Szárazság nehezíti az exportot Argentínában

Félévszázada nem tapasztalt mértékben csökkent az argentínai Paraná folyó vízszintje. Emiatt a Buenos Airestől mintegy 300 kilométerre fekvő folyóparti Rosarióból rendkívül nehézkesen jut el a folyón a hajókba rakodott áru.

Kép forrása: Syngenta 

Az 5 ezer kilométer hosszúságú – a dél-amerikai kontinens második leghosszabb folyójának számító – Paraná rendkívül fontos közlekedési útvonal az argentin gazdaság számára. Az ország mezőgazdasági exportjának mintegy 80 százaléka a dél-atlanti hajózási útvonalakon indul útjára a világ minden tája felé, amiben kulcsszerepet játszik a folyón történő áruszállítás. A közelmúltban nagy zavart okozott, hogy az elmúlt hónapokban igencsak kevés csapadék esett. A Paraná alacsony vízszintje miatt a kereskedők arra kényszerültek, hogy a maximálisnál jóval kevesebb rakománnyal terheljék hajóikat. Emiatt a költségek már most 240 millió dollárral emelkedtek, olvasható a Syngenta Magyarország Blogján.

A másik lehetőségük lenne, hogy árucikkeiket szárazföldi szállítás után tengeri kikötőkben pakolják fel, az viszont még inkább drágítaná a szállítást. Ráadásul a következő hónapokban várható az igazán nagy mennyiségi növekedés a kereskedelmi útvonalakon.

Argentína a világ legnagyobb szójaliszt-exportőre, és harmadik helyen áll a kukorica és a nyers szójabab export területén. Az Argentínából induló szállítmányok nehézségei miatt a keresleti oldal rákényszerül a Brazíliából és az Egyesült Államokból származó termények vásárlására is.

áruszállítás folyami hajózás mezőgazdaság szállítmányozás