A klímasemlegesség eléréséhez a közlekedésből származó kibocsátások legalább 90 százalékos csökkentése szükséges 2050-ig: ehhez egyebek mellett vasúton kellene bonyolítani 2030-ra az áruszállítás legalább harminc százalékát, 2050-ig a felét.
Meg kell teremteni a vasúti árufuvarozás versenyképességét
A logisztikai iparág fejlesztésénél is figyelembe kell venni az energiahatékonysági, környezettudatossági, fenntarthatósági uniós célkitűzéseket. A klímasemlegesség eléréséhez a közlekedésből származó kibocsátások legalább kilencven százalékos csökkentése szükséges 2050-ig. Ehhez az egyéb intézkedések mellett vasúton kellene bonyolítani 2030-ra az áruszállítás legalább harminc százalékát, 2050-ig pedig a felét – írta közleményében a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület a Logisztika napjára kiadott közleményében.
A vasutas szakmai érdekképviselet rámutat, hogy a vasút térnyerése látszólag kedvezőtlenül hat a közúti szektorra, azonban az intermodális fuvarozás növekedésével a közúti fuvarozók is profitálhatnak a vasút fejlődéséből. Tavaly 1,7 százalékkal emelkedett a hazai intermodális áruforgalom, ám ahhoz, hogy Magyarország teljesíthesse az Európai Unió klímacéljait, évente 50-100 ezer kamionnyi forgalmat kell közútról az intermodális fuvarozás felé terelni. Ehhez szükséges a vasúti árufuvarozás versenyképességi feltételeinek megteremtése.