fbpx

Intelligens targoncamenedzsment a logisztikában

Írta: Transpack-2021/I. lapszám cikke - 2021 március 07.

Amikor azt halljuk, hogy intelligens targoncamenedzsment, akkor általában az automata raktárkezelésre gondolunk. Viszont az ilyen fajta technológiák használata még korántsem elterjedt, és nehezen kivitelezhető. A targoncák általában véve offline munkaeszközök egy logisztikai cég gépparkjában. A gyakorlatban a targoncák kevés adatot és ellenőrzési lehetőséget adnak a vezetők kezébe, hogy a logisztikai folyamatok ezen részét megfelelően kontroll alatt tartsák. Mivel a raktárkezelésben és az árumozgatásban is kiemelt szerepet kapnak, ezért nagy felelősségük van a sofőröknek és a munkagépeknek a folyamatok pontos elvégzésében. Egy intelligens targoncamenedzsment-rendszer az ilyen nehezen felügyelhető területek monitorozására és fejlesztésére ad lehetőséget.

 

Mit is jelent a targoncamenedzsment?

Na de nézzük is meg, mit jelent pontosan egy ilyen intelligens targoncamenedzsment rendszer. Először is a munkagépeket felszereljük egy központi egységgel, amely lehetővé teszi, hogy a targonca különböző adatgyűjtő és azonosító eszközökkel kommunikáljon. Ekkor már képesek vagyunk olyan eszközök felszerelésére, amelyek a logisztikai folyamatokban egy targonca szerepét felértékelik. A targoncák az eszközökkel képesek lesznek a folyamat többi elemeivel együttműködni: munkájuk optimalizálható és átlátható lesz, illetve a feladatuk teljes körű elvégzése is biztosított lesz.

 

Milyen eszközök csatlakoztathatók a targoncamenedzsment rendszerre?

A megvalósult projektjeink során mindig a vevői igények szerint alakítottuk ki a rendszereinket, tehát ezek működése már valós ipari környezetben tesztelt. A rendszer képes a targonca műkődési információinak kiolvasására: sebesség, gyújtás, ütközéskontroll, útvonalkövetés. Képes továbbá a munkafolyamatokhoz kötött információk gyűjtésére: áruazonosítás, súlymérés, raklapazonosítás, árukövetés, vagyonvédelem. Emellett a dolgozói információk kezelésére is: sofőrazonosítás, teljesítménymérés, feladatellenőrzés.

A rendszer nemcsak az adatok kiolvasásában, de a kétoldali kommunikációban is rejt lehetőségeket, amikor szükség van a sofőrök feladatainak automatikus kiosztására, például egy raktári szedési folyamat esetén, vagy gyártósorokkal való együttműködéskor. Ilyen esetben képesek vagyunk feladatkiosztásra, feladatmenedzselésre, hibabejelentésre, útvonaltervezésre, mivel az intelligens targoncamenedzsment rendszerek több komponensből állnak. Ezáltal modulokra is bonthatók. Mivel minden cégnek egyéni igényei és egyéni segédrendszerei vannak, ezért mindenképp olyan megoldásról beszélünk, amely a logisztikai cégre szabható, modularizálható, és a meglévő rendszerekre csatlakoztatható. A rendszer használói minden szükséges adat birtokában vannak, és a folyamat minden eleme ellenőrzésük alatt van.

 

targoncamenedzsment

 

Hova gyűjti a rendszer az adatokat?

A rendszer egy központi szoftvert használ az adatok tárolására és felhasználására, kivezérlések és feladatok kiosztására. Természetesen ez a szoftver a szükséges folyamatok összehangolásáért felelős, tehát ha a cég ERP rendszert vagy egyéb külső programot használ a logisztikai folyamatok kezelésére, az ezekre való adattovábbítás is lehetséges.

 

Hogyan érheti el a sofőr vagy a vezető az adatokat?

Mivel minden dolgozói szintnek más adatokra van szükségük, ezért ezek strukturálva jelennek meg a megfelelő kijelzőkön. A rendszer képes az adatokat egy PC-n, tableten, de akár egy okostelefonon is megjeleníteni, így a vezető az irodájából láthatja az árumozgatási adatokat. A targoncás vezetés közben egy tableten láthatja a kiosztott feladatokat, az áruk helyét és a súlymérő számait. De akár a raktárosok is képesek lehetnek a targoncák hívására egy okostelefonnal, a megnyomott gomb segítségével.

 

Milyen esetekben használható az intelligens targoncamenedzsment?

Az előzőekben beszéltünk a modularitásról, ami miatt a rendszer szinte minden árukezelési és logisztikai problémára adhat segítséget. Tehát nem szükséges a teljes rendszer megvásárlása, hogy a helyi specifikus problémákat megoldjuk. Az intelligens targoncamenedzsment olyan eszközt ad a cég kezébe, amellyel a folyamatait optimalizálhatja, rendszerezheti, és a kockázatokat csökkentheti. Képessé válik a targoncák adatszintű megfigyelésére, a logisztikai folyamatok összehangolására, a dolgozói teljesítmény mérésére, a hibák csökkentésére és az árukezelés kiterjesztésére.

 

Hova telepíthető a rendszer?

A telepítés körülményeinek sarokpontja a megfelelő előzetes infrastruktúra, a rendszerigények és a targoncák ismerete. A rendszer teljesen rugalmasan, akár 1db targoncától is felszerelhető.

További információk, esetleg kérdések esetén állunk rendelkezésre a témával kapcsolatban.

 

Császár Martin
fejlesztési vezető Senit Kft. – OkosFarm