fbpx

Nemzetközi szinten is az élvonalban

Írta: Transpack - Hirdetés - 2020 december 07.

Az már nem újdonság, hogy az STI Petőfi Nyomda Kft. sorra hozza el a hazai és nemzetközi díjakat, azonban mára a világszínvonalú GMI-tanúsítvánnyal is gazdagodott. Beszélgetésünk alkalmával Kolozsvári György értékesítési igazgatót arról is kérdeztük, miként változtatta meg a világjárvány a vállalat működését.

 

A szakmai versenyek a márkanév építéséhez is hozzájárulnak

– Rendszeresen indulnak hazai és nemzetközi csomagolási versenyeken. Fontosnak tartja a folyamatos megmérettetést, illetve az STI Group más országai is ilyen sikeresek?

– Az STI Csoport komoly hagyományokkal rendelkezik nemzetközi versenyek tekintetében. A németországi anyacég már a nyolcvanas években is számos versenyen ért el sikereket.

A hazai gyár, a Petőfi Nyomda szintén közel 30 éves múltra tekint vissza. Nekünk főként a hazai, Hungaropack Magyar Csomagolási Verseny díjazása alapján nevezhető, a World Packaging Organization (Csomagolási Világszövetség) által celebrált World Star Csomagolási Világversenymegmérettetésben vannak tapasztalataink. Történelmünk során eddig közel 40 díjat zsebeltünk be, amikre nagyon büszkék vagyunk.

 

Kolozsvári György
Kolozsvári György értékesítési igazgató, STI Petőfi Nyomda Kft., forrás: Store Insider Magazin

 

Természetesen minden díj mögött egy projekt áll saját történettel és sikerrel, amit a nemzetközi elismerés koronáz meg. Általában a gyakorlatunk is az, hogy minden évben kiválasztjuk azt az egy-két nevezésre érdemes terméket, amiket megmérettetünk a hazai, majd a nemzetközi mezőnyben is. A sokadik díj elnyerése után is azt gondolom, hogy fontos nemzetközi szinten is ott lennünk az élvonalban. Habár a csomagolóanyag-ipar mindenhol jelen van, mégsem a fogyasztók látókörében lévő iparág. Ezáltal talán a fórum is kevesebb, ahol egy márkanév építhető. A szakmai versenyek kicsit talán ezt a szerepet is betöltik.

 

Felemelő érzés egy ilyen nagy múltú és innovatív csoport tagjaként dolgozni

– Mit jelent az STI Group részének lenni? Mennyiben jelent önállóságot és kihívást, s csoporton belül menynyire érvényesülnek a hazai ötletek?

– Az STI Csoport Európában nyolc gyárral rendelkezik, kettő szegmensre fókuszálva: display és a csomagolási üzletág. A hazai gyárunk kizárólag papíralapú csomagolóanyagok gyártásával foglalkozik.

A Csoport történelme a tizenkilencedik században kezdődött, ami igaz a hazai gyárunkra is, igaz, ekkor még nem az STI Csoport tagjaként. A Petőfi Nyomda 2007-ben került a Csoporthoz, ami nagyon jó döntésnek bizonyult mind a Csoport, mind pedig a Petőfi Nyomda részéről. Azóta igazi tulajdonosi szemlélet jellemezi az életünket: folyamatosak a beruházások, és mivel az STI Csoport „családi vállalat”, a döntések is sokkal célszerűbben megvalósíthatók, szemben a nagy konglomerátumokkal.

A csomagolási szektorban mindenképpen érvényesülnek a magyar javaslatok, hiszen a Csoporton belül mi képviseljük a legnagyobb részt ebben a szektorban. Úgynevezett „kompetencia központ” vagyunk, ami büszkévé teszi a magyar csapatot.

 

Kizárólag felelős erdőgazdálkodásból érkezik a felhasznált fa

– Véleménye szerint a fenntarthatóság – mint szemléletváltás – megmutatkozik a fogyasztók vásárlási döntéseiben: befolyásolja őket a csomagolás?

– Mindenképpen. A média és a köznyelv tele van mindenféle tudományos és áltudományos megállapítással a környezetvédelem és a csomagolóanyag-gyártás kapcsolatában. Gyakran halljuk, hogy a rengeteg csomagolóanyag környezetszennyező, valamint azt is, hogy tulajdonképpen csak szemét, mert úgyis ott végzi. Ezek között természetesen valós megállapítások is találhatók, de tévesek is. A csomagolóanyag szükséges, mert például nem vihetjük haza a boltból a tejet vagy a húst nélküle.

Magánemberként azzal teljesen egyetértek, hogy a környezetünk védelme érdekében erősíteni kellene az üvegek használatát a műanyag palackokkal szemben, illetve a bevásárlószatyrok anyaga szövet legyen, amit újra és újra felhasználhatunk. Azzal viszont már nem értek egyet, hogy a csomagolóanyag eleve „ördögtől való” dolog.

Az STI Csoport papíralapú csomagolószereket gyárt. Nálunk a környezetvédelem az alapoknál kezdődik. Alapvetően két típusú anyagot használunk: visszaforgatott, újrahasznosított kartont vagy az úgynevezett szűzkartont. Minden esetben a legjelentősebb szempont a környezetvédelem. Tévhit, hogy az újrahasznosított karton a leginkább környezetbarát. Az új kartonalapanyagok esetében az STI Csoport kizárólag olyan gyártók anyagát használja, amelyek tanúsítják, hogy felelős erdőgazdálkodásból származik a felhasznált fa. Ez azt jelenti, hogy amennyit elhasznál, annyit vissza is pótol. A skandináv gyártók nagy gondot fordítanak erre: a finn és svéd erdők jelentős része ilyen célra megy minden évben, mégis az erdeik területe évente közel 1%kal növekszik. Szóval a kérdésre a válasz, igen: változik, és számos megrendelőnk keresi ezeket a megoldásokat.

 

Petőfi Nyomda

 

A világjárvány felértékelte a csomagolás jelentőségét

– Változott-e az STI Petőfi Nyomda Kft. munkája, feladata, terheltsége, valamint kapacitása a koronavírus-járvány miatt?

– Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mert olyan ipari szektorokban dolgozunk, amelyek kevésbé érintettek a koronavírus-járvány intézkedései miatt. A partnerek többsége erős forgalommal szembesült. Vannak olyan termékek, szektorok, amelyek kifejezetten erősek lettek, hiszen olyan „kényelmi” termékeket kínálnak, amelyek a „Maradj otthon!” kampányok idején jól jöttek minden háztartásban. Természetesen óriási felelősség volt a vállunkon, hogy ezen kihívásoknak meg is feleljünk alapanyag, személyzet és technológia tekintetében egyaránt. Ezzel sem volt gond eddig, és reméljük, a jövőben sem lesz.

 

Világszínvonalú tanúsítvány biztosítja a megrendelőt

– Vállalatuk immár GMI (Graphic Measures International) tanúsítvánnyal is rendelkezik, de mit is jelent ez pontosan?

– A GMI-tanúsítvány egy amerikai keltezésű tanúsítás. Olyan rendszer, amely biztosítja a megrendelőt, hogy adott csomagolóanyag-gyártó képes legyártani azt a terméket olyan színben és formában, amilyenben a partnere megrendelte. Emellett ugyanúgy fog a polcokon megjelenni Amerikától, Ázsiáig mindenhol. Alapvetően azért szükséges ez a tanúsítás, mert néhány partnerünk az USA piacára gyártja a termékeit, ahol felmerült az igény a GMI-ra. Eldöntöttük, bevezettük, és megkaptuk a tanúsítást: a Petőfi Nyomda múltjával és jelenével ez nem is volt kérdés számunkra.

Márpedig a csomagolás szükséges

– Milyen trendekre, új kihívásokra számít a következő évtizedben? Ön szerint valós álom a csomagolásmentes jövő?

– Amennyiben egy szóval kellene válaszolnom, akkor nemet mondanék. Biztosan én vagyok földhöz ragadt, de továbbra sem tudom elképzelni, hogy csomagolás nélkül viszem haza a kedvenc sajtomat vagy más terméket a boltból. Ráadásul magánemberként is, szinte mindig bújom az összetevőket, címkéket, stb.

A csomagolóanyag nemcsak hordozó- és informálófelület, hanem biztonság is. A lezárt, leragasztott termékről tudjuk, látjuk, hogy friss és tiszta, ami egyenlő a biztonsággal. A Földön több mint 7 milliárd ember él, s nem válhat mindenki önellátóvá vagy kizárólag piacon vásárlóvá, egyszerűen nem megvalósítható. Ezért szükségesek az innovatív és környezetbarát megoldások. A papír évszázadok óta létezik, könnyen bomló és környezetbarát. Tudatosan és felelősen használva a bolygót sem teszi tönkre. Itt a kulcs a tisztább jövőért, csak használnunk kellene…

 

Csomor Zsolt