Legalábbis szeszélyes közeljövő előtt áll a papírok és papíralapú termékek szektora.
Robbant
A papír és papíralapú termékek gyors emelkedése már 2021 első negyedévében elindult, és különösen egy éve, a 2022-23-as évek fordulóján vett hatalmas lendületet a drágulás. Az energiaköltségek gyors emelkedésével magyarázott drágulást értelemszerűen karton- és papírhiány követte. Ennek mértékét – mint annak idején megírtuk – jól illusztrálta, hogy nemcsak akadozott a kiszolgálás, de még az árképzés szokásos dinamikáját is felrobbantotta a trend. Emögött több, egymástól akár független folyamat játszott szerepet: a cellulóz áremelkedése, a műanyag-felhasználást sürgető politika miatti papírgyártási volumencsökkenés, a 2021-es orosz gázáremelések, a Covid-járványés a minderre reagáló pánikvásárlások, készletfelhalmozások.
Tavaly év elején már számos gyár gondolkodott a bezáráson – összegezte a folyamatot a PNYME által minap szervezett Print Meet szakmai konferencián Farkas Péter, az MM Board&Paper GmbH értékesítési vezetője.
Erősödött a papír szerepe
A szakember a Sign&Display tudósítása szerint a kereslet alakulása a legfontosabb papírfajtáknál – műnyomó-, ofszet-, könyvpapír – az előrejelzések szerint átlagosan 7 százalékkal csökkenni fog 2024-ig. Hét éve a nyugat-európai papírgyártó-kapacitás az összes szegmensben 27 millió tonna volt, ami 2024-re 18 millió tonnára zsugorodhat, ám ebbe a számításba még nem kalkulálták bele azon gyárakat, amelyek potenciálisan bezárhatnak. A csomagolóipar esetében kapacitásbővítés figyelhető meg, a kereslet folyamatos növekedése mellett. Továbbá a zölddé válás is erősítette a papír szerepét az ágazatban. Bár a fogyasztás csökken, nem áresés, mert sokan elraktároztak drága anyagokból, illetve ha leállna a gyártás, a költségek továbbra is megmaradnak. Az Egyesült Államokban és a Távol-Keleten ezzel szemben jelentősen kedvezőbb áron termelnek a vállalatok, többek között az olcsóbb energia miatt – összegezte Farkas Péter.
A dobozkartonok fogyasztása a 27 EU-tagállamban 2022 első kilenc hónapjában 7,4 százalékkal növekedett. Ezzel szemben Európán kívül 20 százalékkal csökkent, ami az orosz embargóra, illetve a török piac akadozására vezethető vissza.
A zöld törekvések pozitív hatása
Az egyszer használatos műanyagok egy részének piaci kivezetése után felmerül, hogy rendelkeznek-e annak pótlására elég kapacitással a gyártók. Egy tonna műanyag kiváltásához 3-5 tonna rostra van szükség. Várhatóan a kiskereskedések polcain található mennyiség 10 százalékát lehet könnyebb műanyagról átváltani kartonra vagy papírra – véli ki Farkas Péter. A hullámpapír szegmensében a zöld törekvéseknek várhatóan pozitív hatása lesz. Ezzel szemben a cellulóz értéke meglehetősen magas, ugyanis a digitalizáció következtében csökken a kínálat. A papír és karton értékét továbbá a logisztika is befolyásolta. Az üzemanyagár-emelések és a munkaerőhiány jelentősen hozzájárult a változáshoz. A szállítmányozó vállalatok számára komoly kihívást jelent a humán erőforrás pótlása. A prognózisok szerint 2023-ra 5-6 százalékos áremelkedés várható a logisztika terén.
(Forrás: Sing&Display)