fbpx

140 éves a hullámkarton ipari gyártása

Írta: Transpack-2023/III. lapszám cikke - 2023 július 15.

A hullámkarton már emberöltők óta jelen van mindennapi életünkben. Látjuk a piacokon gyümölcsös dobozok formájában, futárcégek teherautóiban, de olyan csomagokban is, amelyek alkatrészeket vagy alapanyagokat szállítanak az ipar számára.

A kartondoboza mindennapjaink része

Az áruk termelőtől fogyasztóig történő szállításának elosztási ciklusa során a hullámkarton doboz a legszélesebb körben használt csomagolóanyag. A hullámpapír erős, olcsó, megújuló forrásból származó és újrahasznosítható – csak néhány a mai csomagolási piacon dominanciát jelentő tulajdonságai közül. Napjainkra az áruházak zsúfolásig megteltek új cikkeket tartalmazó kartondobozokkal, a költözés szinte elképzelhetetlen költöztető dobozok nélkül – csak hogy néhány példát említsünk a sok közül. Az idők során a hullámkarton a csomagolási és szállítmányozási ipar gerincévé vált.

De hogyan jött létre? Mik a történelmi gyökerei annak a modern csodának, amelyet általában kartonnak neveznek?

katona fegyver
Kép forrása: wikipédia

Hogyan fejlődött a kartondoboz?

A mai kartonpapírtermékek ősei egy szövetalapú csomagolóanyagból származnak, amelyet Kínában hoztak létre az 1600-as évek elején. Ez az anyag aztán egy ismeretlen időpontban eljutott Európába. A „kartonpapír ügyben” az 1800-as évek elején találkozhatunk az első aktivitással. A fellelhető források közös vonása az, hogy minden ország magának követeli a „kartondoboz feltalálója” címet. 1817-ben megjelent egy német társasjáték „Belagerungs-Spiel” névvel, ami kartondobozban került az üzletekbe. Ez a tény arra utal, hogy egy német cég volt az első, aki kartondobozt készíthetett. Ez azonban nem ilyen egyszerű. Nem sokkal az előbb említett német társasjáték megjelenése előtt az M. Treverton & Son néven ismert angliai cég már jelentkezett egy „legelsőnek” tartott kartondobozzal. Ez nem hullámos-réteges volt, mint a legtöbb mai doboz, hanem egyszerű karton. Az első kartondoboz megszületésének pontos dátumára kevés bizonyíték van. Ennek hiányában azt lehet megállapítani, hogy a kartondobozt nagyjából ugyanabban az időben találták fel sokan.

Az viszont tény, hogy a hullámkartonnal kapcsolatos első szabadalmat 1856-ban jegyezték be. Igaz, ez nem kifejezetten csomagolás célzatú felhasználásra vonatkozott. Az 1850-es években a cilinderek divatosak voltak. Két férfi, Edward Allen és Edward Healey kereste a módját, hogy az általuk gyártott kalapokat magasabbá és jobb tartásúvá tegyék. Az ötletelés és kísérletezés eredményeként 1856-banfeltalálták a hullámkartont, amit elkezdtek használni kalapokba varrt támasztékként. Ezzel elérték a keresett erős tartást és rugalmasságot. Mindössze 15 évvel később a New York-i Albert L. Jones szabadalmaztatta először a hullámpapírt csomagolóanyagként, és használta fel törékeny áruk, például üvegpalackok becsomagolására.

portré férfi
Alber L. Jones (kép forrása: vilaglex.hu)

Közhelynek számít, hogy a legjobb találmányok némelyike valamilyen bakiból származik. Pontosan így fedezte fel 1890-ben Robert Gair skót üzletember, hogyan lehet hajtogatható dobozokat készíteni. A történet szerint a Gair gyárában dolgozó munkások nem megfelelő magasságba állították a pengéket egy vágógépen. A hibás beállítás azt eredményezte, hogy a pengék vágás helyett csak „előjelölték” a papírt. Végül Gair rájött, hogy szándékosan különböző hosszúságúra állíthatja a vágógép pengéit, hogy összecsukható kartondobozokat hozzon létre, mint amilyeneket ma is használunk. Találmányaival Gair letette a hajtogatott kartonipar alapjait, és életművével elindította a csomagolóipar forradalmi fejlődését. A századfordulón, az ipari forradalom korában óriásira nőtt az igény a megfelelő csomagolóanyagok iránt az újonnan megjelenő márkás árukhoz, Robert Gair összecsukható dobozai pedig abszolút slágerré váltak. Nem feltétlenül a csomagolás mérete vagy a gépi csomagolás sebessége segítette elő döntően az összecsukható kartondobozok diadalát. A gyártók számára mindenekelőtt az volt az új és értékes lehetőség, hogy az összecsukható karton mind a hat oldalára reklámot nyomtathattak. A csomagokon megjelenő reklámokkal, a magazinok hirdetéseivel és a nagy óriásplakátokon megjelenő promóciókkal a gyártók átvették a piac irányítását a kereskedőktől. Robert Gair élete végéig nemcsak „összecsukható dobozait” tökéletesítette, hanem a reklámnyomtatás litográfiai folyamatával is foglalkozott. Találmányait Angliában vette át egy régi üzleti partner, az ES & A.

hullámkarton tekercs papírtekercs

Robinson nevű cég, és gyorsan elterjedt a Brit Birodalom határain túl az egész világon. A hullámkarton történelmében megkerülhetetlen Oliver Long neve, akinek 1874-ben az a zseniális ötlete támadt, hogy a hullámpapírt egy lapos/sima papírra ragasztja, ezáltal megakadályozza a papír megnyúlását és a bordák elvesztését. Az első, mindkét oldalán ragasztott hullámkartont 1882-ben bejegyzett szabadalmával Robert H. Thompson tudhatja magáénak.

Egy évvel később – pontosan 140 évvel ezelőtt –, 1883-ban indult be a termelés Európa első gyártóüzemében, Londonban. Négy évvel később Németországban is megkezdődött a gyártás. Ez az üzem az észak-rajna-vesztfáliai Jülich Kirchbergben volt. Ezek a gyárak számítottak az ipari méretű hullámkarton-gyártás első mérföldköveinek. Az elmúlt közel másfél évszázad alatt a világ sokat változott. Egyrészt a felhasználók mennyiségi és minőségi igénye folyamatosan növekedett/növekedik. A globális kartongyártás 2020-ban 66 millió tonna volt. Ez a tavalyi évben több mint 72 millió tonnára nőtt, ami több mint 25%-os növekedést jelent a 2015-ös adatokhoz képest (forrás: Statista Research Department). Másrészt pedig a folyamatos innovációnak köszönhetően az üzemekben a legkorszerűbb eszközökkel folyik a termelés, a fogyasztói elvárásokat és a fenntarthatósági szempontokat figyelembe véve.

Mi volt a kartondoboz előtt?

A mai összecsukható doboz, mint védőcsomagolás előfutára a 19. századig a faládák voltak, amelyek gyalulatlan deszkákból készültek, és a legkülönbözőbb méretben voltak elérhetőek. Akkoriban például még elképzelhetetlen volt a költöztető doboz vagy a szállítótáska, amelyek manapság teljesen egyértelmű dolgok. A faládák nagy önsúlya csökkentette az egyszerre szállítható áruk mennyiségét, emiatt a kartoncsomagolások megjelenése az ipar számára is áldás volt.

A megbízható, tartós, könnyen szállítható hullámkarton dobozok már közel két emberöltő óta léteznek. A hullámkarton figyelemre méltó robusztussága a rögzített ívalakú hullámoknak köszönhető. Hasonlóan az építészetben, például a hídépítés területén évezredek óta alkalmazzák a körív elvét. Vagyis azt, hogy az anyagra felülről ható nyomást az ívek elnyelik, és egyenletesen elosztják. Az, hogy végül mennyire robusztus a hullámkarton, az egymáshoz ragasztott horonyrétegek számától is függ –minél több a horony, annál robusztusabb a végtermék.

Miért van szükségünk kartondobozokra?

Talán túlzásnak tűnik, de mégis kijelenthető, hogy iparilag előállított hajtogatott kartonok nélkül a mai áruforgalom, így fogyasztói társadalmunk egyáltalán nem létezne. Az összecsukható kartondobozok hatalmas méretválasztékban elérhetőek. Az összecsukható kartondobozok egyszerű, olcsó kartonból, hullámkartonból készült csomagolóanyagok, amelyeket a helytakarékosság érdekében összehajtva küldenek a felhasználás helyére, ahol kézzel vagy géppel készítik elő a termék befogadására. Az összecsukható kartondobozok könnyen kombinálhatók más csomagolóanyagokkal. A működési elvük pofonegyszerű, viszont ezek a dobozok egyszerű szerkezetük ellenére egyszerre több elsődleges csomagolási funkciót is betölthetnek.

A prototípusok gyorsan és hatékonyan állíthatók elő. A kartongyártásban alkalmazott rövid gyártási átfutási idők pedig lehetővé teszik az árugyártók számára, hogy gyorsan reagáljanak a változó piaci feltételekre, például a mennyiségi növekedésre vagy az akciókra. A tervezés során alkalmazott innovációk hatékony helykihasználást biztosítanak a kartondobozok raklapozása, szállítása és értékesítése során.

A kartonból vagy hullámkartonból készült összecsukható kartondobozok több okból az első számú csomagolóanyagnak számítanak az online kiskereskedelemben is. Egyrészt azért, mert ezek felelnek meg legjobban a logisztikai követelményeknek, másrészt pedig azért, mert a karton teszi a leginkább fenntarthatóvá a csomagolást.

A hullámkarton dobozok – mint megújuló erőforrások környezetbarát imázsa – magas újrahasznosítási és újrafelhasználhatósági aránya szintén hozzájárult a szállításban és az áruszállításban való széles körű elterjedéséhez.

Alapfunkciókon túlmutató lehetőségek

A fogyasztó első érintkezése a termékkel gyakran a csomagolás. Itt történik a terméket gyártó cég első értékelése, a csomagolásnak ezért egyre fontosabb szerep jut a márka „nagyköveteként”.

kiállítás múzeum
Robert Gair öröksége

A kartoncsomagolás sokoldalúsága ideális a csomagolt termékek népszerűsítésére. A kartonpapír tulajdonságai biztosítják, hogy kreatív, innovatív dizájn valósítható meg a nyomtatás, a felületi textúra és a szerkezeti forma révén.

A személyre szabott kartoncsomagolás népszerű trend a kiskereskedelmi marketing világában. A vásárlók vonzódnak az ilyen típusú csomagolásokhoz, mert innovatívak. A személyre szabott karton-marketing révén egy márka olyan egyéni élményt nyújthat ügyfeleinek, amelyet azok nem felejtenek el. A személyre szabott kartoncsomagolás nagyszerű módja a márka bemutatásának. Legyen szó kiskereskedelmi, nagykereskedelmi vagy saját márkás csomagolásról, a személyre szabott kartoncsomagolás tökéletes módja annak, hogy az áruk kitűnjenek a versenytársak termékei közül. A gyártók kartondobozokat használnak, mert ezek erősek és általában költséghatékonyak. Azonban, ha nem tesznek semmit a testreszabásuk érdekében, gyakran beleolvadhatnak a boltok polcain lévő más dobozok közé. Egyedi grafikák, például matricák vagy perforált minták hozzáadásával a gyártók megkülönböztethetik termékeiket. A kartoncsomagolás személyre szabása a cég logójával vagy a márkaszínekkel abban is segíthet a fogyasztóknak, hogy a terméket könnyen azonosíthassák. A termék- és médiatervezők folyamatosan új formákat és motívumokat hoznak létre annak érdekében, hogy optimalizálják az összecsukható dobozoscsomagolás érzelmi hatását a vásárlási döntésre. Feladatuk továbbá az érzelmek és a tényszerű információtartalom összekapcsolása.

Napjainkban a hullámkarton élettere nem korlátozódik csupán a csomagolástechnika világára. Megemlíthetjük akár például a kartonból készült bútorok egyre szélesebb körben való elterjedését is. A kartoncsomagolás számos funkcionális és marketing előnyének köszönhetően vélhetően még hosszú évtizedekig velünk marad.

Czékus Mihály