fbpx

Világrekord alagút gyorsítja majd a vasúti áruszállítást

Írta: Csomor Zsolt - 2023 október 09.

Már javában zajlik az Ausztriát Olaszországgal összekötő, 55 km hosszú vasúti alagút építése, ami jelentősen lerövidíti majd az Innsbruck és Fortezza közötti menetidőt. A Brenner-bázisalagút a kapcsolódó vonalakkal együtt a világ leghosszabb földalatti vasúti összeköttetése lesz. 10 év múlva naponta 320 tehervonat közlekedhet, akár 160 km/h sebességgel.

Környezetvédelmi szempontból is kiemelkedő jelentőségű

Az Alpokon átkelőknek és a környékbeli lakosoknak jelenleg komoly gondot okoz a forgalom. A hegységen keresztülhaladó teherforgalomnak ugyan a Brenner-hágó felszíni vasútvonalán kellene megvalósulnia – és bár a hágó egész évben járható –, a vonatokat a meredek emelkedő olyannyira lelassítja, hogy a szállítmányozás kétharmadát inkább közúton oldják meg. Ez nemcsak hatalmas dugókat okoz, de a levegő minőségét is jelentősen rontja a környéken. A Brenner-bázisalagút ezt fogja megkönnyíteni, és természetesen jelentősen csökken az út hossza is. Dr. Vásárhelyi Balázs, a BME Geotechnika és Mérnökgeológia Tanszékének docense szerint ezek indokolták az alagút megépítését.

alagút alagútépítés emberek gép lámpa

Míg jelenleg a vonatok helyenként maximum 70 km/h sebességgel tudnak haladni az emelkedők miatt, az alagútban teherszállítás 160 km/h, személyszállítás pedig akár 250 km/h sebességgel lesz megoldható. Így az Innsbruck és Fortezza közötti utazási idő kevesebb mint a harmadára csökken. Az alagúton napi 80 személyszállító és 320 tehervonat haladhat majd át.

Ilyen lesz a Brenner-bázisalagút

A Brenner-bázisalagút két párhuzamosan futó, egyvágányú alagútból áll, 1 km-rel a felszín alatt. A bázisalagút elnevezés az elhelyezkedésből ered: ezeket a megoldásokat „talpalagút” néven is említik, hiszen a hegy lábánál (avagy talpánál) szelik át a kőzetet. Az alagútrendszer része egy, a két vonal között kialakított, kisebb átmérőjű szervizalagút is. Ennek segítségével végzik a geológiai vizsgálatokat, később pedig ez tölti majd be a menekülőútvonal, a vízelvezetés és a karbantartáshoz szükséges hozzáférés szerepét is.

ember gép védőruha

Mivel a személyszállító vonatok a teherszállítóknál gyorsabban haladnak, két helyen is lesz lehetőség az előzésre. A fő alagutak hossza 55 km, ezt egészíti ki Innsbrucknál egy 14 km-es alagútszakasz, amely a meglévő infrastruktúrával kapcsolja össze az új szerkezetet. Így összesen 64 km hosszú alagútrendszer valósul meg – olvasható a NOGUCHI közleményében. Ezzel a Brenner-bázisalagút és a hozzá kapcsolódó, már korábban megépült szakasz lesz a világ leghosszabb földalatti vasúti összeköttetése, megelőzve az eddigi 57 km-es rekordert, a Svájcban található Gotthárd-bázisalagutat.

Bár a Brenner-bázisalagút várhatóan csak 2032-ben készül el, a munkálatokba hamarosan mi is belenézhetünk: a National Geographic Megépíteni a lehetetlent című sorozatában testközelből élhetjük át, milyen kihívásokkal szembesülnek az olasz és osztrák csapatok, és milyen technológiákkal dolgoznak a világ egyik leghosszabb vasúti alagútján. A látványos sorozat október 12-én 21 órakor, a Brenner-bázisalagút témájával debütál a NatGeón.

CÍMKÉK