fbpx

Ejha, már óriás vállalatok kérik a CO2-szigorítást

Írta: Kohout Zoltán - 2022 december 17.

Több mint 40 gyártó, szállítmányozó cég és nagyvállalat, köztük világszerte befolyásos multinacionális márkák szólították fel az Európai Uniót, hogy 2035-től csak emissziómentes új teherjárművek értékesítését engedélyezze.

Sürgetés és türelmi idő

Az Európai Bizottságnak írt levelükben a nagyvállalatok – olyanok is, mint például a Siemens, a logisztikában vezető Maersk, vagy az Unilever – sürgetik az EU-t, hogy 2035-re minden új tehergépjárművet a nulla kibocsátás útjára tereljen. Az olyan speciális szerepkörű járműveknek, mint az építőipari, bányászati és faszállító teherautók, amelyek esetében hosszabb időt vehet igénybe az átállás, 5 év türelmi időt javasolnak. A cégek szerint a zéró emissziós stratégia meghatározhatja majd, hogy az EU milyen gyorsan vált a szennyező fosszilis meghajtású teherautókról a nulla kibocsátású alternatívára. A kérdés egyben a versenyképességről is szól a globális gazdaságban, hiszen az EU-nak meg kell(ene) őriznie vezető szerepét a technológiákban, az ipari átalakulás folyamatában.

Van terv, de szigorúbb kéne

Az Európai Bizottság jelenleg a tehergépjárművek CO2-kibocsátásának csökkentésére vonatkozó javaslatokon dolgozik. Emellett napirenden van az elektromos vagy hidrogénüzemű nehézgépjárművek töltéséhez szükséges infrastruktúra kialakítása. Az pedig már nem is új, hogy a személyautók esetében az EU érvényes rendelkezéssel bír a fosszilis tüzelőanyaggal működő új járművek forgalmazásának 2035-től betiltásáról. A nagyvállalatok szerint azonban az Európai Bizottságnak a teherszállító járművekre szigorúbb CO2-kibocsátási szabályokat kell kitűznie 2030-ra. A levélíró vállalatcsoport azt szeretné, hogy a következő évtized elejére 65 százalékkal legyen kisebb az elvárt emisszió a 2019-es szintnél a jelenlegi 30 százalék helyett. Sőt, azt szeretnék, ha a 30 százalékos csökkentési célt már 2027-re elérnék. Hozzátették: célzott pénzügyi támogatásra lesz szükség az elektromos teherautók magasabb beszerzési költségeinek ellensúlyozására, főleg az úttörő, a kis- és középvállalkozások esetében – közölte a Reuters.