A három legnagyobb hazai e-kereskedő tavalyi online forgalma meghaladta a 200 milliárd forintot, a tíz legnagyobb együttes eredménye pedig bruttó 330 milliárd forint körül alakult – közölte a GKI Digital kutatási eredményeire hivatkozva.
A magyar online kiskereskedelemben 12. a kifli, ha a napi fogyasztási cikkeket nézzük, akkor már második (Fotó: kifli.hu)
A magyar online kiskereskedelmi piac koncentrált
A kutató cég hatodszor szembesíti a piacot a legnagyobb forgalmú online kereskedők rangsorával. A tizenöt legnagyobb hazai e-kereskedő együttes forgalma meghaladta a bruttó 380 milliárd forintot, ami a teljes online kiskereskedelmi piac 41 százalékát jelenti.
2020-ban a koronavírus-járvány miatt rekordmértékű, 45 százalékos forgalomnövekedést ért el a hazai online kiskereskedelem. A szektor alig tizenkét hónap alatt legalább három évet ugrott előre a fejlődésben a korlátozó intézkedések kényszere miatt.
A magyar online kiskereskedelemben TOP listái (Infografika: GKI Digital)
Magyarország legnagyobb e-kereskedői
A 2020-as online forgalmi adatok alapján az eMAG-Extreme Digital csinálta a legnagyobb forgalmat, második helyre a MediaMarkt online áruháza került, míg a harmadik helyen az Alza.hu végzett.
Tavaly az online kiskereskedelmen belül a napi fogyasztási cikkek értékesítése volt az egyik leginkább bővülő terület. A szektor közel kétszeres sebességgel nőtt, bruttó 76,6 milliárd forint forgalmat bonyolított. Ebben a pandémia kapcsán elrendelt kijárási tilalmak és bolt-nyitvatartási korlátozások játszottak szerepet.
Ezt a területet nézve, a forgalom szerinti lista élén a Tesco áll, a második az új, tisztán online, cseh hátterű kifli.hu., majd Auchan, a Rossmann és a dm-drogerie markt következik. A top öt kereskedő 2020-as összesített online forgalma meghaladta a bruttó 50 milliárd forintot.
Az online vásárlók aránya a járvány idején nagyot ugrott (Infografika: MTI)
Nem minden online, ami annak látszik
A GKI Digital felhívta a figyelmet arra, hogy az e-toplista, azaz a legnagyobb forgalmú hazai webáruházak köre szűkebb annál, mint amit a vásárlók az online áruházak alatt értenek. Vannak ugyanis olyan, a fogyasztók szemszögéből nézve magyar online kereskedők, amelyek valójában nem azok, vagy nem klasszikus online kereskedők, illetve vannak globális, a magyar piaccal stratégiai szinten nem foglalkozó online szereplők.
Júniustól változik az online kereskedelem uniós szabályozása, ez még tovább erősítheti a hazai piacot a járvány mellett.
Forrás: MTI