fbpx

Ezért K.O. az autógyári satufék

Írta: Kohout Zoltán - 2020 március 20.

Minden szektor könyörtelenül ki van téve a vérveszteségnek a koronavírus-járvány okozta gazdasági lassulás (megállás?) miatt, de az autóipar különösen érzékeny pont.

Békeidőben is

Érdekes és aggasztó összeállításában a hvg.hu emlékeztet: amikor 2018-ban júliusra időzítették a hazai autógyári nyári szabadságokat, 2019-ben viszont júniusra, a hazai ipar teljesítménye csak tavaly 2019. júniusban 2%-os esett, amikor viszont mindenki visszatért a munkába, többéves rekorddal majdnem 9%-ra nőtt a teljesítmény. Ez is jelzi, milyen alapvető befolyása van ennek az iparágnak a hazai teljesítményre.

Min spórolnak?

A hvg összeállítása most nagyobb bajt jelez, miután nemcsak hogy egyszerre állnak le az ország autógyárai a járvány miatt, de nem tudni, meddig. Ezzel bajba kerül a széles beszállítói kör is, amely a szokásos nyári leállásokat még megtanulták kezelni, de az ilyen katasztrofális és bizonytalan ideig tartó leállással nem biztos, hogy megbirkóznak. A 170 ezer embert alkalmazó beszállítói kör ötöde csak a hazai gyáraknak termel, csaknem felük a cseh és a szlovák üzemeknek, kétharmaduk a Volkswagennek, bő felük az Audinak, a Mercedesnek és a BMW-nek pedig a felük ad el termékeket (mivel több irányba is gyárthatnak). A hvg.hu szerint először az anyag- és energiaköltségekkel spórolnak, majd a logisztikán és a béreken. Az összeállítás kitér a munka nélkül maradt dolgozókkal. A cégeknek négy lehetőségük van: szabadnap, fizetett és fizetetlen szabadság, illetve ezek kombinációja.

(forrás: hvg.hu)