Szupervasút vezet a szuperkamionhoz

Írta: Transpack-2021/IV. lapszám cikke - 2021 szeptember 27.

A szélcsatornás tesztek alapján a tehergépkocsik légellenállása és így fogyasztása is sokat csökkenne, ha nemcsak a vezetőfülke formáját, hanem az egész járműtestet újfajta kialakítás szerint terveznék – – idézi a raketa.hu a Lawrence Livermore Nemzeti Laboratórium mérnökeinek fejlesztési elképzeléseit.

 

 

A kísérletek során egy kis méretű modell szélcsatornás tesztjei során, valamint folyadékdinamikai szimulációkkal vizsgálták a nehézgépjárművek formáját, keresték az az ideális kialakítást, amely a lehető legjobban segíthetne lecsökkenteni a közegellenállást és így a felhasznált üzemanyag mennyiségét. Az eredmény alapján az ideális forma leginkább a Japánban népszerű Sinkanszenre, vagyis nagysebességű vonatra hasonlít. Ugyanakkor a járművek egybe teste nemcsak aerodinamikailag optimális, hanem a stabilitást is növeli a mérnökök szerint. A vezetőfülke áramvonalas kialakítása továbbá a jármű elejénél olyan nagy negatív nyomást hoz létre, amely lényegében önmagában is előrehúzza a kocsit.

A vizsgálatok során három típusú kialakítással kísérleteztek, a második esetben például még inkább megnyújtották a vezetőfülke elejét és elhagyták a szögletes formát a lekerekített élek kedvéért. A harmadik verzióban pedig már-már a nagysebességű vonatokra hajazó egészen hosszú orr-részt kapott a kamion. A mérnökök szerint már az ellenállás 1 százalékos csökkenése is 0,45 százalékos üzemanyag-megtakarítással jár. (Fotó: Lawrence Livermore National Laboratory, Einride, Volta, Wikimedia Commons)

 

 

Kohout Zoltán

 

Transpack
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.