Az Európai Parlament plenáris ülésén elfogadott új szabályzás szerint a gumiabroncsok címkéin 2021-től fel kell tüntetni az abroncs üzemanyag-hatékonyságát, nedvestapadási indexét és külső gördülési zajszintjét is.
Az autó- és teherautógumikra vonatkozó új címkézési szabályok célja, hogy a vásárlók egyértelmű és egymással összehasonlítható információhoz jussanak, ezáltal tudatosan dönthessenek az üzemanyagot megtakarító, biztonságosabb és kevesebb zajt okozó abroncsok mellett, olvasható az MTI hírében.
A fogyasztói szokások megváltoztatásán keresztül tisztábbá válhat a környezet, ugyanis a káros mikro műanyagok jelentős része a gumiabroncsok kopásából származik. A becslések szerint továbbá várhatóan 10 millió tonnával lesz kevesebb a szén-dioxid-kibocsátás, a gyártók pedig közel 9 milliárd eurós forgalomnövekedéssel számolhatnak, ismerteti a közlemény.
A címkéket a fogyasztók számára jól látható módon kell elhelyezni mindenhol, ahol gumiabroncsokat árulnak, beleértve az online boltokat is. A címkéken egyszerűen olvasható QR-kódokat is fel kell tüntetni. Az új címkeszabályok a nehézgépjárművek úgynevezett C3 abroncsaira is vonatkoznak, amelyek eddig nem tartoztak az Európai Unió címkézési szabályainak hatálya alá.
A címkéknek a későbbiekben a kilométerben kifejezett maximális élettartamra, a kopásra, az újrafutózott abroncsra és a havon és jégen mért tapadásra vonatkozó adatokat is tartalmazniuk kell. A kilométerben kifejezett élettartammal és a kopásállással kapcsolatos információ feltüntetése akkor válik kötelezővé, amikor megjelennek a megfelelő tesztelési módszerek.
Az uniós parlamenti jóváhagyást követően a jogszabályt az Európai Unió Tanácsának hivatalosan is el kell fogadnia, ezt követően 2021. május elsejével léphet hatályba. Az új jogszabály a gumiabroncsok címkézéséről szóló 2009-es rendeletet váltja fel.