Az orosz-ukrán konfliktus hatásai a logisztikai folyamatokra

Írta: Transpack-2022/II. lapszám cikke - 2022 április 26.

A kialakult orosz-ukrán konfliktus felzaklatva a világ pólusait, és alakítva a világgazdaság működését, többek között a logisztikai költségekre is hatást gyakorol. Már szinte órákkal a konfliktus kirobbanását követően tapasztalhatóvá vált, hogy a szállítási költségek emelkedni kezdtek az Ukrajna területén dúló fegyveres erők jelenléte, valamint a gazdasági szankciók sorozatos bevezetése miatt. Mindemellett kiemelendő, hogy alternatív megoldásból sem áll oly sok rendelkezésre. A világjárvány hatására megemelkedett tengeri áruszállítás költségeit a konfliktus tovább fokozta, ezáltal szinte nincs olyan termék, amelynek ára nem igazodna a dráguláshoz.

Vihar a tengereken

A konténerszállító piac három legbefolyásosabb vállalata, a svájci MSC, a dán Maersk és a francia CMA CGM ideiglenesen felfüggesztette az Oroszország irányába tartó vagy onnan induló, nem létfontosságú küldeményeket tartalmazó szállításokat, csatlakozva ezáltal azon vállalatok mellé, amelyek az Ukrajnát ért invázió miatt szankciókban részesítik Moszkvát. Kivételt képeznek az olyan alapvető fontosságú szállítmányok, mint az élelmiszerek, az orvosi felszerelések és a humanitárius cikkek – ezek szállítása folyamatos.

Az MSC, a világ legnagyobb konténerhajózási vállalatának döntése a Baltikumot, a Fekete-tengert és Oroszország keleti területeit érinti. A Maersk közölte, hogy attól tart, a válság továbbgyűrűzik Ukrajnában. Ezért, és a többi országban hozott megszorítások miatt döntött az Oroszországba irányuló és onnan induló nem alapvető fontosságú szállítások felfüggesztése mellett. Ez azt jelenti, hogy a dán társaság hajói nem kötnek ki a Balti-tenger kikötőiben Szentpéterváron és Kalinyingrádnál, hanem a Fekete-tengeren elkerülik Novorosszijszkot, keleten pedig Vlagyivosztokot és Vosztocsnyit. A Maersk részvényárfolyama az első hírekre három százalékos eséssel reagált. A CMA CGM szintén amellett döntött, hogy felfüggeszti az Oroszországot érintő összes foglalását.

A tengeri áruszállítást nem feltétlenül válthatja ki költséghatékonyan és biztonsági szempontból a vasúti fuvarozás, mivel a Kína területéről induló vonatok a legtöbb esetben áthaladnak Oroszországon keresztül. Ezért, ha Oroszország a nyugati szankciókra válaszolva akadályozná a vasúti forgalmat, vagy a konfliktus kiterjedne a szomszédos országokra, ez a lehetőség már nem fog rendelkezésre állni. 2021. évben összesen 1,5 millió konténernyi áru érkezett Kínából Európa területére vasúton, így bármilyen zavar vagy korlátozás visszaesést okozhatna a kapacitás oldalán, továbbá emelkedést az óceáni szállítás áraiban. A légi áruforgalom szinte kizárt, mivel az ukrán légtér zárva van, Európa légterébe pedig nem repülhet be orosz repülőgép.

A közúti szállítmányok sorsa

Számos forrásból érkeztek információk arról, hogy ukrán gépjárművezetők az út szélén hagyták indítókulccsal együtt munkaeszközeiket a családjuk megmentése érdekében. Emiatt számos fuvarozó vállalat maradt munkaerő nélkül a konfliktus hatására, hiszen ukrán nemzetiségű gépjárművezetőt Európa számos országában alkalmaznak fuvarozó és szállítmányozó vállalkozások.

A küldemények sorsa a fuvarjog és a biztosítottság oldaláról is kockázatot jelent mind a szállítmányozó, fuvarozói oldalról, mind a feladó, mind pedig a címzett oldaláról nézve – a küldemény biztonságban tudása jelen helyzetben a felek kölcsönös feladata és felelőssége. A fuvarjog tekintetében a háborús, polgárháborús, illetve harci cselekmények hatására bekövetkezett árukárok a nemzetközi fuvarjog szerint elháríthatatlan események (vis maior), ezért ezen károkat a felelősségbiztosítások nem fedezik.

A felelősségbiztosítások mellett megemlítendők a küldeményekre kötött szállítmánybiztosítások, amelyek vagyonbiztosítás típusú biztosítások. Ezen esetben nem a felelősség kérdése számít, így nem maga a felelősség biztosított, hanem az áru, mint mozgó vagyon. A szállítmánybiztosítások fedezik a vis maior esetek során felmerült károkat, a természeti katasztrófákból adódó károkat. Fedezik továbbá nem csupán 8,33 SDR/kg mértékig, hanem teljes összegükben a felelősségi károkat is. A vis maior károk között azonban a háborús veszély külön tárgyalandó: egyes szállítmánybiztosítások a háborús veszélyt, mint kockázatot kizárják, mások viszont nem zárják ki azt.

A szankciók szerteágazó hatásai

Az Egyesült Államok számos kereskedelmi és exportkorlátozást vezetett be Oroszországgal szemben, amelyek az Oroszországba és Fehéroroszországba érkező árukra, az orosz bankszektorra és egyes befolyásos személyekre vonatkoznak.

Rekordot döntő üzemanyagár

Oroszország és Ukrajna a világ energia-, speciális gáz-, és fémtermelésében jelentős szerepet játszik. Az invázió hatására az olaj ára nyolcéves csúcsra, hordónként 105 dollárra emelkedett. Az üzemanyagárak emelkedése a gyáriparra és a szállítmányozásra negatív hatást gyakorol, valamint megágyaz az inflációnak. A szállítmányozási, fuvarozási tevékenységet végző vállalatok szükségszerűségből pótdíjakat kénytelenek felszámolni megrendelőikkel szemben, hogy a rekord üzemanyagköltségeiket kompenzálhassák. Magyarországon a kormány 2022. március 10-én tett bejelentése nyomán a 7,5 tonna feletti magyar tehergépjárművekre vonatkozóan megszűnt a 480 forintos árplafon, így üzemanyaghoz a továbbiakban kizárólag piaci áron, az emelést követően már bruttó 680-700 forintos literáron juthatnak. Az árstop fuvarozókkal történt előzetes egyeztetés nélküli megszüntetése a nehéztehergépjárművek kategóriájában különösen érzékenyen érinti a hazai gazdaság működését biztosító magyar fuvarozó vállalkozásokat, hiszen az önköltségük legalább 30-35%-át az üzemanyagár teszi ki. Így a rentabilitás fenntartása érdekében fuvardíjemelés válik szükségessé.

Bejelentésköteles gabonaszállítások

A 83/2022. (III.5.) Korm. rendelet értelmében a takarmány- és élelmiszer ellátásbiztonság szempontjából stratégiai jelentőségű mezőgazdasági termék kivitele bejelentéshez kötött. A rendelet értelmében 2022. május 15-ig minden, Magyarország területéről külföldre kivinni kívánt búzát, rozst, árpát, zabot, kukoricát, szójababot és napraforgót a kivitelt tervező személynek vagy vállalkozásnak előzetesen be kell jelentenie a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalnál egy megadott formanyomtatvány kitöltésével.

Amennyiben a bejelentett mezőgazdasági termény kivitele veszélyeztetné vagy kockáztatná a hazai ellátás biztonságát, abban az esetben az állam élhet elővásárlási vagy vételi jogával. A bejelentési kötelezettség nem vonatkozik a Magyarország területéről tranzitszállításként történő kivitelre és a humanitárius segélyekre. A rendelet tartalma számos, gabonaszállítási profillal rendelkező szállítmányozással, fuvarozással foglalkozó vállalkozás kapacitástervezésére lesz hatással, hiszen a kieső, gabonaszállítással összefüggő fuvarfeladatok más viszonylatokra és más áruféleségek irányába terelik a logisztikai szolgáltatókat, amely üzleti folyamataik újragondolását követeli meg.

Az autóipart érintő chiphiány

A hatások tekintetében, az Industry Week írásából kiderül, hogy az iparban használatos speciális fémek és gázok elérhetősége is korlátozódni fog, hiszen Ukrajnából származik az amerikai chipgyártásban felhasznált neon 90 százaléka és a palládium 35 százaléka. Így az autóipart érintő chiphiány súlyosbodására is esély van. A nagyobb járműgyártók és beszállítóik is gyártásuk korlátozása vagy akár leállítása mellett döntöttek. A szerteágazó hatások még számos további területen is érzékelhetők lesznek, és beláthatatlan következményeket generálhatnak. Az eddig tapasztalt negatív hatásokat már most is nehéz lenne helyreállítani.

Slabéczi Ivett