A legnépszerűbb csomagolástervezési trendek 2022-ben

Írta: Transpack-2022/I. lapszám cikke - 2022 március 20.

Ahogy 2021 lecsendesült, belenézünk a jelenlegi csomagolástervezési trendek nyüzsgő csokrába, hogy megjósoljuk, mi fog virágozni az iparágban ebben az esztendőben. A pandémia éve után nyilvánvalóvá vált, hogy a fogyasztók az édességet és a könnyedséget keresik a mindennapokban.

Pajkos karakterek, akik mosolyt csalnak az arcokra, derűs színvilág és nosztalgikus dizájntrendek révén időutazásra hívnak minket a csomagolástervezők 2022-ben.
Legyen szó egy márka vagy termék új külsőjéről vagy a csomagolás teljes arculatfejlesztéséről, a cél az, hogy 2021-et messze mögöttünk hagyjuk, amihez most kilenc trendet hoztunk, hogy legyen miből válogatni.

Az első trenddel szinte visszaugrunk a múltba, ugyanis eljött a 60-as évek pszichedéliájának új korszaka. Egyes trendek annyira szentek, hogy soha nem mennek ki a divatból, és az 1960-as évek pszichedéliája határozottan ebbe a kategóriába tartozik. Mi is az a pszichedélia? Ezzel a kifejezéssel jellemezhetjük a ’60-as években kialakult, a világ fejlettebb, szabad részét, legfőképp Észak-Amerikát meghódító életformát, divatot és kulturális irányzatot, amelynek oly mértékben sikerült kinőnie a szubkultúra státuszt, hogy manapság a korszakot is pszichedelikus 60-as éveknek, vagy hippi korszaknak nevezik.

aludoboz alumínium italdoboz
Kombucha Culture csomagolása, Leo Carvajal tervei (Behance)

Ezen stílus újjáéledésének kortárs felfogása a szabad szerelem, a béke és a boldogság idejét idézi fel, és le sem tagadhatjuk, hogy ezekből többre is van szükségünk, amikor a járvány mélyebb vizeire evezünk. A torz betűtípusok, a rutinos hullámok és a kortárs termékekhez illő pop színek segítenek a 60-as évek ihlette csomagolástervezésnek kitűnni, hogy a béke és szeretet érzését keltsék bennünk.

Könnyen megfeledkezhetünk arról, hogy a betűtervezés önmagában is egy bonyolult művészeti forma. Bár fő szerepe a kommunikáció, a tipográfia nem mindig csak olvasásra való. Az érzelmek közvetítésétől a márka személyiségének demonstrálásáig az okos tipográfia többféle célt szolgál. A 2022-es év egyik legnagyobb – cikkünk második – csomagolási trendjében azt látjuk, hogy az eddiginél szokatlanabb módon használják, az önálló művészeti formaként kerül a középpontba. Ezáltal lett az egyik legnagyobb irány az excentrikus, szövegközpontú dizájn.

üveg palack dugó
Sorbo Tequila, Alex Lazaris munkája (Behance)

A képek és illusztrációk minden formáját félretéve helyet kapnak a kiemelkedő betűtípusok, amelyek gyakran kontrasztos színekben pompáznak, ezzel lendületet adva a dizájnnak. Ez a trend megkérdőjelezi a betűtípusok mindennapi perspektíváját, ahol a betűtípust műalkotásnak tekintik az olvashatóság előtérbe helyezésével szemben.

„A koronavírus után mindenki békére és nyugalomra vágyik. Ezt a gyengéd irányzatot világos, megnyugtató színek és minimális elemek jellemzik, amelyek légies érzést keltenek” – nyilatkozta a közelmúltban Elly Brady, a Vistaprint kreatív menedzsere.

Summerhill Market csomagolástervei, Blok Design (Behance)

2022 továbbra is viharos időszak a világban, ami miatt a harmadik csomagolástervezési trend tökéletesen időzítette a nyugalmat és higgadtságot, amire otthonunkban most szükségünk van. A tompa és egymást kiegészítő színek megkönnyebbülést nyújtanak számunkra, míg az egyszerű másolatok és a minimalista betűtípusok könnyed olvashatóságot biztosítanak. Az ASMR nyugtató jelenség népszerűsége még a csomagolás dizájnjában is feltűnik, ahol a csillogó, sima vagy szándékosan textúrált felületek újabb dimenziót adnak a csomagolás nyugodtságának.

A lista ötödik helyét egy olyan stílus nyerte el, melynek belsőjére a maximalizmus, külsőjére a minimalizmus a legjellemzőbb. A járványhelyzet egyik népszerű szokásává vált a házhoz rendelés, online vásárlás, így napról napra egyre fontosabb, hogy a kézbesített csomagok kibontása nagyobb élménnyé váljon, mint valaha.

karton doboz kartondoboz
PetiteFleur (99designs) csomagolásterve a The Shaggy Pax márka részére

A csomagolástervezők feladata, hogy belevigyék azt a plusz izgalmat a csomagolásba, hogy a vásárlás kalandját a fogyasztó ajtajáig tudják vinni. A csomagoláson a leegyszerűsített és minimalista logók kívülről befelé haladnak, hogy élénk színeket és kidolgozott, részletes illusztrációkat és formákat tárjanak fel a csomagolás belsejében, ezzel is elragadtatva a vásárlókat, valamint maradandó élményt hagyva a kibontás pillanatáról és magáról a márkáról.

Akkor most – hatodikként – következzen egy anyagában különleges stílus képviselője, mégpedig a tökéletesen tökéletlen alapanyagok használata. Ezek a természetesen tökéletlen textúrák emlékeztetik a fogyasztókat arra, hogy az adott márka honnan szerzi be az alapanyagait, ami fontos tényezője annak, hogy a cégek érvényesíteni tudják környezetbarát szellemiségüket, és felhívják a vásárlók figyelmét a klímaválsággal kapcsolatos aggodalmakra.

papír zacskó tasak karton doboz kartondoboz
Vega Protein & Greens (Alexandra Davis, Behance)

Napjainkban már szinte elengedhetetlen, hogy a csomagolások fenntarthatóak legyenek, mivel már a tervezés során is gondolni kell a bolygónk megóvására. Azonban nemcsak a tervezőnek kell ezekre a szempontokra figyelnie, hanem a fogyasztónak is szem előtt kell tartania azt, hogy hogyan fogyasztja mindennapi termékeit, és milyen hatással vannak ezek környezetére. Mivel az iparág is gyorsan változik, és olyan márkákat részesít előnyben, amelyek kínálatai középpontjában a fenntarthatóság áll, így az etikus és komposztálható csomagolás egyike azon szempontoknak, amelyekkel a gyártók a fenntartható pozíciójukat is biztosíthatják a piacon. A stílus képviselői közé tartoznak a nátron papír hatású, a tört fehér, újrahasznosított textúrájú anyagok, melyek gyönyörű háttérül szolgálnak a nyomtatott tinta számára is, egy kis finom színtorzítással megfűszerezve.

A negyedik helyen a mű 3D dizájn áll. Ez az innovatív 3Ds grafikai illusztráció kifinomult és kortárs hatást ad ennek a csomagolástervezési irányzatnak.

papír doboz papírdoboz
Körömlakk csomagolás, Alpa_Creative (99designs)

A mélységgel és az illúzióval való játék egy biztos módja, hogy a fogyasztók megálljanak egy pillanatra és megcsodálják. Ez az egyedi csomagolástervezési irányzat azt tükrözi a vásárlónak, hogy a legújabb trendet és a legmodernebb technológia termékeit fogja a kezében, ráadásul azt az üzenetet közvetítve, hogy a termék megéri az árát.

Az idei sztárok nyolcadik tagja visszatekint a 2000-es évekbe, ugyanis a Y2K (2000-es évek problémája) esztétikája kerül ismét terítékre. Ez a stílus az 1990-es évek közepétől 2005-ig volt hatalmas robbanás, amikor az emberek a technológia és az ezredforduló megszállottjai lettek, és a teljes korszakot a cyberpunk felfogás jellemezte.

papír doboz kartondoboz
SANDARA márka ékszercsomagolás (Pavel Vrabie, Behance)

Justin Hamra-tól, a 99designs művészeti vezetőjétől idézve: „A 2020-as éveket egykor a tervezés és a technológia jövőjének tartották. Most hátat fordítunk a jelen csiszolt minimalizmusának, és a múltban keresünk ihletet. Pontosabban a 2000-es évek Y2K fellendülésében, annak teljes giccses, metálfényében.” Az Y2K trend lenyűgöző, mivel a divat és dizájn világában általában zavarba ejtő és rejtelmes csapásnak tekinthető. De ahogy minden trend, ez is 20 év után újrahasznosítja önmagát. A stílus újjáéledésének szépsége egy bájos irónia is lehet, mivel az évezred elején a futurizmus megszállottja volt, most pedig az egykori futurizmus már-már nosztalgikus, a retrofuturizmushoz hasonló szellemű. Az ezüst, fehér és halvány neon színek adják a hátteret, míg a geometriai és absztrakt formák dinamikusságot visznek a megjelenésbe.

A lista következő, hetedik tagja ellensúlyozza az előző stílust, ugyanis itt a színek és azok különleges válogatásai a főszereplők.

üveg palack borosüveg címke
KOBLEVO bor címkéje (Nastya Dulhiier, Dribble)

A kollázsok iránti rajongás a tervezés szerves tagjaként él tovább, bár idén inkább a geometriai formákra és a színek rétegezésére kerül a hangsúly. A papír nyersen tépett szélei az újrahasznosított hatás felé mutatnak, ami praktikus lehet a környezettudatos piacra való belépéshez. Ezen a téren a kollázsok alkalmazása még mindig nagyon divatos, ezek használata lehetővé teszi, hogy a csomagolás kapcsolatba léphessen a kreatív közönséggel.

Végül az idei lista utolsó szereplői a huncut és egyben bajkeverő illusztrációs figurák. Ez az irányzat kissé ironikus gyermeki rajzaival és egyben szatirikus stílusával, szinte a mémkultúra peremén ingadozik.

aludoboz alumínium doboz italdoboz
LE KETCH (Véronique Lafortune, Florence Boudier – Behance)

Kézzel rajzolt, tökéletlen vonalak és excentrikus 2D-s karakterek jellemzik, melyek a 80-as és 90-es évek kissé lázadó stílusához hasonlítanak, de kihangsúlyozzák az utcai stílust, ahol a tökéletlenség valójában az egyediséget képviseli. Karakterei megmosolyogtatnak és elgondolkodtatnak, hogy valójában hogyan és miért is kerültek rá a csomagolásra. Tény: a humor az egyik leggyorsabb út valaki szívéhez.

Derűs színvilág, bájos karakterek és nosztalgia. Ha valamit megtudtunk a 2022-es csomagolástervezési trendekről, akkor az az, hogy a fogyasztók a pozitív hangulatot és vidámságot, természetességet keresik. Ennek jegyében kívánok mindenkinek idénre is sikerekben gazdag tervezést.

Pente Szilvia, hallgató | Óbudai Egyetem | Forrás: 99designs.com