A koronavírus-járvány új színtérre terelte a kereskedelmet, hiszen az áruját, szolgáltatását eladni vágyó értékesítői oldal kénytelen volt lépéseket tenni a digitalizáció útján annak érdekében, hogy továbbra is fennmaradhasson, illetve felvegye a versenyt az online piactéren már jártas konkurenciával szemben. A fogyasztói oldal kezdeti óvatossága ellenére az e-kereskedelem fénykorát éli a járványhelyzet közepette is.
Az online térbe terelődés nyújtott megoldást
A GKI Gazdaságkutató Zrt. és az eMAG közös, friss reprezentatív felmérése alapján a pandémiás időszak alatt a kis- és középvállalkozások több mint harmada online piactereken növelte eladásait, akiknek értékesítési tevékenységét a koronavírus-járvány terelte az online térbe. A kereskedelmi tevékenységet folytató vállalatok többsége az online piacteres megjelenését saját, egyéb értékesítési csatornái mellett, csupán kiegészítő tevékenységként használja, és egyre kevesebben igénylik saját webáruház létrehozását, működtetését. A kitöltők az online piactér előnyeként tüntették fel például, hogy gyors lehetőséget biztosít a termékek árusítására, a „belépési korlát” hiánya pedig lehetővé teszi, hogy kockázatok nélkül belekezdhessenek az online kereskedésbe.
A leginkább keresett termékkategóriák
A GKI Digital és az Árukereső.hu közös, hazai webshopok közreműködésével elkészített kutatása beszámolt arról, hogy 2020 első félévének online forgalma 34,8 százalékkal haladta meg a 2019-es év azonos időszakának forgalmát, elérve a bruttó 355,1 milliárd forintos szintet, elérve ezáltal az elmúlt 5 év leggyorsabb növekedését. Az eredmények alapján elmondható, hogy leginkább az élelmiszerek, a drogériai és háztartási cikkek, az otthon, lakberendezés, a kert- és barkácstermékek, valamint a számítástechnikai eszközök iránt volt legnagyobb az online kereslet. Az online szektor látványos növekedése több termékkategória kiemelkedő népszerűségének köszönhető. Bizonyos kategóriák online kereslete kifejezetten a járványhelyzet miatt lendült fel, például az élelmiszerek, tisztítószerek, vitaminok, gyógyszerek és egyéb FMCG termékek. Míg más kategóriákban a digitális oktatás, távmunka okozott megnövekedett keresletet a tavaszi hónapokban, mint például a műszaki cikkek, laptopok, egyéb elektronikai cikkek tekintetében.
Online kereskedelem itthon
Bár a magyar e-kereskedelem elmaradást mutat például az Amerikai Egyesült Államokban tapasztalt eredményekhez képest, azonban növekedése jelentősebbnek mondható az amerikai piachoz viszonyítva. 2019. évben már 600 milliárd forint feletti összegben vásároltak az interneten keresztül Magyarországon: 43 millió darab rendelést magyar webáruházakban, 17 milliót pedig külföldi webshopokban adtak le a vásárlók.
2020-ban, a koronavírus miatt kialakult karanténhelyzetben még inkább ez a trend volt tapasztalható, hiszen olyan vásárlók is elkezdtek online rendeléseket leadni, akik eddig ezt sosem tették. Jelen gazdasági helyzetben az e-kereskedelem talán a legjövedelmezőbb online vállalkozásfajta.
Automatizált vásárlási folyamatok
Ez a trend magával vonzotta a vásárlási folyamatok teljes mértékű automatizációját, amelyet jól szemléltetnek az elektronikus kereskedelem raktározási szokásai. Jelenleg háromféle logisztikai megoldás létezik: a saját logisztikai tevékenység működtetése, fulfillment (fulfillment cég raktároz, szállíttat az eladó helyett) vagy dropshipping (a gyártó vagy beszállító raktároz, szállíttat az eladó helyett). Az automatizációnak köszönhetően a termékek automatikus listázása több csatornán keresztül történik; a magas kockázatú rendelések automatikus azonosítása és törlése azonnal lehetséges; beütemezhetővé válnak a készletfigyelmeztetések; létrehozhatóak automatikus kosárelhagyási és egyéb email kampányok; lehetőség nyílik a készletek automatikus felhalmozására a nagyobb események előtt.
Fejlődő vásárlói mintázatok
Egy másik megfigyelhető trend a vásárlói mintázatok és a profilozás fejlődése, amelyet jól szemléltet az Amazon „anticipatory shipping” módszere, amely a vásárlói mintázatokat és adatokat elemzi. Ezen elemzések alapján az adott vásárlóhoz legközelebbi raktárba szállítja a termékeit még azelőtt, hogy a vásárló bármit is megvásárolt volna. Végül, de nem utolsó sorban, a környezettudatosságot is érdemes kiemelni. Ide tartozik a környezetbarát ellátási lánc kialakítása, a zero waste csomagolás vagy a fenntartható gyártás fogalma. Az elkövetkezendő tíz évben hatalmas térhódítás várható a raktárak robotizációja, a mesterséges intelligencia és a mobilról történő vásárlások terén.
Korszakváltás vagy átmeneti virágzás?
A Reacty Digital 2019. áprilisi, valamint 2020. áprilisi, júniusi és szeptemberi mérései alapján kirajzolódott, hogy miközben a járványtól vagy a munkahely elvesztésétől való félelmek nem csökkentek érdemben, a fogyasztói viselkedésben visszarendeződésnek lehettünk tanúi; pedig úgy tűnt, hogy az online kereskedelem nagy nyertese lehet a koronavírus-járvány okozta változásoknak. Feltételezhető, hogy a 2020. év tavaszán kialakult veszélyhelyzet és az azzal járó korlátozások jelentős mértékben hozzájárultak az online kereskedelem erősödéséhez, azonban nem indítottak el tartós jelleggel új fogyasztói trendeket az online vásárlás, fizetés vagy átvétel terén. A Reacty Digital szerint 2020 tavasza inkább a kivételt jelentette a magyar e-kereskedelemben, és nem egy új korszak kezdetét.
Slabéczi Ivett