fbpx

A jövő formája

Írta: Transpack-2022/IV. lapszám cikke - 2022 augusztus 25.

A Holmen Iggesund és partnerei új, faalapú csomagolási rendszerrel szemléltetik, hogyan teremthetnek fenntartható körforgásos gazdaságot az új technológiák. A Conic-Prototyp egy közös tanulási folyamat eredménye. A kartont a legkülönfélébb dolgok előállításához fel lehet használni a fosszilis alapú anyagok kiváltására. A rostalapú anyagot mégis ritkán társítják a formára sajtolt edényekhez.

„A papír– és kartonipar meglehetősen kétdimenziós” – mondja Hein van den Reek, a Holmen Iggesund Formables igazgatója. „Többnyire ívekről és tekercsekről beszélünk. A műanyagot viszont szinte soha nem használják íves formában. Leginkább háromdimenziós dolgokhoz használják, például edényekhez és tálcákhoz.”

Van den Reek egy éve csatlakozott a Holmen Iggesundhoz, hogy segítsen új ötleteket kidolgozni a műanyag csomagolások rostalapú megoldásokkal való helyettesítésére. „A formázott csomagolás teljesen új terület az Iggesund számára, de meg akarunk felelni a jövő elvárásainak és ügyfeleink igényeinek.”

Ezért indult el a közös projekt. Az eddigi eredmény egy 100 százalékban faalapú csomagolás prototípusa a kozmetikai ipar számára.

„A kozmetikai iparra azért összpontosítottunk, mert itt sok műanyagot használnak fel” – magyarázza Van den Reek.

A prototípus egy kúpos, krémekhez vagy folyékony szappanokhoz használható utántöltő betétből és egy átlátszó tégelyből áll. A betét olyan, mintha műanyagból lenne, a tégely pedig üvegnek látszik. Valójában mindkettő farostból készült. A kartoncsomagolás Holmen Iggesunds Invercote anyagából készül. Van den Reek szerint a csomagolás még nem áll készen az értékesítésre, és további fejlesztésre szorul. A cél az, hogy a koncepció megmutassa, mit lehet elérni az együttműködéssel.

„Fontos partnerünk az innovatív start-up vállalkozás, a The Loop Factory, amely a Holmen Iggesund farostjaiból készült csomagolások száraz formázási eljárását fejlesztette ki. Megfigyelhető a faiparban a formára préselt megoldások irányába mutató tendencia” – mondja Anna Altner, a The Loop Factory ügyvezető igazgatója és alapítója. „Technológiánkkal az Iggesund lerövidítheti az új termékek piacra kerülésének idejét a formázott ágazatban” – mondja Van den Reek.

A vállalat száraz formázási eljárása nem igényel vizet. „A száraz cellulózból egyetlen gyártósoron el tudjuk készíteni a készterméket” – mondja Altner. „Nincs szükség papír- vagy kartongépre, és a folyamat nagyon gyors a nedves alakításhoz képest. Tehát ezzel a technológiával, ha egyszer majd kiforrott lesz, nagy mennyiségben tudjuk helyettesíteni a műanyagot.”

Második fontos partnerünk a projektben a Grow márkafejlesztési tanácsadó cég. A Future Packaging Lab a Loop mérnökeivel együttműködve fejleszti a technológia kereskedelmi alkalmazásait. „A koncepció középpontjában az együttműködés áll. Meg akarjuk mutatni, hogyan is működik ez” – mondja Liselotte Tingvall, a Grow Insight & Innovation vezető tanácsadója.

Tingvall hozzáteszi, hogy ez különösen fontos a nagyon széttagolt csomagolási értékláncban. „Ez azt jelenti, hogy nehéz egyedül megvalósítani az innovációt. De ha sikerül prototípust létrehozni egy alkalmazható technológiával, akkor más partnerekkel is létrejöhetnek együttműködések, akiknek szükségük van egy ilyen innovációra.”

„A Holmen Iggesund lehetőséget kínál számunkra, hogy a technológiánkat nagyobb léptékben alkalmazzuk. Ez mindkét vállalat számára üzleti lehetőségeket teremt. Mi egy kis cég vagyunk. A Holmen Iggesund rendelkezik a technológiánk fejlesztéséhez szükséges kutatási és fejlesztési ismeretekkel, üzleti stratégiákkal és anyagi eszközökkel” – magyarázza Altner. Van den Reek szerint ez az új termékek piacra kerülésének idejét is lerövidítené.

Összefogással és közös tanulással érjük el, hogy az anyag, a gép, a design és a márka együtt működjön. Ez jelentősen lerövidíti a piacra jutás idejét. Azok, akik ódzkodnak a másokkal való együttműködéstől, könnyen olyan dolgokat fejlesztenek ki, amelyek aztán nem működnek jól. Másrészt, ha a teljes értékláncot bevonjuk, akkor olyan termékeket fejlesztünk ki, amelyekre valóban szükség van, amelyek fenntarthatóak, és élettartamuk végén megfelelően ártalmatlaníthatóak.”

A koncepció végső soron annak bemutatásáról szól, hogyan lehet fenntartható alternatívákkal helyettesíteni a fosszilis alapú csomagolást az új technológiák és az érdekelt felek közötti szoros együttműködés révén. „Felelősséget kell vállalnunk” – mondja Van den Reek. „Ez ugyanúgy vonatkozik ránk anyaggyártókra, mint a gépgyártókra és a márkákra. A projekt mélyebb értelme azonban az, hogy a márkákat új, fenntartható koncepciók közös kidolgozására ösztönözze, és arra sarkallja a gépgyártókat, induló vállalkozásokat, feldolgozókat, marketing- és csomagolásfejlesztési tanácsadókat, valamint az értéklánc minden más szereplőjét, hogy együtt tanuljanak, és legyenek kreatívak. Számomra ez a legfontosabb szempont” – mondja Van den Reek.

„Az új technológia következő fejlesztési lépései az ipari demonstráció és a partnerhálózat bővítése annak érdekében, hogy a módszert széles körben lehessen alkalmazni, és piacra tudjuk dobni. Amikor a technológia beérik, óriási lehetőségek rejlenek benne. Hatalmas piaca van” – mondja Altner.

„Addig is minden érdeklődőt felkérnek arra, hogy kapcsolódjon be a projektbe” – hangsúlyozza Van den Reek. A lehetséges együttműködés kulcsfontosságú területe az utántöltő betétekhez való barrier kifejlesztése.

Forrás: Inspire 2021/67 | Szerző: Danny Chapman | Fotók: Justin Rubin | Fordítás: LUPE Magazin