fbpx

Okoscéggé válni ma már létkérdés

Írta: Szerkesztőség - 2023 október 19.

Az iparágtól függetlenül a vállalkozásoknak meg kell valósítaniuk a valódi üzleti átalakulást intelligens vállalkozásokká, miközben szem előtt kell tartaniuk, hogy az ügyfelek jelentik a túlélés és a fenntartható növekedés mentőövét.

város ház épület felhőkarcoló világítás

A folyamatot a recessziós veszély sürgeti

A recesszió minden vállalkozás számára ijesztő szó. Ez azonban különösen aggasztó a kisvállalkozások számára, akiknek nem azonosak a pénzügyi lehetőségeik a nagyvállalatokéval. Egyesek szerint recesszió közeleg, mások szerint már itt van. Mindkét esetben ki kell dolgoznia egy stratégiát a recesszió elleni küzdelem érdekében. Ahogy a gazdaság egyre mélyebbre süllyed, sokkal nehezebb lesz időben reagálni a feltételek megváltozására és életben tartani vállalkozását.

Az iparági szakértők szerint a jelenlegi recesszió egyelőre technikai jellegű, amit csak a digitális átalakulási folyamatok bevezetésével lehet „kezelni”. Ezért alapvető fontosságú, hogy minden vállalkozás recesszióálló legyen és boldoguljon a közelgő recesszió során. 

A technológia az egyik leghatékonyabb védekezés a recesszió ellen, mivel eredményes módszereket kínál a hatékonyság javítására, a költségek csökkentésére és az agilitás növelésére. A digitális technológiák lépésenkénti változtatásokkal és folyamatos fejlesztésekkel új módokat kínálnak a gyorsabb piaci reakciókra és az üzleti folyamatok egyszerűsítésére.

Kedvezőtlen gazdasági körülmények között a legtöbb vállalkozás első reakciója az összehúzódás, nem pedig a fejlesztés. Pedig sok olyan vállalkozás van, amely recesszió idején indult vagy gazdasági visszaesés idején növekedett. A Disney-t a nagy gazdasági világválság elején, az 1920-as évek végén alapították, míg a Hewlett & Packard az 1930-as évek végén a recesszióban kezdett dolgozni. A Netflix, a Citigroup és a Lego mind a 2008-as nagy recesszió idején virágzó vállalkozások példái.

Innovációs gyakorlatok és a KKV-k túlélése

Válság idején a KKV-k léte veszélyben van. A recesszió gyengíti a KKV-k növekedését és veszélyeztetik projektjeiket, mert negatív hatásuk a külső vállalati környezet minden elemére kiterjed. Például válság idején a KKV-k korlátozott finanszírozási lehetőségekkel rendelkeznek a gyenge tőkepiaci teljesítmény, az elegendő információ hiánya és a gazdaság egészében előforduló komponenshibák miatt. Az innováció kritikus fontosságú minden vállalkozás életben maradása szempontjából. Az innováció a vállalkozások túlélésének központi tényezője. A KKV-k által a recesszió negatív hatásainak mérséklése érdekében tett különféle innovációs erőfeszítések pozitív eredményeket hozhatnak ezeknek a vállalkozásoknak. Egy tanulmány szerint a KKV-k a világ összes cégének több mint 90%-át képviselik, így a formális és informális üzleti szektorokban a világgazdaság gerincét képezik. Jelentős szerepük ellenére a KKV-kat fenyegeti leginkább a jelenleg kibontakozóban lévő gazdasági válság. Tekintettel viszonylag sérülékeny helyzetükre. 

Egy megbízható recessziós üzleti stratégia nem olyan taktikák listája, amelyeket azonnal ki lehet húzni a kalapból, amint kedvezőre fordul a széljárás a gazdaságban. Ez egy átfogó terv, amely magában foglalja a proaktív elemzést és az adott gazdasági háttérre adott stratégiai választ. Nagyon kevés cég alkot ilyen típusú stratégiát, ezért kerülnek olyan sokan hátrányos helyzetben, amikor beköszönt a recesszió.

A vállalkozások túlélése, talpra állása és felkészülése érdekében az egyik leghatékonyabb megoldás a technológiai beruházások folytatása. A szakértők szerint a megfelelő technológiai és szolgáltatási kínálatba való stratégiai befektetéssel a vállalkozás nagy valószínűséggel kedvezőbb pozícióból várhatja a fellendülést. Ennek az az oka, hogy a hagyományos túlélési módszerek teljesen megváltoztak a digitális lehetőségek bővülésével.

A KKV-k a nagyvállalatokkal szembeni döntő előnyüket kihasználhatják, mégpedig azt, hogy méretüknél fogva agilisabbak. Ez azt jelenti, hogy a változások gyorsan megtörténhetnek. 

Üzleti rugalmasság

A KKV-k jelentős szerepet játszanak a gazdasági életben. A hatékony működés érdekében KKV-knek rugalmasnak kell lenniük az üzleti tevékenységük során. A KKV-k egyik fő előnye a nagyvállalatokkal szemben a rugalmasság. A nagyvállalatok mindenféle bürokráciával és szabályozással rendelkeznek, amelyek sokkal merevebbé, sőt egyenesen rugalmatlanná tehetik őket az üzletmenetben.

Az üzleti rugalmasság három fontos eleme a termékkiválóság, az emberek viselkedése és a folyamatok megbízhatósága. Az üzleti rugalmasságot a digitális átalakulás támogatja. A digitális átalakulás akkor következik be, amikor új digitális készségek jelennek meg és digitális eszközöket alkalmaznak. A megfelelő digitalizációs stratégiára van szükség az üzleti célok eléréséhez és a KKV-k termékeinek vagy szolgáltatásainak fejlesztéséhez, hogy versenyképesebbek legyenek.  A digitális átalakulás folyamatában a megfelelő digitális infrastruktúra tesztelésre van szükség. A rendszer rugalmasságának megfelelő technológiájának használatával egy vállalkozás végrehajthatja digitális átalakulását és digitális rugalmasságot hozhat létre. 

A digitalizáció elterjedését hátráltató tényezők

A felmérések tanúsága szerint a hazai KKV-k nagyon lemaradtak a digitalizációban a nagyvállalatokhoz képest.  Amennyiben ez továbbra is így marad, veszélyes helyzetbe sodródnak a globális válság mélyülésével. Ennek az egyik jól azonosított okát technofóbiának nevezik. Miről is van szó? A technofóbia arra utal, hogy valaki – a legtöbb esetben egy vállalkozás tulajdonosa – nem hajlandó az új technológiákat használni ügyfélkörének bővítésére, a szolgáltatás javítására, a marketing optimalizálására vagy az adminisztráció minimalizálására. A megkérdezett cégvezetők többnyire a következő válaszok egyikét nevezik meg az ellenállásuk okaként:

  • „A jelenlegi technológiám nem tökéletes, de ragaszkodom hozzá, mert működik.”
  • „Túl sok lehetőség van a piaci kínálatban, nem tudom, hogyan válasszam ki a „helyes” megoldást.”
  • „Kinek van ideje új technológiát tanulni és beépíteni?”

Sok vállalkozás számára fájdalmasan egyértelmű, hogy a technofóbia árt az eredménynek és növeli a munkával eltöltött órák számát. Egy felmérés szerint a kisvállalkozások tulajdonosainak 35%-a még ma is úgy gondolja, hogy „túl kicsi” ahhoz, hogy legyen webhelye. Habár felismerik, hogy a potenciális ügyfelek az interneten fognak tájékozódni a lehetőségeikről és tudják, hogy ezért sok vásárlóról lemaradhatnak. Ez az alapvető webhely probléma rávilágít a technofób szemléletű vállalkozások üzleti hátrányaira.

A digitalizáció felgyorsításának szükségessége

A KKV-k vonatkozásában a digitalizáció már nem „pipálható ki” csak a közösségi oldalakon való jelenléttel, weboldallal vagy a papírmentes iroda megvalósításával. A KKV-k digitalizálása az az eszköz, amely lehetővé teszi számukra, hogy többek között túléljenek a változó gazdasági körülmények között is. Mindazonáltal a digitalizáció, a versenyképesség növelésének, az összes ágazatra és potenciális piacra kiterjedő kiterjesztésének, valamint az ügyfelek élményének javításának eszköze is lesz. A digitalizáció elérendő szintjének nincsenek korlátai, tekintettel arra, hogy az egyes vállalkozások digitális érettségi foka még gazdasági ágazatonként is eltérő. 

A KKV-k digitalizálása a szervezet humán és technikai szintű adaptációs folyamata, amely a digitális korban segíti a vállalkozást a céljai elérésében. Figyelembe kell venni a vállalat által használt információs és kommunikációs technológiákat és foglalkozni kell a szervezet kulturális fejlődésével az emberi erőforrások képzése során, a felső vezetéstől az utolsó alkalmazottig.

Mindezen okok miatt logikus, hogy a digitalizálási folyamatot egy útnak tekintjük, amely elkezdődik, de soha nem ér véget, mivel folyamatosan új kihívások jelennek meg. Foglalkozni kell az egyedi lehetőségekkel és új digitális megoldásokkal, amelyek segíthetik a KKV-kat piaci pozíciójuk megtartásában / javításában. A KKV digitalizálási tervének legjobb meghatározásához részletesen ismerni kell a vállalat digitális érettségi szintjét. Ebben az értelemben kulcsfontosságú, hogy legyen a vállalkozásnak legyen egy technológiai partnere, aki tanácsadói, képzési és személyre szabási szolgáltatásain keresztül vezeti a céget a „digitális úton”. Továbbá, tanácsot ad a vállalkozásnak legjobb digitalizálási stratégiához. Jelentős számú a kis- és középvállalkozások továbbra is úgy gondolja, hogy nem kell digitalizálniuk magukat, nem kell előrelépniük digitalizálási tervükben, hiszen már végrehajtottak egy beruházást, vagy elégedettek a jelenlegi szinttel. Ezeknek a vállalkozásoknak a jövője bizonytalanabb lehet, mert a potenciál elvesztése mellett fennáll annak a veszélye, hogy a versenytársak utolérik őket. Akár elveszíthetik piaci részesedésüket ha, nem a helyzetüknek megfelelően fontolják meg a digitalizálási folyamatot.

A digitális eszközök és csatornák költséghatékonyabb és ügyfélközpontúbb lehetőségeket kínálnak a recessziós lehetőségek kihasználására és a növekedés elérésére. A következő generációs adatelemzés pedig segíthet a jövedelmező lehetőségek és ügyfélszegmensek azonosításában, az árak különböző szinteken történő meghatározásában, valamint a recessziós körülményekhez való gyors alkalmazkodásban.

Nem nehéz megjósolni, hogy a technológiai fejlődés még a recesszió után is tovább fog növekedni. Az emberekre és szakértelmükre továbbra is nagy szükség van a döntéshozatalhoz és a kommunikációs folyamathoz a márkák, a műveletek, az ügyfelek és a különböző érdekelt felek védelme és fejlesztése érdekében.

Czékus Mihály