fbpx

Idősbarát csomagolás

Írta: Transpack-2023/I. lapszám cikke - 2023 április 08.

Mikor kezdünk el öregedni, és ki számít idősnek? Néhány udvarias válasz a sok közül: A lelke mélyén mindenki fiatal. Az ötven az új harminc. De ha már sokkolt az az élmény, hogy a kolléganő érettségiző leánya „csókolom”-ot köszönt vagy a mozi előtt ácsorogva a barátnője kezét szorongató fiatal srác azt kérdezte, hogy „A bácsinak sorba tetszik állni?” – no, akkor biztos lehetsz benne, hogy a környezeted számára már kinőttél az ifjúkorban. Mindezek mellé, ha már nem elég hosszú a karod, vagy fel kell tolnod a szemüvegedet, hogy elolvasd az apróbetűs részeket, akkor ideje belátni, hogy már nem vagy fiatal. Öregszünk, és velünk együtt a társadalom is egyre gyorsabban öregszik.

forrás: GS1

Az ENSZ legújabb elemzése szerint a föld népessége 2022-ben elérte a 8 milliárdot. Ebből a 65 éven felüliek aránya 10 százalék, ami 2050-re 16 százalékra emelkedhet. Az Európai Unióban már ma is 20 százalék felett van a 65 évnél idősebbek aránya, és a KSH animált korhossz és korfa ábrájából azt is láthatjuk, hogy az arány Magyarországon is hasonló, ami ráadásul 2050-re 26 százalék fölé becsülhető. Kétségtelen tény, hogy a népességen belül az idősek aránya folyamatosan növekszik, így ők alkotják a leggyorsabban növekvő demográfiai csoportot, egy mind bővülő vevőkört. Mindennek ellenére a vállalatok többsége mégsem fordít kellő figyelmet erre a vevői szegmensre.

Elérhető kényelem

Azt nem érdemes firtatni, hogy hány éves kortól számít valaki szenior korúnak, mert az életkor csak egy szám. Marketing szempontjából viszont fontos, hogy az idősek nem akarják, hogy „idősként” minősítsék vagy reklámozzák őket. Kérdezz meg bármely 50 év felettit arról, hogy hány évesnek érzi magát – valószínűleg azt fogja mondani, hogy a tényleges életkoránál tíz vagy még több évvel fiatalabbnak. Biztosan nem akarja, hogy öregként kezeljék. A márkáknak, tehát a szeniorok megcélzásához az igényeikre, a szükségleteikre és értékeikre kell összpontosítaniuk, nem pedig a korukra. Az aktív és független idősek jelentős piaci szegmenst és egyre növekvő vásárlóerőt képviselnek. Kifejlett ízlésvilággal jól megfogalmazott kényelmi elvárásokkal, és határozott vásárlói szokásokkal rendelkeznek. Hajlandóak többet áldozni a kényelmesebb, tetszetősebb minőségi termékekre vagy éppen a hobbijukra, ha az a mobilitásukat, aktivitásukat, a komfortosabb életvitelüket és vitalitásukat szolgálja. Olyan sajátos szükségleteik vannak, melyeket elengedhetetlen szem előtt tartaniuk a gyártmány- és terméktervezőknek, a csomagolásfejlesztőknek és a marketingeseknek. E szempontok érvényesítéséből a többi demográfiai csoportból származó fogyasztók is profitálhatnak, mert egy segítséggel élőnek is sokat segíthet a megfelelően kialakított csomagolás, az áru elérhető kihelyezése vagy az árut kínáló weboldal átláthatósága, felolvasó funkciója.

ábra
KSH: Magyarország népességének száma nemek és életkor szerint – 65 év felettiek 2023-ban és 2050-ben

Odafigyelés és törődés

Gondolkoztál már azon, hogy a nagyiék miért vásárolják mindig azt a bizonyos terméket, holott már van helyette olcsóbb és jobb? A válasz egyszerű lehetne: Megszokták. Igen ám, de miből fakad ez a megszokás? Megérthető a helyzetük, ha már átérezted azt a kiszolgáltatottságot, hogy segítséget kell kérned, mivel nem tudtad kinyitni egy üveg tetejét vagy kibetűzni a termék használati útmutatóját, nem éred el a kiszemelt terméket a polc legtetején vagy mélyen bent az legalján. Az idősek lojalitása az ismerős tapasztalataikon és kényelmükön alapszik, ami nemcsak a termék minőségének szól, hanem a kialakításának, formájának, designjának, használhatóságának vagy éppen a bolti rendelkezésre állásának, elhelyezkedésének. Mivel a kor előre haladtával gyengül a látás, kopnak az ízületek, csökken a figyelem és a koncentrációkészség, az érettebb korosztálynak szánt vagy az életvitelüket támogató termékek tervezése során érdemes külön is odafigyelni a csomagolásra. Körültekintő megtervezése és kialakítása ugyanis megkönnyítheti az idősebb vagy kiszolgáltatottabb vásárlók elérését, növelheti a vásárlási kedvüket. Lássunk néhány ismerős példát!

Idősbarát csomagolás ismérvei

Az olvashatóság és a vizuális kommunikáció javítása

Néhány változtatással ellensúlyozható az éleslátás csökkenése, és fokozható a csomagolás olvashatósága.

  • A betűk méretének növelése, talp nélküli betűtípusok használata, félkövér betűk alkalmazása, a fontos információk kiemelése (lejárati dátum, összetevők, figyelmeztetések…stb.), a szöveg tagolása, valamint sortörések az átláthatóbb szövegkép érdekében.
  • A szavak helyett ábrák és piktogramok, képek és szimbólumok, táblázatok és látványelemek alkalmazása, melyekkel egyértelműbb üzenet küldhető a termék felhasználásra, adagolására, tulajdonságaira vonatkozóan.
  • Az élénkebb színek alkalmazása, a háttér és szöveg színei közötti magasabb kontraszt, ami segíti a könnyebb felismerést.
  • Lehetőség szerint egynyelvű csomagolás és üzleti modell kialakítása, mivel a többnyelvű feliratok elhelyezéséhez több helyre van szükség, ami a betűméret csökkentéséhez, és így a gyengébb olvashatósághoz vezet. Adott esetben leporelló címke vagy még inkább a címke információkat tartalmazó on-line alkalmazás használata.
  • A digitális technológia, például QR-kód alkalmazása a csomagoláson, ami a terméket bemutató webhelyre irányítja a vásárlót, ahol kinagyítva elolvashatja a termékre vonatkozó információkat vagy egy hangfájl felolvashatja neki.

kupakok

A termék nyitásának és zárásának egyszerűsítése

A megfelelő nyitó- és zárórendszerrel rendelkező csomagolás segíthet kiküszöbölni a marok szorítóerejének csökkenéséből vagy az ízületek kopásából adódó precíziós mozgás gyengüléséből fakadó kellemetlenségeket.

  • A nagyobb záróelemek használata a kisméretű tégelyeken, üvegcséken, tubusokon jobb megfogást ad.
  • Korlátozott ellenállású anyagvastagág alkalmazása a tubusoknál és flakonoknál, hogy ne kelljen túl sok erő a kiszúrásukhoz vagy tartalmuk kinyomásához.
  • Új dizájn bevezetésekor erősebb fókusz az időskori ergonómiára – például bordázott, vagy az újak helyét formázó kupak kialakítása a palack könnyebb kinyitásáért.
  • A nyitást bemutató hihetetlenül egyértelmű illusztrációk megjelenítése, különösen olyan gyógyszerek esetében, ahol komoly kihívást jelent a gyermekbiztos zárás.
  • A csomagolástól el nem váló bontó és feltépő fülek, perforációk beépítése a zacskókba, övező fóliákba, sleeve-ekbe, ha azok anyaga vastag, erős vagy több irányba hasadhat a felnyitáskor.
  • Simítózárás és visszazárható csomagolások alkalmazása.

A termék méretezése és kezelhetősége

A fizikai erő csökkenése mellett a termék felhasználási mennyisége iránti igény – különösen az egy-két személyes háztartásokban – is csökken.

  • A csomagolás formájának és térfogatának megváltoztatása, alacsonyabb tömege, kisebb kiszerelési mennyisége elősegíti, hogy a termék könnyebben megfogható, kézben tartható és felhasználható legyen.
  • Az adagok méretének csökkentése, az adagolhatóság vagy egyadagos egységek előállítása előnyös a kisétvágyúak, vagy egyedül élők számára.
  • Az élelmiszer- és italtermékek esetében a megfelelő ragasztóanyagok, tömítések, adagolási segédeszközök megnövelhetik a termék eltarthatósági idejét. Ezáltal nemcsak tovább felhasználhatók, de kevesebbszer kell boltba menni értük azoknak, akiknek mozgási nehézségeik vannak.

Az idősbarát csomagolások tervezéséhez és előállításához a legjobb megközelítés a tájékozódás és tájékozottság, a különféle vizsgálatok és felhasználási tesztek, valamint azok eredményeinek megfelelő kiértékelése.

Támogató innováció

Az gyógyszeripar ismerte fel leghamarabb az idősek speciális csomagolási igényeit. Ebben az ágazatban a termék könnyű nyitása és zárása mellett kiemelten fontos az adagolás, adott esetben személyre szabott dózisok és kúrák támogatása. Itt jönnek képbe az intelligens csomagolások. Európai viszonylatban az idősek 40%-ának van okostelefonja, több mint 60%-uk internetezik és vásárol rendszeresen a neten keresztül. Külön elnevezés is létezik rájuk: ők az ezüstszörfösök, akik 20%-a nem az orvos által előírt módon veszi be a gyógyszerét. A csomagolásba épített RFID-, NFC- és QR-kódok regisztrálhatják a csomag felbontását és a felhasznált gyógyszer mennyiségét. Így a betegek a csomagolást vagy a csatlakoztatott okoseszközök digitális kijelzőjét használhatják arra, hogy gyorsan felmérjék, hány tabletta maradt még a csomagban, és mikor kell utántöltőt rendelniük. Az intelligens csomagolások egyszerű kommunikációt biztosíthat az orvosok, a gyógyszerészek és a betegek között, így növelheti a betegek biztonságát. Természetesen sokat kell még fejlődni ezen a területen is, és bőven van mit tenni ahhoz, hogy ezek a megoldások szélesebb körben elterjedjenek, de a precíz tervezésen és odafigyelésen túl a digitalizáció és az automatizálás is megoldás lehet a csomagolóipar számára ahhoz, hogy idősbarát csomagolásokat ajánlhasson a felhasználói számára.

Kecskés Katalin | GS1 Magyarország