fbpx

Édes megbízhatóság

Írta: Transpack-2022/II. lapszám cikke - 2022 május 22.

A csomagolás megőrzi az ízt, megkülönbözteti a márkát és vezető szerepet tölt be a fenntarthatóság terén – és ezt mindig a „biztonság az első” mentalitással.

Tudjuk, hogy az emlékek hosszan tartóak lehetnek – és leghosszabb ideig talán az ízlelőbimbóinkhoz kapcsolódó emlékek tarthatnak. Egy csokoládé, amit ön 6 éves korában fogyasztott el, olyan maradandó benyomást hagyhat, amit soha nem felejt el. De mi történik, ha felnőttként megpróbálja újrateremteni ezt a varázslatos érzést, és rájön, hogy az íze már korántsem a régi? A varázslat minden bizonnyal azonnal megtörik. Túl merész dolog azt feltételezni, hogy erről… a csomagolás tehet?

Marjatta Punkka, a Metsä Board termékbiztonsági menedzsere jól ismeri az élelmiszerek íztulajdonságainak védelmével és a lehetséges kihívások leküzdésével kapcsolatos kérdéseket. Ha élelmiszerről van szó, természetesen figyelembe kell venni a termékek széles skáláját, mindegyiknek megvan a maga sajátossága és követelménye. A csomagolóiparban azonban a minőségi élelmiszertermékek „mesterosztályának” tartják a csokoládét.

Ez azért van, mert a csokoládé könnyen felszívja az illékony vegyületeket” –magyarázza Punkka.

A csokoládé zsírt tartalmaz, ezért különösen érzékeny, mivel sok illatanyag zsírban oldódik. „Mivel a csokoládé nagyon kényes termék, gyakran használják modellanyagként az élelmiszer-csomagolás érzékszervi tulajdonságainak tesztelésekor” – mondja Punkka.

„A jó minőségű csomagolás elemei javíthatják a márka megítélését, és a magasabb ár megfizetésre ösztönzik a fogyasztókat.” (Andres Chehtman, Euromonitor)

A csokoládé figyelmeztet a bajra

A Metsä Board kartonjai elismerten piacvezető érzékszervi tulajdonságokkal rendelkeznek. Ez a csokoládé esetében azt jelenti, hogy a finom ízek változatlanul érvényesülnek. Punkka Marjatta megjegyzi, hogy még ha az ember nem is érzékel szagokat az anyagokban, ez nem jelenti azt, hogy semmi sem hatolhatna át rajtuk. Mindenképpen minimálisra kell csökkenteni annak esélyét, hogy szagok és ízek átkerüljenek a csomagolásból a csomagolt termékbe: „Ez azt jelenti, hogy nincs kimutatható hatás a csomagolt élelmiszer illatára vagy ízére.” Valószínűleg a Robinson teszt, vagyis az érzékszervi értékelés a legelterjedtebb kimutatási módszer az iparágban. Más módszereket is alkalmaznak, mint például a gázkromatográfiás és az EN 1230-2európai szabvány szerinti vizsgálatot.

Szokásos gyanúsítottak

A két „rosszfiú”, akit ezek a vizsgálatok keresnek, a szag és mellékíz. A szag fogalmába a csomagolóanyagok bármilyen szaga beletartozik, magyarázza Punkka. „Amikor a kész csomagolásban lévő szagproblémával foglalkozunk, először meg kell állapítanunk, hogy a szag magából a kartonból, a nyomtatott dobozból vagy a csomag egyéb részéből származik-e”.

A szagot többek között a kartonpapír, a festék, a lakk, az oldalszél ragasztója vagy a kartonban használt laminátum okozhatja. Viszont a mellékízek még a szagoknál is több problémát okozhatnak. „A mellékíz olyan nem kívánatos íz az élelmiszerben, amit az élelmiszerláncban keletkezett zavar okozhat. Ezenkívül a mellékízek összefüggésbe hozhatók a rossz minőségű vagy nem megfelelő csomagolással is. Az élelmiszerekben előforduló nem kívánatos íz lehet kismértékű, de néha a fogyasztók is észrevehetik.” A Metsä Board évente 120 kg csokoládét használ fel kartonjai ízsemlegességének tesztelésére.

Bízzon az érzékszerveiben

Nem „ódivatú” módszer az érzékszervi kiértékelés, amikor már olyan eszközökkel rendelkezünk, mint a nanobotok és a KI? Punkka elmondja, hogy az érzékszervi értékelést nem váltották fel teljesen a műszeres módszerek, mert mellékízeket rendkívül alacsony anyagkoncentráció is okozhat. „Ezek a koncentrációk műszeres megközelítéssel jelentéktelennek tűnhetnek, de a szenzoros értékelés mégis felismeri őket.”

A csomagolás nem csupán az ízek mestere, annál sokkal többre is képes. Andres Chehtman, az Euromonitor snackekkel foglalkozó tanácsadója és kulcsfontosságú projektmenedzsere rámutat, hogy a csomagolás már a polcon elmeséli a márka történetét. „Például a jó minőségű csomagolás elemei javíthatják a márka megítélését, amiért a fogyasztók készek többet fizetni”. A prémiumizálás olyan kézzelfogható tulajdonságok vagy jellemzők felhasználása, amelyek növelik a termék vásárlói megítélését, ezáltal a vevők készek mélyebbre nyúlni a pénztárcájukban.

A Smarties az első globális édesipari márka, amely áttért az újrahasznosítható papírcsomagolásra, ezzel a világszerte évente eladott mintegy 250 millió műanyag csomagolást.

Alexander von Maillot, a Nestlé édesipari részlegének globális vezetője elmondta: „A Smarties csomagolásának újrahasznosítható papírra történő átállítása az egyik legfontosabb fenntartható csomagolási kezdeményezésünk az édességek kategóriájában. Ez egy újabb lépés a Nestlé azon célkitűzése felé, hogy 2025-re minden csomagolását újrahasznosíthatóvá vagy újrafelhasználhatóvá tegye, miközben harmadára csökkenti a friss műanyagok felhasználását.”

Az új Smarties papírcsomagolás fenntartható gyártásból származik, és bevont papírból, papírcímkékből vagy kartonból áll. A fogyasztói tudatosság növelése érdekében a Smarties papírcsomagolások megfelelő ártalmatlanítására vonatkozó információkat is feltüntetik a címkéken.

A Smarties az első globális édesipari márka, amely áttért az újrahasznosított
papírcsomagolásra

Louise Barrett, a Nestlé yorki édesipari terméktechnológiai központjának vezetője elmondta: „A Smarties számára biztonságos és praktikus papíralapú megoldások kifejlesztése úttörően új anyagfejlesztést és tesztelést igényelt a Nestlé csomagolási szakértőitől. Meglévő gyártósorainkat úgy alakítottuk át, hogy lehetővé tegyük a papír gondos kezelését, miközben minden új formátum újrahasznosíthatóságát biztosítjuk.” (forrás: Nestlé.com/Media/News)

A Smarties Giant Hexatube műanyagmentes csomagolás egy részből áll, és teljes egészében újrahasznosítható kartonból készül, integrált kartonfedéllel. A dobozt a WestRock gyártotta a Metsä Board Pro FBB Bright könnyű dobozkartonjából, ami 2021 szeptemberében elnyerte a European Carton Excellence Awards közönségdíját.

A Mars Wrigley UK dobozai is újrahasznosíthatóak

Már az 1930-as évek óta ismerős látványt nyújtanak a boltok polcain a Maltesers dobozok. 2021 augusztusában a Mars Wrigley UK bejelentette, hogy a régi, többrétegű doboz PE fólia bevonatát diszperziós védőrétegre cserélte. A Mars Wrigley UK szerint az új kialakítás 82 tonnával csökkenti az éves műanyagfogyasztást.

A Mars Wirgley UK Maltesers dobozai már teljesen újrahasznosíthatóak

Az új Maltesers dobozt a Metsä Board diszperziós bevonatú barrier kartonjából készítik, amely teljesen újrahasznosítható, biológiailag lebomló és komposztálható. Fenntarthatóan kezelt északi erdőkből származó szűzrostokból készül, amelyek eredete 100%-ban nyomon követhető.

Ikonikus Maltesers dobozunk immár teljesen újrahasznosítható. Ez újabb fontos lépés a 100%-ban újrafelhasználható, újrahasznosítható vagy komposztálható csomagolás felé vezető úton” – mondja Adam Grant, a Mars Wrigley UK vezérigazgatója.

Teljes mértékben elkötelezettek vagyunk amellett, hogy segítsünk a márkáknak olyan megoldásokat kifejleszteni, amelyek megfelelnek az élelmiszercsomagolások fenntarthatóbbá tétele iránti egyre sürgetőbb igényeknek” – mondja Matthew Terry, a Metsä Board dél- és nyugat-európai műszaki szolgáltatási igazgatója.

Ennél a projektnél a Metsä Board Kiválósági Központját és K+F Laboratóriumát kérték fel arra, hogy a helyszíni tesztelés előtt demonstrálják a felhasználandó anyagok funkcionális egyenértékűségét. „Ez lehetővé tette az idő- és költséghatékony fejlesztési szakaszt” – mondja Terry.

Kiváló érzékszervi tulajdonságokkal
rendelkező kartonokat gyártunk,
Marjatta Punkka, Metsä Board

A csomagolás kialakítása kiváló minőségű képet közvetíthet az anyagtípuson – például fémen vagy üvegen – a színek, jelek és betűtípusok használatával. Chehtman megjegyzi, hogy a funkcionális csomagolás a prémiumozást is elősegítheti.

„Gyakran hajlandóak többet fizetni a fogyasztók olyan termékért, amely kényelmet kínál, például hordozhatóságot vagy újrazárhatóságot, esetleg újdonságokat, például csokitojás játékokat. A fogyasztók egyre jobban értékelik a fenntartható csomagolást, mivel egyre általánosabbak a műanyaghulladékkal és a környezet romlásával kapcsolatos aggodalmak.”

Szív és fej

Andres Chehtman úgy véli, hogy például a csomagolt snackek márkaértéket és vásárlói hűséget hozhatnak létre. „Franciaországban példának okáért egyre népszerűbbek a diófélék, mint egészséges snackek. A csomagolt márkák új, értéknövelő tulajdonságú találmányokat vezetnek be a tömeges piaci részesedés megszerzése érdekében. Ez olyan tendencia, amely még fel is gyorsulhat.” Ami a többi kulcstrendet illeti, Chehtman úgy véli, hogy az e-kereskedelem velünk marad, és ez csupán a kezdet. „Amikor a vásárlók először tapasztalják meg az élelmiszerek online vásárlásának kényelmét, akkor ez a csatorna tartósan fennmarad. Ez komoly kihívásokat jelent a rágcsálnivalók impulzusvásárlásakor.”

A friss rost garantálja a biztonságot

Az ízlés és a márka szempontjain túl még egy nagy kérdés vetődik fel: a biztonság. Marjatta Punkka megjegyzi, hogy a Metsä Board és a vállalat ügyfelei számára a termékbiztonság a legfontosabb prioritás – mind a kartongyártás folyamaában, mind magukban a késztermékekben.

„Fenntarthatóan kezelt észak-európai erdőkből származó szűzrostokat használunk, amelyek tisztaságot és tartósságot biztosítanak az értéklánc egészében. A Metsä Board a saját Metsä Fibre cellulózait személyre szabottan használja a Metsä Board kartontermékeinek legmagasabb minősége és futtathatóságának biztosítása érdekében. A gyártási folyamat megfelel a legmagasabb környezetvédelmi és biztonsági előírásoknak” – magyarázza Punkka.

„Ismerjük a gyártás során felhasznált összes alapanyag eredetét. Ellátási láncunk nyomon követhetősége és megbízhatósága még a skandináv szabványok szerint is a legjobbak közé tartozik.” A Metsä Board kartonjai megfelelnek az EU előírásoknak, valamint a különböző nemzeti élelmiszer-csomagolási előírásoknak, és az összes élelmiszerrel érintkező kartont gyártó üzem rendelkezik ISO/FSSC 22000-tanúsítványnyal. „Minden vállalkozónk ugyanazokat a szigorú higiéniai követelményeket tartja be” – teszi hozzá Punkka.

Az újrahasznosított rost kérdéseket vet fel

Számos tényező játszik szerepet, ha a kiváló termékbiztonságról és a csomagolás érzékszervi tulajdonságairól beszélünk. Punkka felhívja a figyelmet arra, hogy miközben az újrahasznosított karton jót tesz a környezetnek, addig élelmiszerek csomagolására nem mindig ajánlható. „Az újrahasznosított rostok sokféle forrásból származnak, ezért komoly kihívást jelent a minőség-ellenőrzés. Az élelmiszeriparban mindenkor követelmény az állandó minőség.

”Ezzel szemben a frissrostok összetételét jól ismerjük. „Eljárásunk során minden vegyi anyag nagyon alapos értékelési folyamaton megy keresztül, ami kiterjed a szabályozási és funkcionális, valamint a biztonsági szempontokra” –mondja Punkka. Ezenkívül rendszeresen ellenőrizzük a mikrobiológiai aktivitást is. „Kiváló érzékszervi tulajdonságokkal rendelkező kartonokat gyártunk. A minőségi csomagolás előállításához a feldolgozóknak ugyanazokat a szabványokat kell betartaniuk. Ez vonatkozik például az élelmiszerekre biztonságos, alacsony migrációjú nyomdafestékekre és a vízbázisú lakkokra, amelyek nem mérgezőek és teljesen mentesek az UV-reaktív vegyszerektől” – mondja.

Se ásványi olajok se fluortartalmú vegyszerek

„Évek óta folyik diskurzus az élelmiszeriparban az újrahasznosított rostok felhasználásából adódó ásványi olajokkal kapcsolatos problémákról. A MetsäBoard által használt frissrostok azonban nem jelentenek olyan veszélyt, hogy ásványi olajnyomok maradhatnának a termékekben” – tájékoztat Punkka.

„Kérdések merültek fel a fluortartalmú vegyszerek környezeti és emberi biztonságával kapcsolatban is. Mi ezeket a vegyszereket nem használjuk.” És mi ebből a végkövetkeztetés? Ha legközelebb egy csokoládészelethez nyúl, ne feledje, hogy az íz a király, de minden királynak szüksége van egy lovagra!

Spanyol csokoládékirályok

Az Ibercacao, a hagyományos spanyol csokoládégyártó célja a felhasznált csomagolóanyagok egyszerűsítése és a tanúsított anyagok használatának növelése. Az Ibercacao több mint 70 éves tapasztalattal rendelkezik a csokoládé- és kakaótermékek gyártásában, és a Chocolates Lacasa csoport tagja, amely Spanyolország legnagyobb csokoládégyártója.

A Dulcinea csokoládék, a Dulcinea csokoládépralinék és Ibercacao kakaós trüffelek csomagolásához Metsä Board kartont használnak. Az Ibercacao folyamatos fejlődésre törekszik. Mindegyik csokoládégyártó kezdetben olyan szituáció elején találja magát, ahol különböző tulajdonságokkal rendelkező anyagokkal találkozik mind grammsúly, mind vastagság és származás tekintetében (friss vagy újrahasznosított rostok), és mindezekhez különböző termékekkel, különböző formátumokkal és csomagolási méretekkel.

„Célunk a felhasznált anyagok egyszerűsítése és a tanúsított anyagok felhasználásának növelése. Ezekkel a célokkal szeretnénk hozzájárulni a körforgásos gazdasághoz” – mondja Teodoro Toledo Gomez, Packaging Category Buyer az Ibercacao-tól. „Az Ibercacao és aMetsä Board hasonló, ambiciózus fenntarthatósági célokat tűzött ki maga elé. Ezeket a célokat együttműködéssel az ellátási lánc egészében megvalósíthatjuk” – mondja Andres Lopez, sales director a Metsä Board-tól.

A friss rostanyagok használata kellő szilárdságot, merevséget és nagy teljesítményt biztosít az Ibercacao termékeknek a csomagolási folyamatban. A legfontosabb, hogy az élelmiszerbiztonság folyamatosan magas szinten marad. A csomagoláshoz felhasznált szűzrostoknak köszönhetően tonnákkal csökkenthető a termékdobozok tömege és a kartonfelhasználás. Fenntarthatóan kezelt erdőkből származó anyagok felhasználásával gondoskodik az Ibercacao az erőforrások megújulásáról, valamint az erdei biológiai sokszínűség és a veszélyeztetett fajok védelméről.