Hibrid elektromos motorvonatok váltják le a „Piroskákat”

Írta: Csomor Zsolt - 2020 május 27.

Az elérhető legmodernebb járművekkel váltja fel a mellékvonalakon a hetvenes évek óta szolgáló Piroskákat a vasúttársaság. Az 50 darab zéróemissziós motorvonat az előttünk álló évtizedben ütemesen kerülhet forgalomba.

Kép forrása: Stadler

A magyar nemzeti vasúttársaság 50 darab új hibrid elektromos motorvonatot kíván beszerezni. Az akkumulátoros hibrid technológia – amit a MÁV megcélzott – világszerte újdonság. A cél, hogy a felsővezetékkel nem rendelkező, kis forgalmú mellékvonalakon ezek a hipermodern járművek váltsák fel a hetvenes évekből itt maradt Piroskákat.

Mostanáig a hasonló feladatokat elektromos-dízel hibridekkel oldották meg. Az európai környezetvédelmi szabályok viszont már nem teszik lehetővé dízelhajtású vasúti járművek beszerzésének támogatását közösségi forrásból. Azonban nem minden vonalat lehet vagy érdemes villamosítani. A kisforgalmú mellékvonalakat nem éri meg felsővezetékkel ellátni, ezért az ott szolgáló motorvonatok és mozdonyok jelenleg kizárólag dízelüzeműek.

A megoldás a villany-hibrid motorvonatok használata, vagyis olyan elektromos járműveké, amelyek a felsővezetékkel ellátott pályán hagyományos villanyvonatként működnek, ám a villamosítatlan pályán akkumulátorok segítségével látják el árammal a motorokat, olvasható a Logsped oldalán. Efféle kettős üzemű járművek még nincsenek szolgálatban Magyarországon, de még Európában is igazi újdonságnak számítanak. Kivétel a Schleswig-Holstein német tartomány, ami 55 Stadler Flirt Akku motorvonat beszerzéséről döntött tavaly ősszel.