fbpx

Kötött pályás teherfuvarozásra 30 milliárd forint

Írta: Barna Ferenc - 2021 június 08.

Az állami támogatásnak köszönhetően a jövőben több árut szállíthatnak a környezetkímélő vasúton. A következő öt évben közel 30 milliárd forinttal segítheti a kormány a kötött pályás teherfuvarozás versenyképességének megerősítését, ugyanis megérkezett az Európai Bizottság jóváhagyása a témában.

 

A szektor szereplői vissza nem térítendő hozzájárulást igényelhetnek

A korábbi kormánydöntés alapján 2021 második felében 3,7 milliárd forint, 2022-2025 között pedig évi 6,4 milliárd forint vissza nem térítendő forrással támogatható az egyes kocsi forgalom.

A nemzetközi példák szerint az állami hozzájárulás stabilizálja, kiszámíthatóvá teszi a szektor működését, így idővel egyre több magánvasúti társaság nyújthat szolgáltatásokat.

A középtávon 2-4 százalékra becsülhető forgalomnövekedés fokozza a szektor GDP-termelő képességét, hozzájárul a távolsági közúti teherszállítás egy részének vasútra tereléséhez.

 

Kötött pályás szállítás
A kötött pályás szállítás a közúti teherszállítás arányát csökkentheti (Fotó:
Horizont Média, Archívum)

 

Az egyes kocsi forgalom

Telephelyenként egy vagy néhány teherkocsinyi árut gyűjtenek össze, és ezekből a célállomásnak megfelelően rendezik össze a vonatokat. A lehetőséggel több mint 700 cég, köztük állami tulajdonú és stratégiai jelentőségű társaságok (például gyógyszer- és vegyipari, energetikai vállalatok, erdészetek ), számos kis- és középvállalkozás él Magyarországon.

A szolgáltatás nyújtása pusztán piaci alapon nem fizetődik ki, az elmúlt időszakban éves szinten mintegy 6 milliárd forintnyi üzemi veszteséget termelt. A kialakult helyzet a tevékenység megszűnésével fenyegetett, így a vasúton fuvarozott árumennyiség közel ötödét kellett volna kamionokkal elszállítani, tovább fokozva a közutak és a környezet terhelését.

 

Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár

„A kormány a nemzetgazdaság egésze szempontjából kiemelkedő jelentőséget tulajdonít a tiszta és energiahatékony vasúti árufuvarozásnak. Az ágazat szén-dioxid-kibocsátása egységnyi szállítási teljesítményre vetítve mindössze hetede a közúti szállításénak. Az állami szerepvállalás ezres nagyságrendben biztosítja a munkahelyek megőrzését a szektorban, nélkülözhetetlen kapcsolódási pontot tart fenn a hazai cégek és a világpiac között.”

A közlekedési módok közötti munkamegosztásban a vasút részaránya az elmúlt évtizedben 18 százalék körül mozgott Európában, a magyar érték az átlagos szint körül alakult. E részarány növeléséhez a vállalkozó vasúttársaságok erőfeszítésein túl kezdeményező állami szerepvállalásra van szükség a pénzügyi támogatások szintjén is.

 

Kötött pályás szállítás
A kötött pályás szállítás részaránya 18% körül mozog, ezt növelni kell a közutak és a környezet terhelésének csökkentése érdekében (Fotó:
Horizont Média, Archívum)

 

A következő hónapokban véglegesítik a támogatás igénylésének módját, feltételrendszerét

„A vasúti teherfuvarozás szolgáltatási színvonalát és versenyhelyzetét az infrastruktúra korszerűsítésével és bővítésével is javítjuk. Megépült a harmadik vágány a Déli vasúti összekötő hídon és a kapcsolódó vonalszakaszokon, ezzel a hazai hálózat legfontosabb szűk keresztmetszetét számoljuk fel. Zalaegerszegtől Záhonyig az ország több pontján létesülnek intermodális konténerterminálok, innen a távolból vasúton érkező árut kamionokon juttatják el a közeli célpontokra. Előkészületben van a vasúti áruforgalmi fejlesztési koncepció és a Budapestet délről kerülő V0 tehervasútvonal is. Azon dolgozunk, hogy Magyarország Közép-Európa teherfuvarozási, logisztikai és elosztó központjává váljon” – ismertette a kormányzati célokat és terveket Mosóczi László az illetékes szaktárca közleményében.

 

Forrás: MTI