fbpx

Átadták a fényeslitkei intermodális logisztikai terminált

Írta: Csomor Zsolt - 2022 október 20.

Rekordidő alatt, több mint 40 milliárd forintos magánberuházásból épült meg Európa legnagyobb és legmodernebb, zöld koncepciójú szárazföldi intermodális terminálja Fényeslitkén, a magyar-ukrán határ közvetlen közelében. A széles és normál vasúti nyomtáv találkozásánál fekvő East-West Gate (EWG) a jövőben évente akár egymillió darab húszlábas konténert is képes átrakni.

Új dimenzió az áruszállításban

Ünnepélyes keretek között átadták kontinensünk legnagyobb szárazföldi intermodális logisztikai központját. Az eseményen begördült a terminálra az első ukrán mezőgazdasági árukat szállító szerelvény.

vonat vagon konténer vasút sín kivetítő
Begurult az East-West Gate terminálra az első szerelvény (Képek forrása: EWG)

Az előkészítő munkálatokat követően 2021 januárjában kezdődött meg az East-West Gate terminál építése 85 hektár területen. A terminálon összesen tíz kilométer hosszúságú normál és széles nyomtávú vasúti pálya, valamint 225 ezer négyzetméter betonburkolat épült. Egy 15 ezer négyzetméteres raktárt is használhatnak a partnerek, és további rakatárak, összeszerelő üzemek létesítésére is lehetőség van a 140 hektáros fejlesztési területen. Az EWG az idén márciusban kezdődött, több hónapos sikeres technológiai-műszaki próbaüzem végén júniusban kapta meg a vasúti hatósági engedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól.

A terminál évente akár egymillió darab húszlábas konténert (TEU) is képes kezelni, és elméleti kapacitását, valamint területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény a kontinensen. A terminálon a széles és a normál nyomtáv között, valamint vasúti szerelvények és kamionok között lehet átrakodni a konténereket. Az EWG darui ATEX- és ADR-minősítéssel rendelkeznek, így speciális anyagokat – például gázkonténer-tartályokat és vegyszereket – is átrakodhatnak. Alkalmazkodva a háborús helyzethez, az EWG az ukrán mezőgazdasági termékek átrakására is felkészült. Várhatóan 2022 novemberétől már képes lesz óránként 800 tonna gabona és 450 köbméter napraforgó olaj kezelésére, amivel az ukrán élelmiszerexport legnagyobb vasúti központja lehet.

„Ennek a terminálnak meghatározó szerepe lesz abban, hogy az ukrán gabona eljusson a világ legkülönbözőbb pontjaira” – mondta az átadón Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

„Az East-West Gate megépítésével Magyarország visszakerült a nemzetközi vasúti logisztika térképére” – hangsúlyozta Tálosi János.

aszfalt út daru vagon konéner
5G-technológiával vezérelt daruk

5G és 3D-s digitális iker 21. század terminálján

Az EWG-n irányítják Európában elsőként távolról, 5G-technológiával a darukat. A terminálon egy 41 méter széles és két 28 méter széles sínen guruló óriásdaru, valamint egy 20 méter magas gumikerekes daru üzemel. Az osztrák Künz által szállított darukra húsz nagyfelbontású kamerát telepítettek, amelyek képét az 5G segítségével valós időben látják a terminál központjában, és ugyanúgy, késleltetés nélkül tudnak reagálni, így úgy tudják irányítani a darukat, mintha azokon, egy fülkében dolgoznának – olvasható az EWG sajtóközleményében.

Összeállította: Csomor Zsolt