Megalakult Magyarország első mesterséges intelligencia ipari tanszéke, melynek eredményeiből a hazai felsőoktatás teljessége profitálni tud majd
A napjainkban zajló mesterséges intelligencia-forradalom kihívás elé állítja az ipari nagyvállalatokat és az oktatást egyaránt. Együttműködésben ad választ a Bosch és az Eötvös Lóránt Tudományegyetem (ELTE) a kihívásra, melynek eredményeként május első felében átadták az IK Mesterséges Intelligencia Tanszéket az egyetem Informatikai Karán.
A kutatás fókusza az önvezető járművek
Egy, a tudás társadalmi hasznosulását megcélzó egyetem és egy profitorientált nagyvállalat céljai, értékrendjei lényegesen eltérnek egymástól. Azonban ez a produktív feszültségpont volt az, mely eredményre vezetett, ugyanis mindkét fél rájött, hogy céljaikat ezzel az együttműködéssel érhetik el.
A Bosch támogatásával egy új típusú egyetemi tér jött létre az ELTE-n; a 400 m2-es megújult környezet (korszerű tantermek, rugalmasan használható kutatói munkaállomások, informatikai laboratóriumok, kollaborációs tér, workshop szoba, könyvtárhelység) segíti a hatékony munkát a témában. Mindez összhangban van a Bosch „New Way of Working” megközelítésével. A legtöbb funkció egy helyre került; a kutatók, az egyetemi dolgozók és a hallgatók mindent gyorsan és könnyen elérnek. A kialakított modern környezet egyik legfontosabb feladata, hogy segítse a közös gondolkodást. Az új tanszék kutatási területei: önvezető járművek, az ipari automatizáció, a gépi látás, az emberi agyműködést leképező neurális hálók felülete. A központi téma a 4-es és 5-ös szintű önvezetés-támogató rendszerek fejlesztése, ahol a gépi intelligencia már teljes mértékben emberi felügyelet és beavatkozás nélkül át tudja venni a jármű biztonságos irányítását.
Gyakorlatias, versenyképes tudás
A Bosch stratégiájában mindig előkelő helyen volt a felsőoktatási intézményekkel kapcsolatos együttműködés. Jelen eset is ezt támasztja alá, fontos mérföldkő ez a vállalat és az oktatási intézmény életében. Minden résztvevő profitálhat az egyedülálló ökoszisztéma biztosította lehetőségekből: az egyetem közvetlenül bekapcsolódhat az ipari innováció napi menetébe, aktívan formálhatja a jövő technológiáját. A hallgatók gyakorlatiasabb, piacképesebb tudást szerezhetnek, a vállalat pedig versenyképességét tudja növelni a gyorsan változó technológiai környezetben.
Az együttműködés konkrét eredménye az egyetem képzési rendszerében nem csak a tanszékkel testesül meg, hiszen új mesterszakot is fognak indítani a témában.
Tudásközpont is a jövőbe mutató „kutatóbázis”
A harmadik generációs kutatóegyetemi modellt megformáló tanszékre jellemző a nyitottság. Már indulásnál 25 hallgató és több mint 20 kutató csatlakozott a területhez. A mesterséges intelligencia témakörében több alapképzést is indít az egyetem, erre számos MSC szak épül az alapoktól, a legfejlettebb témákig. Ezzel párhuzamosan gyakornoki, ösztöndíj- és doktori programok is megvalósulnak majd az együttműködés keretében.
Barna Ferenc