A fogyasztói magatartás változása a pandémiás helyzet miatt drámaian felgyorsult. A vállalkozások kénytelenek alkalmazkodni az „új normális” környezethez, és ez alól a csomagolóipar sem kivétel. Az intelligens címkék, például a QR-kódok segítségével digitalizálható egy szokásos csomagolás információtartalma, és utat nyithat az érintésmentes kapcsolatteremtés irányába. A QR-kódok a gyors információhozzáférés mellett új formájú összeköttetést és vevőmegtartását adhatnak, és az ügyféllel való stabil kapcsolat kialakításának is eszközei lehetnek.
Elérhető és hozzáférhetőmegoldás
A legtöbb fogyasztó már teljesen tisztában van a QR-kód létezésével és használatával, és a széleskörben elterjedt mobil-kommunikációs eszközök is rendelkeznek kódolvasó kamerával, valamint könnyen és ingyen hozzáférhetők a kódolvasó szoftverek. Ezért a QR-kód jó választás lehet a márkatulajdonosok számára, hogy megismerjék alkalmazási lehetőségeit, azonosuljanak a használatával, és beépítsék csomagolásaikba. A szolgálatba állítása számos üzleti kihívást oldhat meg, és egy hozzáférhető és egyszerű, technológiailag támogatott eszközként növelheti az eladásokat. A termékgyártó és termékforgalmazó cégek vagy márkatulajdonosok egyedi QR-kódot nyomtathatnak a termékek címkéjére vagy csomagolására, ami közvetlenül tartalmazhatja annak digitalizált adatait, vagy leolvasóját elirányíthatja további információt tartalmazó weboldalra. Lehet, hogy a jövőben a QR-kód szünteti meg az összetevők soha véget nem érő listáját a csomagolás hátoldalán? Vagy ez a technika lesz a megoldás arra, hogy bevonzza a fogyasztókat a legújabb kampányba? Esetleg ez lesz az a fenntarthatósági tényező, ami csökkentheti a nyomtatási költségeket a fogyasztó számára közvetlenül kiszállításra kerülő szállítói csomagolás esetében? Lássunk néhány kiemelt példát arra vonatkozóan, hogy milyen funkciókkal rendelkezhetnek a különböző termékcsomagolásokba beépített QR-kódok.
Sokszínű felhasználás, hamisítás elleni védelem
A vállalkozások minden évben dollármilliárdokat költenek a hamisított termékek elleni küzdelemre, de az átütő eredmény még várat magára. Azonban a hamisított áruk addig is komoly értékesítési veszteséget okoznak a termékmárkák jogos tulajdonosai számára világszerte. Hogyan segíthetnek a QR-kódok és az okostelefonok a védekezésben? A terméken, annak címkéjén vagy elsődleges csomagolásán látható módon elhelyezett QR-kód útmutatást adhat a vásárló vagy az értékesítő számára, hogy okoseszközével szkennelje be a szimbólumot, és azonosítsa be vele a termék eredetiségét. A QR-kód tartalmazhatja az áru, például egy farmernadrág modellszámát, sorozatszámát, gyártási helyét és idejét, értékesítési pontjának adatait, valamint egyéb, ellenőrzésre szolgáló információkat. A gyártás során a vállalat az ERP vagy egyéb belső informatikai rendszerébe letárolja ezeket a termékinformációs adatokat a hozzájuk tartozó tétel tranzakciós műveletekkel együtt, így lehetővé teszi a termék nyomon követését az ellátási láncban. Ezekkel a tárolt adatokkal hasonlítja össze a rendszer a QR-kód beolvasásának adatait, és ad visszajelzést az olvasónak. Így bármelyik vásárló önállóan ellenőrizheti a termékre vonatkozó információkat, bármely értékesítési helyen.
Származási hely, az eredetbemutatása
A fogyasztók, a farmtól az asztalig vagy akár a bögréig követhetik nyomon ételeik vagy például kávéfőzetük eredetét, ha beolvasnak egy QR-kódot a termék csomagolásáról. A kód segítségével megnézhetik például a kávébab útját a farmtól – ahol termesztették – a készterméket előállító gyárig, ahol pörkölték, őrölték és csomagolták. Az adatok tartalmazzák a gazdálkodókra vonatkozó információkat, a betakarítás idejét, az egyes szállítmányokra vonatkozó tranzakciós igazolást, valamint a pörkölési időszakot. Az alkalmazás segítségével a márka megmutathatja, hogy felelős gazdálkodását folytat, és erősítheti a fogyasztók bizalmát.
Fenntartható, környezetbarát szemléletformálás
A QR-kóddal ellátott termékcsomagolás arra is használható, hogy a termékkel vagy annak csomagolásával kapcsolatos olyan fenntarthatósági információkhoz irányítsa a vásárlót, mint például a nyersanyagok felelős beszerzése, a szelektív hulladékkezelés, a szén-dioxid-kibocsátás ellentételezése, az üzletek polcára való eljuttatás optimalizálási információi a hosszú távú fenntarthatóság előmozdítása érdekében. Csomagolási oldalról a fenntartható csomagolás kevesebb természeti erőforrást igényel, így növelheti annak esélyét, hogy a vállalkozás is hosszabb ideig folytathatja tevékenységét. A márkatulajdonosok például megszabadulhatnak a többnyelvű termékkézikönyvek vagy használati útmutatók kinyomtatásának terheitől, ha ezeket az információkat egy összetett QR-kódba generálják, vagy ha a kód olyan weboldalra mutat, ahol mindez elérhető. A QR-kód innovatív, továbbá költséghatékonyabb, környezetbarátabb is, mint a tömeges papírfelhasználás. Alkalmazása azt is tükrözi, hogy a vállalat társadalmi felelősségvállalása erős, amivel növelheti hírnevét, és ezzel több potenciális ügyfelet érhet el.
Befogadó látásmód
A termék és termékcsomagolások többsége – néhány gyógyszertől eltekintve – nem tartalmazza a vakok vagy gyengénlátók számára érthető Braille-írást, és jellemzően nincs is jogi előírás a feltüntetésére. Amig a Braille-írás önmagában csak korlátozott információt tud közvetíteni, a QR-kód alkalmazása több lehetőséget kínál a kapcsolatteremtésre azokkal az emberekkel, akik nehezen olvasnak vagy nehezen értik a csomagoláson található szakszöveget. A mindennapi QR-kódok vagy hasonló kódalkalmazások segíthetik a látássérülteket a termékinformációk könnyebb elérésében. Lehetővé teszik, hogy a márkák értelmes kapcsolatot alakítsanak ki ezzel a demográfiai csoporttal, miközben befogadóbbá válnak.
Történetvezérelt termékcsomagolás, multimédiás élmény, kiterjesztett valóság
Az emberek, és főleg a fiatalok szívesen meghallgatják mások történetét és élményeit, lelkesen néznek szórakoztató videókat, vesznek részt jópofa játékokban vagy promóciókban. Miért ne tehetnék meg ezt a kedvenc termékeikkel is? Videókapcsolatot létesítő QR-kód is készíthető, ami a csomagolás grafikájába építve interaktív csomagolást hoz létre, és egy okos eszközzel leolvasva máris szórakoztatja a termék vásárlóját. A QR-kód lehetőséget ad arra is, hogy anélkül, hogy újra ki kellene nyomtatni, egy másik fájlba szerkesszék bele. Ebben az esetben a videót tartalmazó QR-kód beolvasója bármikor átirányítható egy másik aloldalra anélkül, hogy a QR-kódot le kellene cserélni. Így ugyanaz a QR-kód különböző időpontokban, különböző promóciós videókat vagy ajánlatokat kínálhat.
A QR-kódnak tehát számos előnye lehet, mert beolvasásával felkereshető a márka vagy a termék webhelye, termékinformációs oldala vagy közösségi média platformja; segítségével információ gyűjthető a termékről, a promóciókról vagy a fogyasztói visszajelzésekről, vagy átvezetheti a fogyasztói érdeklődést egy webáruházhoz, hogy így növelje a termékforgalmát; nyomon követheti egy termék útját, vagy mérheti egy promóció lefutását, egy kampány teljesítményét. Ugyanakkor a legfontosabb feladat, azt eldönteni, hogy egy QR-kód milyen célt szolgáljon, és használata hogyan legyen vonzó és eredményes a célközönség számára.
Jól működő alkalmazás
Vitathatatlan, hogy a csomagolás grafikai tervezése szempontjából a QR-kód korlátozott színfelhasználású, diszharmonikus, szögletes elem, amiért sem a grafikusok, sem a megrendelők nem rajonganak. Azért, hogy ne csak egy olyan mellőzhető lenyomat legyen egy gyönyörűen megtervezett termékcsomagoláson, amin csakúgy átsiklik a szem, fel kell hívni a figyelmet fontosságára és funkciójára. A felhasználót ösztönözni kell a QR-kód leolvasására, és tájékoztatni kell arról, hogy mire számíthat a beolvasás után. Érdemes megteremteni az egyensúlyt a kreativitás és a kód beolvashatósága között, hogy a vásárlót kíváncsivá tegye, és cselekvésre csábítsa. Aki a QR-kódon keresztül befektet az összekapcsolt csomagolások világába, az a pozitív vásárlói élmény elérése érdekében jelentős márkaértékre, de komoly kihívásra is számíthat. Figyelnie kell a weboldal elhelyezésére, hogy jól hozzáférhető és megbízható hálózaton legyen, az átadásra szánt üzenet célzott tartalmára, az információ optimalizálására, a lebilincselő felhasználói felületre és letisztult kialakítására, a QR-kód típusának kiválasztására, annak hibajavító képességére, jó olvashatóságára, megfelelő méretezésére stb. Az ilyen irányú fejlesztés igazi csapatmunka. A termékfejlesztő csapatnak érdemes szem előtt tartania az új termék és új csomagolás megtervezése és kialakítása során az újdonság tartalmat. A kommunikációs csapat előre megtervezheti az újabb és újabb hirdetéséket, videókat, üzeneteket, promóciós ajánlatokat. A fenntarthatóság vezetője szorgalmazhatja az újrahasznosítást, a minőségbiztosítás bemutathatja a nyomon követhetőségi tényeket, az informatika biztosíthatja a teljes körű stabil működést.
Láthatjuk, hogy a QR-kód csak egy eszköz, de amit képvisel, az egy út, ami az információ megosztásához és az információ befogadásához vezet, mert leolvasása komoly szándékú cselekvés, ami elköteleződést jelez az információ megismerése iránt a fogyasztó részéről, de egyben nagyokú kihívás a mögöttes tartalmat kommunikáló szervezet számára, ami új típusú odafigyelést jelent, de új típusú kapcsolattartást is eredményezhet.
Kecskés Katalin | GS1 Magyarország