A világjárvány felforgatta a világot, ami természetesen a csomagolóipart sem kímélte. Mindezt tovább fokozta a műanyagtörvény, ami miatt elképesztő mértékű kereslet kezdett mutatkozni a cellulóz iránt. Az STI Petőfi Nyomda Kft. azonban a nehézségek ellenére folyamatosan növekedő pályán áll.
A kisebb gyártók felvásárlási láza is generálja az áremelkedést
Az 1968 óta karton- és hullámkarton csomagolóanyagok gyártásával foglalkozó, és 2007 óta az STI Csoporthoz tartozó Petőfi Nyomda hatalmas mennyiségű, évente 1,5 milliárd darab hajtogatott kartondobozt, valamint 15 millió m2 öntapadó címkét gyárt. Beszélgetésünk alkalmával Kolozsvári György értékesítési igazgatót arról kérdeztem, hogy a jelenleg tapasztalható válságsorozat, mint az AdBlue-, chip- és papírhiány, utolérte-e már a csomagolóipart.
– Természetesen elérte. A cellulózhiány már korábban is éreztette hatását, mert ez az anyag széles körben használatos. Mivel a higiéniai termékekben is megtalálható, így napjainkban a csomagolóiparon kívül is hatalmas rá a kereslet. Az alapanyaggyártók folyamatos ellátási problémákkal küzdenek, ami miatt a korábban megszokott kínálati piaci helyzet hirtelen átcsapott keresletvezéreltté. Sajnos már megszokhattuk, hogy amennyiben valamilyen zavar miatt probléma tapasztalható az ellátásban, akkor ott hamarosan áremelkedés jelentkezik. Ez nem feltétlen csak a beszállítók „ravaszsága”, ugyanis ilyenkor főként a kisebb gyártók felesleges felvásárlásba kezdenek. Ezzel viszont a valós igényt „manipulálják”: hiába Adam Smith láthatatlan kéz elmélete, ez már nem lesz egészséges verseny, az árak elszállnak.
A mostani COVID-krízis ezt a hatást extrém módon felnagyította. Hatalmas áremelkedés tapasztalható a papír- és kartonpiacon, akár 80%-os növekedésről is beszélünk egyes anyagok esetében. A faanyag áremelkedésének következménye pedig a raklapok árának közel duplázódása.
Kolozsvári György, az STI Petőfi Nyomda Kft. értékesítési igazgatója
Jóval a törvény hatályba lépése előtt elkezdődött a folyamat
A műanyagtörvény jelentős mértékben fokozza a cellulóz iránti keresletet. A csomagolóanyag-piacon is látszik már egyfajta trend?
– Nem vitatom az állítást, de árnyalnám kicsit a képet. A műanyagtörvény csak erősíti a negatív hatást, sajnos rosszkor érkezett. A cellulózigényt elsősorban egyes iparágak elszívó hatása mozgatja. A higiéniás termékek, a fertőtlenítő kendők, törlők, maszkok tartalmaznak, illetve tartalmazhatnak cellulózt, így azok gyártási kapacitásának felfutása erősen megbillentette az egyensúlyt. Hihetetlen, hogy milyen kevés elég ahhoz, hogy megboruljon egy piac egyensúlya. 10-15% kínálati kiesés vagy ugyanekkora mértékű keresletnövekedés képes felborítani hosszú évek stabilitását. Ezt a saját iparágunkban nagyon keményen tapasztaljuk ezekben a hónapokban. A műanyagtermékek kiszorítása már korábban megindult. Egy törvényi változásra általában a gyártók már sokkal korábban felkészülnek. Az STI Petőfi Nyomda már 2-3 éve dolgozik olyan megkereséseken, amikor a partner egy műanyag csomagolási egységet kíván papíralapúval kiváltani. Továbbá közel két éve gyártunk olyan, metálréteggel ellátott kartonra csomagolóanyagot, ahol már teljes mértékben elhagytuk a hordozó műanyag réteget a kartonról, aminek mégis ugyanolyan a megjelenése, mint korábban. Gyönyörű, metalizált hatása van a papírnak. Az édesipari partnerek már korábban is arra törekedtek, hogy a vákuum-formázott műanyag betéteket kiváltsák papíralapú tálcákkal, megoldásokkal.
A fogyasztók hamar hozzászoknak a kényelmi szolgáltatásokhoz
A világjárvány jelentős mértékben változtatta meg a vásárlói szokásainkat. Hogyan vélekedik erről az STI, mint csomagolóanyag- és displaygyártó?
– Ugyanez a véleményünk. Egyértelmű trend, hogy a korábbi bezárások és korlátozások nyomán a vásárlók a szolgáltatások helyett – mivel ezeket nem vehették igénybe – többet költenek termékekre. Néhány chipgyártó a hiány okát is a chipigényes műszaki cikkek iránti kereslet növekedésével magyarázza. Főként az FMCG, az otthoni kész vagy félkész élelmiszeripari termékekben érintett partnereink szembesülnek a folyamatosan növekvő igénnyel.
E termékek csomagolóanyag-igénye nagyon felfutott, jelenleg is tart. Ha ez az átrendeződés nem is lesz végleges, de hosszabb távon is biztosan nyomot hagy a fogyasztói szokásokon, hiszen főleg a kényelmi termékeket nagyon gyorsan megszokják a fogyasztók. Kialakul egy rituálé, egy szokás, amiről később sem szívesen mondanak le. Ez persze jó a gyártóknak és a támogató ágazatoknak, mint például a csomagolóanyag- és displaygyártók is.
Az is igaz, hogy sok a felelősen gondolkodó partnerünk. Egyikük például komoly beruházást eszközöl a fenntartható alapanyag-kutatásra. Meg is született az első csomagolóanyag, amit az STI hazai gyárában készítettünk. Ez egy németországi bioenergetikai melléktermék, ami a csészekóró rostjából előállított kartonalapanyagra készült. Érdekes projekt, úgy gondolom, ilyen kezdeményezésekkel veheti ki részét az iparágunk a fenntarthatóság iránti küzdelemben.
Egy nyomtató, ami a legnagyobb elvárásoknak is megfelel
Köztudott az STI-megoldások hatékonysága a hamisítás elleni harcban. Hol tart ez a folyamat? A gyógyszeripar mellett hol tapasztalható erre a legnagyobb igény?
– Ebben a témában is sikerült előbbre lépnünk az elmúlt két évben. Beüzemeltünk egy speciális digitális nyomtatót, amelyen kimetszett vagy már ragasztott dobozokat nagy sebességgel, speciális kódokkal, feliratokkal vagy akár egyedi nyomatokkal láthatunk el. Ez a gyógyszeripar egyik legismertebb igényére, a kínai szerializációra is megoldást jelent. A nyomat minősége messze meghaladja a hagyományos, tintasugaras kódnyomtatók minőségét, és a rettegett kínai minősítési eljárásban képes a legjobb minőség elérésére. Természetesen ezen felül egyéb iparágak is érdeklődnek, hiszen remek promóciós és kampányeszköz lehet.
A nehézségek ellenére töretlen az STI Petőfi Nyomda növekedési pályája
Mire a legbüszkébb?
– A családomra! Persze az olvasó a szakmai részre kíváncsi: e tekintetben arra vagyok a legbüszkébb, hogy az STI Petőfi Nyomda a COVID-helyzet ellenére – és hogy részben ellátási gondok jellemzik az ipart – folyamatosan növekedő pályán áll. Maximálisan kihasználva a lehetőségeinket, rendelkezünk elegendő mennyiségű alapanyaggal, tudunk a partnereknek szállítani. Igaz, kutyakemény munka áll mögötte, de nem hagytunk senkit az út mentén. Sőt, egyik partnerünk szerződését 7 évvel ezelőtt elveszítettük, mert az európai lokációi közül nem mindegyikre tudtunk hatékony megoldást kínálni. Idén viszont ez a cég kopogott az ajtónkon, hogy tudunk-e segíteni: azóta már újra gyártjuk a termékeik egy részét.
A cég fejlődése mindenek előtt
Milyen kihívás előtt állnak ma a csomagolóipari szereplők?
– Nagyon komoly! A viccet félretéve, tényleg komoly kihívás elé nézünk. Véleményem szerint a piac jövőre sem csillapodik, talán csak az év második felében, ha minden jól megy. Ebben azonban jelenleg magam sem nagyon bízok. Elsősorban az alapanyag rendelkezésre állása lesz az egyik legnagyobb kihívás, a beszállítók mindannyian kvótáznak. Ha valaki nem időben lépett, vagy nem képes érdemi igényt felmutatni, az nehéz helyzetbe kerül: csak ahhoz a maradékhoz juthat, ami leesik a nagyok asztaláról. Az STI már előre lekötötte a szükséges mennyiséget, nekünk lesz elegendő alapanyagunk. A kérdés csak az, hogy ebben az inflációs környezetben lesz-e, aki ezt képes megfizetni. Habár biztosan, mert annál rosszabb nincs, mint semmit sem kínálni a piacnak. Akkor inkább legyen drágább, de legalább elérhető.
Egyes elemzők szerint 2022-ben konszolidálódhat a piac, mert lehetnek olyanok, akik már financiálisan nem bírják. Lehetséges, de részemről ezzel nem, inkább a saját feladataimmal foglalkozom, a cégünk gyarapodásán fáradozom. Akad feladat bőven.
Csomor Zsolt