fbpx

Autóipar: a gyártók előre mennek, a beszállítók toporognak

Írta: Kohout Zoltán - 2023 szeptember 10.

EZ nem jó hír a hazai beszállítói szektornak sem.

Most még teljes gőzzel

A világ nagy autógyártói jelenleg rekordokat döntenek a nyereség terén, de – az EY tanácsadó negyedéves elemzését idéző Logisztikaihírek szerint – a beszállítói szektor lemarad a versenyben. A 16 legnagyobb autógyártó árbevételének növekedése 11 százalékra gyorsult, és bár ez a tempó várhatóan visszaesik majd a közeljövőben, a legtöbb vállalatnál még mindig teljes gőzzel folyik a termelés. A fordulatot az hozza majd el, hogy a rendelési állomány csökken, az autógyártóknak meg kell küzdeniük a gazdasági gondokkal, a csökkenő kereslettel, az árnyomással és a túlkapacitással – így a mai árak nem lesznek tarthatók.

Fotó: freepik.com

Nehezen szerzett pozíciót veszítenek

Noha az autógyártás egyik fellegvára Németország, a hozzá kötődő beszállítói régiók folyamatosan

lemaradnak a versenyben. Az osztrák és német autóipari beszállítók nehezen megszerzett világpiaci részesedést veszítenek – ezt már a PwC tanácsadó cég állítja. A német beszállítók 2022-ben átlagosan csak 13 százalékkal növekedtek, ami messze elmarad Európa többi részétől (21 százalék), Ázsiától (23 százalék) és Amerikától (25 százalék). Ennek a továbbgyűrűző hatásai logisztikai lánc többi szereplőjét sem hagyja érintetlenül.

Rekord K+F-összeggel versenyez a német ipar

Rossz hír a hazai autógyártáshoz kötődő beszállítói szektornak, hogy a szakértők szerint a német autóipar és beszállítók túl későn kapcsolnak az elektromobilitás terén. E téren ázsiai érdekeltségek hatalmas innovációs és beruházási előnyükkel nyomást gyakorolnak a korábbi vezető beszállítókra, és egyre inkább elfoglalják az első helyeket a legnagyobb forgalmú beszállítók rangsorában. Nem is csoda, hogy most szinte kétségbeesett arányban próbálnak a K+F terén visszaszerezni a korábbi pozíciókat a németek. Abszolút értékben és a forgalomhoz viszonyítva is sokat költenek innovációra: a gyenge nyereség és az alacsony forgalomnövekedés ellenére tavaly majdnem 16 milliárd eurót fektettek ebbe, megelőzve Ázsiát (15,3 milliárd), Európa többi részét (8,2 milliárd euró) és Amerikát (3,6 milliárd euró).