fbpx

Szelek szárnyán

Írta: Szerkesztőség - 2021 február 17.

A légi szállítás költségeinek csökkentésére találtak lehetőséget Readingi Egyetem tudósai, a megoldás a nagy magasságban lévő kedvezőbb szelek kihasználásában rejlik.

 


A nagy magasságban gyorsan áramló szeleket kihasználva idő és üzemanyag takarítható meg (Fotó: Pixabay)

 

Rugalmasabb útvonalválasztás – csökkenő költségek

Az egyetem tudósai arra jutottak, hogy a New York és London között közlekedő járatok tavaly télen akár 16%-kal kevesebb üzemanyagot használtak volna fel, ha jobban kihasználják a nagy magasságban gyorsan áramló szeleket. Ezzel nem csak üzemanyagot, hanem időt is takarítottak volna meg, és nem mellesleg a károsanyag-kibocsátást is csökkenthették volna.

A műholdak hamarosan lehetővé teszik a transzatlanti járatok pontosabb követését, és biztosítják, hogy a gépek megfelelő távolságot tartsanak egymástól. Ezzel a módszerrel adott lesz a légitársaságok számára a rugalmasabb útvonalválasztás. Vagyis pontosabban követhetik a kedvező hátszeleket és elkerülhetik az ellenszelet. Ezzel a repülési szektor számára a technológia fejlesztésénél olcsóbb és közvetlenebb mód adódik a károsanyag-kibocsátás csökkentésére.

 


Cél: az üzemeltetés költségeinek csökkentése (Fotó: Pixabay)

 

A transzatlanti járatok jelenlegi útvonalán a légitársaságok több üzemanyagot égetnek el, mint amennyi szükséges lenne

Ezzel indokolatlanul magasabb a szén-dioxid bocsájtási szint is. Bár a szeleket valamilyen szinten figyelembe veszik a cégek a repülési terveknél, a gépek üzemeltetési költségeinek csökkentése jelenleg nagyobb prioritást élvez, mint konkrétan az üzemanyag-égetés és a szennyezés minimalizálása – mondta Cathie Wells, a Readingi Egyetem matematikusa, a kutatás vezetője.

A hatékonyabb repülőgépekre vagy a bioüzemanyagokra váltás jelentősen csökkentené a kibocsátást, de költséges lenne, és évtizedekbe telne a megvalósítása. A repülési útvonal egyszerű módosítása jóval olcsóbb és azonnali haszonnal járna. Ez nagyon fontos, mivel sürgősen csökkenteni kell a légi közlekedésből eredő károsanyag-kibocsátást a klímaváltozás jövőbeli következményeinek csökkentése érdekében” – emelte ki Paul Williams, a Readingi Egyetem atmoszférakutatója.

 


A légi közlekedés az ember okozta széndioxid-kibocsátás 2,4%-át termeli (Fotó: Pixabay)

 

A kutatáshoz mintegy 35 ezer járatot elemeztek

2019. december 01. és 2020. február 29. között a szakértők összehasonlították a London és New York közötti út során elhasznált üzemanyag mennyiségét az abban az időben lehetséges leggyorsabb útvonaléval, melynek során a gépek futóáramlatokon vagy azok környezetében repültek volna.

Az eredmények szerint: a szelek jobb kihasználása megközelítőleg 200 kilométerre elegendő üzemanyagot spóroltak volna meg átlagosan. Ez a téli periódusban összesen 6,7 millió kilogrammnyi szén-dioxiddal csökkentette volna a károsanyag-kibocsátást.

A Londonból New Yorkba tartó járatokon ez átlagosan 1,7%-os, a keleti irányba, New Yorkból Londonba tartó járatokon 2,5%-os üzemanyag-spórolást jelentett volna.

A légi közlekedés jelenleg az ember okozta széndioxid-kibocsátás 2,4%-áért felel, és ez az arány folyamatosan növekszik.

 

 

Forrás: MTI

Összeállította: Barna Ferenc