A 2030-tól tervezett, az újrahasznosított műanyagokra vonatkozó uniós követelmények teljesítése érdekében a csomagolási hulladékok jobb és precízebb válogatása fontos feladat a jó minőségű újrahasznosított anyagok előállítása érdekében. A célok megvalósulásának elősegítésére indult el a HolyGrail 2.0 kezdeményezés. A kísérleti projekt elindítói, több elérendő célt is megfogalmaztak. Az egyik ilyen, a digitális vízjelek válogatástechnikai megvalósíthatóságának tanulmányozása. A másik pedig az üzleti modell gazdasági életképességének széles körben történő bizonyítása. A kezdeményezést az European Brands Association és az Alliance to End Plastic Waste koordinálja és több mint 160 multinacionális vállalat támogatja.
A digitális vízjelek olyan észrevehetetlen, bélyeg méretű kódok, amelyek a fogyasztási cikkek csomagolásának teljes felületét lefedik és különféle információkat hordoznak. Amint a csomagolás a hulladékválogatóba kerül, a digitális vízjelet egy nagy felbontású kamera felismeri és dekódolja. A csomagolóanyagot ezután a beazonosított jellemzők alapján nagy sebességgel és pontossággal kell a megfelelő rekeszbe válogatni.
A HolyGrail 2.0 projekt három fázisból épül fel. Az elsőben egy digitális vízjel-felismerő rendszer prototípusát fejlesztették ki. A második fázis, 2021-ben történő indítással, egy félipari tesztüzemet foglalt magában. Ennek lebonyolítása a kontinensünkön történt 100 termékre kiterjedően. Az utolsó szakaszban, már élesben, valós piaci körülmények között tesztelik a digitális vízjelet. Ez a fázis három ország, Dánia, Németország és Franciaország piacaira terjed ki.
A projektet, két ipari méretű újrahasznosítási kísérlettel szeretnék zárni. ezeken keresztül azt szeretnék bizonyítani, hogy a technológia milyen pontosan képes felismerni, szétválogatni a digitális vízjelekkel jelölt csomagolóanyagokat. A tesztüzemek a PepsiCo PP fóliáit és az Essity és a P&G rugalmas LDPE anyagát használják. A válogatási tesztek a Hündgen Disposal anyagvisszanyerő üzemben zajlanak Észak-Rajna-Vesztfáliában. Ugyanitt indul a HolyGrail 2.0 kezdeményezés több tagvállalata által gyártott, a dán és a német piacra is bevezetett, digitálisan vízjeles kemény műanyag csomagolások három hónapos válogatási kísérlete.A Pellenc ST gépgyártó és a technológiai szolgáltató, a Digimarc két prototípust fejlesztett ki és telepítette őket a Hündgen Disposal kereskedelmi válogatórendszerére.
A projekt részeként létrehoztak egy új munkacsoportot, amelynek célja egy kísérleti piacot alakítson ki, 2024-ben Franciaországban. Eddig hét világcégt fogott össze, hogy bevezesse a technológiát a francia merev HDPE csomagolási piacra. Közöttük például a Henkel, a L’Oréal és a P&G, amelye a következő hónapokban digitális vízjelekkel egészíti ki a francia piacra szánt HDPE-csomagolási portfóliójuk nagy részét. A fogyasztói felhasználást követően az összegyűjtött fogyasztás utáni hulladék a Veolia franciaországi Brenouille-i PlastiLoop üzemébe kerül, ahol a Pellenc ST és a Digimarc által kifejlesztett rendszer elkülöníti a vízjeles, nem élelmiszeripari HDPE-áramot a vízjelet nem tartalmazó csomagolási hulladéktól. Ezt követően speciális granulátum-válogatási tesztet hajtanak végre. Amennyiben a fenti projekt sikerrel zárul, akkor ez a kísérleti piac további bizonyítékot szolgáltat majd arra vonatkozóan, hogy a HolyGrail 2.0 technológia nem csak műszaki, hanem gazdasági szempontból is használatra kész.
Czékus Mihály