Az ír Smurfit Kappa felvásárolta az amerikai WestRock vállalatot, ezzel a világ legnagyobb papír- és csomagolóipari vállalata jött létre. A 11 milliárd dolláros felvásárlással Európa legnagyobb és az Egyesült Államok második legnagyobb papír- és csomagolóanyag-gyártója egyesült.
A Smurfit Kappa történelme
1934-ben alakult Dublin külvárosában, Rathminesben az az eredeti kartongyár, amit 1938-ban Jefferson Smurfit megvásárolt, és ehhez csatlakozott 1955-ben fia, Michael Smurfit is. A családivá bővült Jefferson Smurfit társaság 1964-ben már az ír tőzsdére is belépett.
A cégcsoport 1994-ben megvásárolta a francia La Cellulose du pin papírgyárat, majd egyesült a holland Kappa Packaging papírgyártóval, és akkor vette fel a Smurfit Kappa nevet. A WestRock felvásárlását megelőzően a vállalat üzemet nyitott a marokkói Rabatban, de akvizíciókat, fejlesztéseket tervez a közeljövőben Ecuadorban, Brazíliában, Lengyelországban, Peruban és Mexikóban is. A fejlesztések és bejelentések tehát várhatóan ezzel még nem álltak meg. Az amerikai JP Morgan bankcsoport és befektetéskezelő becslése szerint az egyesített vállalat piaci részesedése a hullámpapír csomagolóanyagok európai és észak-amerikai területén 20% körül lesz. A vállalatok 5,5 milliárd dolláros korrigált alapnyeresége és 34 milliárd dollár körüli bevétele a június 30-i zárást követően a legközelebbi konkurenseket, az International Papert és a Ball Corporationt is megelőzheti majd.
A legfrissebb terjeszkedést, a Smurfit WestRock létrejöttét maga Tony Smurfit, a Csoport vezérigazgatója jelentette be. Az új vállalat gyártó- és kereskedelmi egységei így több mint 40 országban, több mint 100 000 alkalmazottal lesznek jelen. A világcéggé nőtt vállalat központja Dublinban lesz, az észak- és dél-amerikai tevékenységének központja a georgiai Atlantában, az európai tevékenységeié pedig (továbbra is) a hollandiai Amszterdamban lesz.
Amikor a főszereplő a karton és a vízálló papír
A párkányi székhelyű Smurfit Kappa Obaly Stúrovo hullámkarton gyár idén ünnepli 50 éves fennállását. Ez alkalomból egyrészt 50%-kal bővítette kapacitását, másrészt családi nappal, gyermekprogramokkal, kulturális rendezvénnyel várta Párkány főterére a dolgozóit, azok családját és persze a település apraja-nagyját.
A Smurfit Kappa a műanyag alternatívájaként jelent meg a piacon új fejlesztésével, a vízálló papírral. A párkányi rendezvényen a gyermekek csónakot hajtogatva maguk is meggyőződhettek az AquaStop™ tulajdonságairól, amikor a főtéren átfolyó mesterséges patakba egyesével beleengedték. Az AquaStop™ papír a gyártási folyamat során hozzáadott speciális bevonatnak köszönhetően ellenáll a víznek, ráadásul más bevonattal ellentétben ez nem veszélyezteti a termék újrahasznosíthatóságát. Ezáltal ugyanúgy újra feldolgozható, mint a hagyományos papíralapú csomagolás. A speciális tulajdonságának köszönhetően megoldás olyan termékek csomagolására, ahol a vízzel szemben ideiglenes védelemre van szükség, vagy magas a páratartalom: például az e-kereskedelemben a virágok, mosószerek, gyümölcsök és zöldségek csomagolásakor, vagy hűtött áruk szállítási csomagolásánál.
A családi programon nemcsak a vízálló papírt ismerhették meg a gyerekek, a színkeverés tudományával például papírautók és papírházak festése közben ismerkedhettek, a kartonteherbírását saját súlyukkal tesztelhették, de építhettek kartonból várat vagy a legkreatívabbak lakásdíszt is készíthettek.
A rendezvény a párkányi papírgyár történetét feldolgozó film vetítésével, majd Adam Durica koncertjével zárult.
Libikóka a papírszektorban
A csomagolóipari vállalatok megéltek magaslatokat és mélypontokat is a közelmúltban, a Covid ugyanis átrendezte ezt az iparágat is. A járvány egyik „nyertesének” számító csomagolóipar a túlfogyasztásból és az e-kereskedelem emelkedéséből adódóan rövid időn belül nemcsak túlkereslettel, de ellátási problémákkal is küszködött. Ezt a folyamatot állította meg, sőt, sokkolta a tavalyi energiaárrobbanás. A tendencia azonban megfordulni látszik, a Smurfit Kappa prognózisa szerint ugyanis a kereslet felélénkülésével hamarosan újra fellélegezhetnek a dobozgyártók.
A Párkányban is „úsztatott” vízálló papír nem az egyedüli innovatív terméke a nagyvállalatnak, a „hulladékhegyek és a klímaválság ellen” is felveszi a versenyt világszerte. A cégcsoport menedzsmentjének hitvallása, hogy a papíralapú csomagolás lesz válasz a környezetvédelem, az újrahasznosítás, a komplett hulladékprobléma kérdéseire. Optimalizált papíralapú csomagolási megoldások fejlesztésével ugyanis a teljes értéklánc mentén lehetne csökkenteni a karbonkibocsátást. A környezet védelme érdekében a Smurfit Kappa már korábban megkezdte az újra hasznosítható csomagolások tervezését. 2019-ben indította el Better Planet Packaging néven a globális programját azzal a céllal, hogy minél szélesebb körben terjessze a fenntartható csomagolás fontosságát az FMCG területén.
Erre már a tavalyi HUNGAROPACK Magyar Csomagolási Versenyen is láthattunk tőlük példát, hiszen nagydíjat vihettek haza a Long Lead (hosszú vezeték) univerzális betétcsomagolási megoldásukért. A zsűri már akkor is díjazta, hogy a cégcsoport papírbetétekből és töltőanyagokból készült megoldásokat kínál a műanyag helyett. (Az idei verseny zsűrizése már lezárult. Eredményei a lapzárta idején még nem publikusak, így az idei eredményekről nem számolhatunk be. Szerk.)
Sándor Ildikó