A fejlett társadalmak csökkenő és elöregedő népessége egyre frekventáltabbá teheti az autonóm logisztika iránti igényt úgy a közutakon, mint a vízen vagy épp a levegőben. Lássunk néhány ilyen fejlesztést.
Nehéz teherautók önállóanaz utakon
A Volvo Autonomous Solutions bemutatta a hosszú távú autonóm teherautó prototípusát észak-amerikai alkalmazásokhoz. A Volvo Trucks zászlóshajójának, az Aurora Driver technológiával integrált, hosszú távú VNL modelljének prototípusa fontos lépés lehet a teljesen autonóm, 8-as osztályú teherautók (33001 fontot, azaz 14969 kg meghaladó tömegű nehéz teherautó) kereskedelmi forgalomba hozatala irányába Észak-Amerikában.
A biztonság az egyik legfontosabb paraméter az autonóm járműveknél, ami a Volvo csoport összes innovációjának középpontjában áll. A Volvo Group közel 100 éves tapasztalattal rendelkezik, mint iparágvezető a védelmi szabványok és a megbízható, minőségi termékek gyártása terén. Az autonómra való átalakítás ebben a tapasztalatban gyökerezik, és a Volvo VNL-ben már bevált technológiákra épít, beleértve a Volvo dinamikus kormányzást (VDS) és az automata sebességváltót (I-Shift). Ezek a meglévő technológiák számos más fejlett járműfunkcióval együtt többszörös biztonsági megoldást hoznak létre az autonóm teherautó alaprendszereiben, hogy biztosítsák a biztonságos működést.
Autonóm teherautóteszt Arizonában
Másik példa a san diegoi TuSimple autonóm technológiai vállalat 80 mérföldes tesztje, melyre a Phoenix metropolitan övezetben került sor december 22-én éjszaka az utcákon és az autópályákon. Ez egy Tucson melletti vasúti telephelyről indult, és egy phoenixi elosztóközpontban ért véget.
„Az 1 óra 20 perces autóút az első alkalom, hogy egy 8-as osztályú autonóm teherautó nyílt közutakon közlekedett anélkül, hogy ember tartózkodott volna a járműben, valamint hogy emberi beavatkozást, távirányítást igénybe vett volna. Ez egy folyamatban lévő tesztprogram része, amely 2022-ben is folytatódik” – áll a cég közleményében.
Cheng Lu, a TuSimple vezérigazgatója elmondta, hogy a TuSimple autonóm vezetési rendszere az utcákon, a közlekedési jelzéseken, a rámpákon, a lehajtókon, a biztonsági sávban közlekedő járműveken és az autópálya-sávváltásokon navigált a nyílt forgalomban, miközben „természetesen együttműködik más autósokkal”.
TuSimple Freight Network
A TuSimple szerint a teszt fontos mérföldkövet jelent a TuSimple Autonóm Teherszállítási Hálózat létrehozásában. A vállalat úgy jellemezte a hálózatot, mint „önálló teherautókból, digitálisan feltérképezett útvonalakból és stratégiailag elhelyezett terminálokból álló ökoszisztémát”.
Partnerei közé tartozik a UPS, a Penske Truck Leasing, a U.S. Xpress autószállító és a McLane, a Berkshire Hathaway tulajdonában lévő nemzeti logisztikai vállalat. A hálózat három szakaszban fog kiépülni attól függően, hogy hol térképezték már fel a teherszállítási sávokat. Az első szakaszban Phoenix, Tucson, El Paso, Dallas, Houston és San Antonio között fog szolgálni.
A 2022-2023-as időszakban a hálózat Los Angelestől Jacksonvilleig fog kibővülni, összekötve a két partot. Az utolsó szakasz 2023-2024-ben indul, és az USA-szerte kiterjeszti a sofőr nélküli műveleteket.
A hálózat a 7000 teherautót üzemeltető US Xpress-t fogja használni annak megértéséhez, hogy mely teherszállítási sávok működnek a legjobban a szolgáltatás számára.
Autonóm konténerhajó
A japán Nippon Alapítvány által koordinált mintegy 30 vállalat közötti együttműködés eredményeként megvalósuló projektben egy autonóm konténerhajó 790 km-es utat tett meg a zsúfolt Tokiói-öbölben. Egy nagy hajót nagy forgalmú területen átvezetni nem vicc, rengeteg lehetséges veszélyt kell nyomon követni. Mindegyik a saját sebességével és pályáján halad, és a nagy hajók olyan lassan reagálnak az irányítási korrekciókra, hogy a döntéseket jó előre meg kell hozni.
Általánosságban elmondható, hogy a hajózási ipar elég jó biztonsági eredményekkel rendelkezik, és az elmúlt 30 évben komoly fejlődést ért el. Az Allianz szerint azonban még mindig hozzávetőleg 3000 „hajózási incidens” történik évente, ami körülbelül 50 nagy hajó teljes elvesztéséhez vezet – és ezeknek csak körülbelül egyötöde extrém időjárási események miatt. Tekintettel a hatalmas pénzügyi és egyéb veszteségekre, az ágazat még mindig javíthat teljesítményén.
A válasz az autonóm technológia?
Az autonóm technológia bizonyulhat a válasznak. Fejlett érzékelőrendszerekkel, többirányú vizuális észleléssel és öntanuló szoftverrel felszerelve, amelyek képesek nagyszámú más hajó mozgásának címkézésére, nyomon követésére és előrejelzésére. Egy kaotikus, de lassan mozgó környezetben az autonóm hajók végül biztonságosabbnak, olcsóbbnak és pontosabbnak bizonyulhatnak.
A japán Nippon Alapítvány már 2020 júniusában elkezdte finanszírozni a teljesen autonóm hajózási tesztek változatos sorozatát. Az ebben részt vevő konzorciumok már eddig is lenyűgöző eredményeket értek el. Az egyik csoport 7 órás utat tett meg egy autonóm, 222 méteres autókomppal, akár 26 csomós (50 km/h) sebességgel, valamint minden kikötőben automatikus kikötéssel.
A sokáig leghosszabb sikeres autonóm hajózási küldetést egy másik nagy autókomppal tették meg, mely egy 18 órás, 750 km-es utazás volt Tomakomai (Hokkaido) és Oarai (Ibaraki) között. A skála kisebbik végén pedig egy aranyos kis kétéltű turistabusz sikeresen megkerült egy gátat márciusban.
Ezek mind lenyűgözőek, de az ötödik csoport talán viszi a pálmát. A 95 méteres autonóm konténerhajó, a Suzaku 790 km-es oda-vissza utat tett meg a Tokiói-öbölből indulva, és oda visszaérkezve. Ráadásul nagyon forgalmas területen, amelyen naponta mintegy 500 hajó halad át.
A nem kevesebb mint 30 vállalat közötti együttműködés eredményeként megvalósuló próbaút földi támogatást és távirányítást is igénybe vett. Az üzemeltetők figyelemmel kísérték a haladást, és átvették az irányítást az út rövid szakaszaiban, hogy ellenőrizzék a távoli rendszerek teljesítményét és a kommunikációt.
Japánnak elég nyomós okai vannak arra, hogy vezető szerepet töltsön be az autonóm hajózás terén, mivel a gyorsan öregedő népesség és az alacsony születési ráta már most is munkaerő problémákat okoz, és ez a következő évtizedekben várhatóan még rosszabb lesz. „A teljesen autonóm navigáció megvalósítása az egyik módja annak, hogy olyan problémákat kezeljünk, mint például a gazdasági tevékenység csökkenése, amely az elöregedő népességhez, a születésszám csökkenéséhez, a személyzet elégtelen kapacitásához és a tengeri balesetekhez kapcsolódik” – fejtette ki sajtóközleményében a Nippon Alapítvány elnöke, Yohei Sasakawa. „Ez a Japánban kifejlesztett technológia az első ilyen megoldás a világon. Reméljük, hogy hozzájárulhatunk a teljesen autonóm navigáció nemzetközi szabályainak megalkotásához is.”
Ezek az erőfeszítések nagymértékben az autonóm hajók kereskedelmi használatba vételére összpontosítanak. A Nippon Alapítvány 2025-öt tűzte ki indító dátumként. Becslései szerint Japán önmagában közel 8 milliárd dollárnyi pozitív gazdasági haszonra tehet szert, ha 2040-re hajóinak fele robotvezérlés alá kerül.
Autonóm teherszállító drón
A FedEx egy autonóm teherszállító drón tesztelésébe fog, együttműködésben az Elroy Airrel. A California Bay Area székhelyű Elroy Air az első teljes körűen autonóm, a függőleges fel- és leszállást is önállóan végző (VTOL) légi szállítórendszert építő cég. Az Egyesült Államokban tesztelik majd az Elroy Air Chaparral az autonóm légi teherszállító rendszert a FedEx középtávú logisztikai tevékenységén belüli szállítmányok mozgatására a depók között. Ez az expressz szállítmányozási vállalat legújabb kezdeményezése, amellyel arra törekszik, hogy hálózatában kipróbálja és átvegye a feltörekvő technológiákat.
Az e-kereskedelem exponenciális növekedése
Az elektronikus kereskedelem volumenének jelentős emelkedése felgyorsította a megbízható, hatékony szállítási és logisztikai megoldások iránti keresletet az ellátási lánc minden szakaszában. A FedEx úgy véli, hogy a folyamatos innováció és automatizálás javítja a biztonságot, a hatékonyságot és a termelékenységet a vállalat 600 000 munkatársa számára.
„A FedEx az innovációra épült, és mindig figyelemmel kísérjük az új technológiákat, a logisztikai ipar fejlesztésének elősegítésére a biztonság, a hatékonyság és az ügyfélszolgálat javításával” – mondta Joe Stephens, a FedEx Express globális tervezési, mérnöki és technológiai részlegének vezető alelnöke. „Várjuk a további teszteket és eredményeket az Elroy Airrel való együttműködésünk során.”
Autonóm légi jármű a rakomány számára
Az Elroy Air 2022 januárjában jelentette be a Chaparral autonóm légi járművét, mely egy eVTOL légi szállítórendszer, ami 300-500 font (135–225 kg) rakományt képes önállóan felvenni és elszállítani légi úton, akár 300 mérföldre (több mint 500 km-re). A Chaparral így komoly hatótávolságú repülésekre képes további infrastruktúra, például repülőterek vagy töltőállomások nélkül.
„Büszkék vagyunk rá, hogy a FedEx-szel együttműködve kiépítjük az expressz logisztika következő generációját” – mondta Kofi Asante, az Elroy Air üzletfejlesztési és stratégiai alelnöke.
„Ha nem korlátozza a forgalom vagy a repülőterek, a logisztika több embert érhet el, és gyorsabban, mint valaha. Bízunk benne, hogy együtt dolgozhatunk egy új jövő megteremtésében, hogy miként juttatjuk el az árukat az emberekhez, szerte a világon.”
Az autonóm teherszállításra való átállás nem megy egyik napról a másikra. Számos biztonsági, felelősségi kérdést is tisztázni kell még a technológia elterjedése előtt. Ugyanakkor ígéretes fejlesztések zajlanak. Figyelemmel kísérjük ezeket, és beszámolunk a fontosabb előrelépésekről.
Csaba László és Csaba Péter Gábor