A barcelonai El Prat légikikötőben önvezető járműveket állítottak tesztüzembe, amelyek a teheráru-raktárak és az áruszállító repülőgépek földi kiszolgálásának helye – a forgalmi előtér – között közlekednek gépjárművezető nélkül.
Forgalmas repülőtéri környezetben tesztelik az AGV technológiát
A földi kiszolgálást végző Worldwide Flight Services (WFS) a repülőteret üzemeltető Aena vállalattal folytatott együttműködésének részeként 10 hetes próbaüzemet indít az áruszállító légitársaságok kiszolgálásnak innovatív módját keresve.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) automatizált földi járművekre vonatkozó iránymutatásai mentén előkészített tesztelésben a földi kiszolgáló berendezéseket és járműveket gyártó FASEREK és SIMAI, valamint a logisztikai folyamatok optimalizálásában jártas MOVVO is szerepet kapott.
A projekt során telemetriai adatok alapján kiértékelik az önvezető vontatók (AGV) vezetési képességeit, biztonsági mutatóit, az útvonalválasztás rugalmasságát, valamint a járművek nyomon követhetőségét.
A technológia használatától az erőforrás-felhasználás jobb tervezhetőségét, valamint a kiszolgálási képesség napi 24 órás rendelkezésre állását várják.
A tesztek első szakaszában a WFS légiáru terminálja és az 1-es terminál közötti, előre megtervezett 2300 méteres útvonalon közlekednek majd az AGV technológiával felszerelt vontatók. Ez egyelőre a repülőgépek által használt mozgási területeket nem érinti, illetve a repülőgépekkel történő interakció sem történik még ebben a fázisban.
A projekt során alkalmazott vontatók képesek felismerni a környezetüket, nagy pontossággal határozzák meg helyzetüket, 4 és 10 méterről észlelik a különféle akadályokat, illetve képesek szabad utat engedni más forgalomnak és elkerülni az ütközéseket – olvasható az airportal.hu oldalán.
A WFS célja, hogy felmérje, milyen korlátozásokkal és kihívásokkal kell szembenéznie a más iparágakban már bizonyított AGV technológia alkalmazásakor, ha ezt egy forgalmas repülőtéri környezetbe szeretnék beilleszteni.