelők pedig rendkívül értékes adatokat szolgáltathatnak a kereskedőknek és a gyártóknak.
Körforgásos gazdaság
A fenntarthatósági vita középpontjában a körforgásos gazdaság áll. A legtisztább formájában, a csomagolás szempontjából, azt jelenti, hogy a csomagolást visszajuttatják az eredeti rendeltetésszerű felhasználáshoz.
2019 januárjában a Davosban megrendezett Világgazdasági Fórumon bemutatták a Loop kezdeményezést. Nagyobb szereplők, például a Nestlé, az Unilever és a Procter and Gamble részvételével a Loop kezdeményezés erős, újratölthető csomagolásokat használ, amelyek többször is felhasználhatók. A megközelítés előrelépést jelent a kozmetikumok, az egészségügy, az élelmiszerek és a kiskereskedelem területén egyaránt. A csomagolás újrahasználatának elképzelése nem annyira új – gondoljunk csak a korábbi tejesüvegekre, ahogy visszavették az üres palackokat, hogy megtisztítsák, és újra felhasználják. De minden bizonnyal újra eljött az idő.
A következő, ezúttal PPMA Show, ideje pedig 2020. szeptember 29 és október 1. között jön majd el, akkor várja újra az érdeklődő szakembereket a birminghami NEC kiállítási központban.
Csaba László