fbpx

Hogyan használják fel a márkák a mesterséges intelligenciát?

Írta: Transpack-2023/V. lapszám cikke - 2023 december 20.

A világ egyre jobban megőrül a mesterséges intelligencia által nyújtott lehetőségekért. A közösségi média tele van egyéni mesterséges intelligenciai kísérletekkel, és az üzleti világ is azt vizsgálja, mit jelentenek számukra a legújabb fejlesztések, amelyek magukban foglalják a csomagolást és a márkaépítést. Íme öt lehetőség arra, hogyan tudják a cégek és a márkák kihasználni az AI (Artificial Intelligence) lehetőségeit.

Csomagolástervezés AI-val?

Az OpenAI adatai szerint 2022 szeptemberében naponta több mint 2 millió generált kép készült a DALL-E 2 platformon keresztül. Ez a szám azóta feltehetően már többszörösére nőtt, ahogy a közvélemény tudatosabbá vált a generatív AI-val kapcsolatban, és ahogy sorra jelentek meg a nagyközönség számára könnyen hozzáférhető mesterséges intelligenciát alkalmazó programok.

Az AI a logóktól és karakterektől kezdve, a versenygyőztes műalkotásokig felfoghatatlan gyorsasággal és pontossággal képes megalkotni mindent. Nem meglepő módon a tervezők is felfigyeltek erre a lehetőségre: mivel addig nem ismert „konkurenciával” kerültek szembe, hamar elkezdődtek a kísérletezések a csomagolási koncepciók megalkotásával is. Ludovic Mornand, a Studio Blackthorns munkatársa kísérletet végzett, hogy megvizsgálja, vajon a mesterséges intelligencia létrehozhat-e egy életképes csomagolást. Azóta már számos nagy cég tervezőcsapata is próbára tette az AI tudását a csomagolástervezés területén. Például a HELL Energy is, bár esetükben nem csupán a csomagolás grafikáját, de magát a terméket és összetevőit, valamint a gyártást és a marketingeszközeit is az AI fejlesztette ki.

Studio Blackthorns, Alt Planets projekt (Ludovic Mornand)

Mornand két mesterséges intelligenciai eszközt használt a csomagolási illusztrációk (Hypnogram.xyz) és a másolat (Rytr) elkészítéséhez az Alt Planets nevű, alkoholmentes, azonnal fogyasztható koncepciómárkához. Mornand szerint a végső csomagolás 80%-ban mesterséges intelligencia, 20%-ban ember munkájának ötvözeteként készült el.

Silas Amos hasonló kísérletet végzett egy palack tervezésével egy elméleti Kylie Minogue illathoz a Dielineben.

Összességében elmondható, hogy az AI képgenerátorok jelenleg nem képesek kezelni a csomagolástervezés minden aspektusát, viszont az ehhez hasonló kísérletek eredményei azt mutatják, hogy a márkák valószínűleg felhasználják azokat a kezdeti koncepciók létrehozására.

Vizuális tervezésen túl

Ha nem lenne elég felfoghatatlan, hogy a mesterséges intelligencia milyen vizuális dolgok megalkotására képes, akkor már belegondolni is szürreális, hogy valójában a nem vizuális tervezésben és márkaépítésben is segítő kezet tud nyújtani.

Az illatokat, az ízeket és a tapintást már alapjában véve nehéz digitálisan lefordítani, ennek ellenére a Givaudan – a világ legnagyobb illat- és ízgyártója – már mesterséges intelligenciát is alkalmaz illattárs-alkotó eszközként.

A „Creatogether” a Givaudan és a Tmall együttműködési megoldása, amely segít a márkáknak új illatok létrehozásában AI segítségével. Ez magába foglal mindent a kreatív ötleteléstől az azonnali mintavételig.

A nagy illatgyártó cég mesterséges intelligencia alkalmazásával is segíti a fogyasztókat parfümök online vásárlásában. A MyrissiTM algoritmusa több mint 25 000 fogyasztói teszt adatai alapján fordítja le az illatokat színmintákká. Ezek ugyanazokat az érzelmeket és érzéseket váltják ki a vásárlókban, mint a parfüm illata, segítve a potenciális vásárlókat, hogy megalapozott vásárlói döntéseket hozzanak, amikor nem érzik az illatokat.

A MyrissiTM algoritmusa több mint 25 000 fogyasztói teszt adatai alapján fordítja le az illatokat színmintákká

A technológia a parfüm illatához illő színpalettákkal is segíti a csomagolás tervezését. Ez a márkaépítés új aspektusát nyithatja meg, ahol a színek és a dizájn azon témák, érzelmek és érzések mesterséges intelligencia értelmezésén alapul, amelyekkel egy márka társulni szeretne.

Csomagolásoptimalizálás az AI segítségével

A márkaépítés egyik legnehezebb része olyan csomagolás létrehozása, amely 3D-ből kicsi, lapos, 2D-s online képpé válik. Míg a tervezők dolgozhatnak azon, hogy a fizikai és a digitális csatornákat is figyelembe vegyék, nem feltétlenül van módjuk felmérni, hogy megfelelő-e az egyensúly. Az AI-alapú eszközök azonban segíthetnek ebben. A Vizit, amelyet a világ első vizuális intelligencia vállalataként tartanak számon, az AI-t használja képelemző platformjában, hogy segítse a márkákat a terveik optimalizálásában. A cég az elmúlt években nagy sikerrel dolgozott együtt például a Marssal.

Az AI segíthet a márkáknak abban, hogy felismerjék a képpel kapcsolatos problémákat egy korábbi szakaszban annak érdekében, hogy finomítsák a dizájnt. Ebbe beletartozik a tervezés lehetséges sikerének mérlegelése az egyes kiskereskedők szintjén vagy egy meghatározott közönség számára.

A Packaging Digestnek adott interjúja szerint az AI használatával a Vizit vállalati ügyfelei 99%-kal gyorsabban nyerhetnek betekintést a csomagolástervezési koncepciók előzetes tesztelésébe, ráadásul tizedannyi költséggel.

A mesterséges intelligencia a tervezés „végső ellenőrzéseként” való használatának egyik páratlan előnye, hogy segíthet csökkenteni az egyes tervezők vagy tervezőcsapatok előítéleteit.

Arra számíthatunk, hogy egyre több márka fogja a mesterséges intelligencia eszközeit használni a csapataik által létrehozott csomagolások optimalizálására, hogy azok a lehető legjobban teljesítsenek.

AI-val a fenntarthatóságért

A fenntarthatóság számos márka esetében kiemelt helyen szerepel, és ebben is támogatást nyújthatnak a mesterséges intelligencia eszközei.

2018 óta a svájci illatgyártó, a Firmenich mesterséges intelligenciával működő eszközt biztosít az illat fenntarthatóságának mérésére. Az EcoScent Compass segít a cég parfümőreinek fenntarthatóbb illatanyagokok kifejlesztésében. Nagyszámú adatpontot képes mérni és kiszámítani minden összetevő esetében, beleértve az emberekre, az éghajlatra és a természetre gyakorolt hatást, valamint a körforgást. A rendszer viszont megkönnyíti a termékek fenntarthatósági jellemzőinek kommunikálását a szállítók, partnerek és fogyasztók irányába, ami magában foglalhatja a csomagolásra vonatkozó fenntarthatósági információkat.

Az AI másik fontos területe az élettartam végén történő csomagolás. Az AMP Robotics mesterséges intelligencia platformot és robotkarokat használta hulladékból történő újrahasznosítható anyagok eltávolítására. A rendszer képes azonosítani a különböző színű és formájú csomagolásokat, valamint logókat és márkajelzéseket. Tavaly egy új konzorcium indult azzal a céllal, hogy mesterséges intelligencia segítségével javítsa a csomagolási hulladékok szétválogatását. A tagok között vannak jelentős márkák – Colgate-Palmolive, Danone, Ferrero, LVMH Recherche, Mars, Michelin, Nestlé, PepsiCo, Procter & Gamble –, valamint a Genti Egyetem, a Radboud Egyetem és a Hollandiában működő National Test Center Circular Plastics. A konzorcium két éven keresztül teszteli a partnermárkák termékcsomagolásait, hogy egy fejlett mesterséges intelligencia modellt dolgozzon ki a csomagolások szétválogatására, ami magában foglalja az élelmiszerek és a nem élelmiszerek csomagolásának szétválasztását. A cél az, hogy a projekt végén bevezessék a kifejlesztett mesterséges intelligenciát az európai válogatóüzemekbe.

A mesterséges intelligencia nemcsak az újrahasznosítható csomagolás azonosításában, szétválogatásában és szétválasztásában segítheti a márkákat a körkörös modell elfogadása érdekében, hanem értékes adatokkal is szolgálhat, amelyek a csomagolástervezést támogathatják. Például az újrahasznosítási szimbólumok feltűnőbbé tétele vagy bizonyos színsémák alkalmazása, amelyek könnyebben felismerhetők a válogató létesítményekben.

Márkafelismerés mesterséges intelligenciával

Ha a márka felismerhetősége a kérdés, a mesterséges intelligencia hatalma olyan végletekig nyúlik, hogy akár a márkák megkérhetik, hogy rajzolják le az általuk készített terméket, és megnézhetik, mire jutnak.

Az AI chatbot-technológiát adathalmazokra, például szövegekre és képekre képezték ki, hogy válaszokat generáljanak a felszólításokra. A képek esetében ez olyan művészetet foglalhat magában, amely egy adott stílushoz tartozóként azonosítható.

Tavaly a Heinz felkérte az OpenAI DALL-E 2-jét, hogy rajzoljon ketchupot. A válaszok mindegyike Heinz ketchupos üvegre és címkére emlékeztetett (legalábbis a Heinz által megosztott eredmények szerint). Egy 2021es kampány nyomán a Heinz arra kérte az embereket szerte a világon, hogy rajzoljanak ketchupot. A mesterséges intelligenciához hasonlóan a rajzokon is megtalálható a felismerhető Heinz márkajelzés, amely erős kapcsolatra utal a termék (ketchup) és a márka (Heinz) között. Rendben, tehát az AI képgenerátorok nem igazán alkalmasak a márka felismerésének mérésére. Viszont szórakoztató módon segíthetnek megérteni, hogy milyen funkciók merülnek fel újra és újra a céltermékben vagy -kategóriában. Az AI chatbotok által generált eredmények mintákon és előrejelzéseken alapulnak, hogy milyen elemek kapcsolódnak egymáshoz. Ezt a „gondolkodást” a képzési adatkészleten belül több ezer példa magyarázza. Ez azt jelenti, hogy lényegében az összes adat összeroppanását láthatja a prompt által generált eredményekben. Tehát, ha a gabona vagy tej vagy bármi más szóra keres, akkor nagyon gyorsan rájön, hogy milyen színek és formák kapcsolódnak az adott termékhez. Ezt követően felhasználhatja a márkáját a fogyasztói elismertség növelése érdekében.

A Heinz márkafelismerhetőségi tesztje mesterséges intelligencia használatával

Vagy ha igazán szerencsés a kísérletező, mint például a Heinz, akkor azt tapasztalhatja, hogy a márkaépítése és a terméktársítása olyan erős, hogy a saját termékét nézi az eredmények között.

Új szintre emelheti a csomagolástervezést

A csomagolástervezés és a mesterséges intelligencia kifinomult szimbiózisa nem csupán az iparág jövőjét formálja, hanem jelentős előnyöket nyújt mind a vállalatok, mind a fogyasztók számára. Az egyre növekvő versenykörnyezetben a hatékony és vonzó csomagolás kritikus tényező a termékek sikere szempontjából. A mesterséges intelligencia lehetőséget kínál a tervezőknek és a vállalatoknak, hogy új szintre emeljék és optimalizálják a csomagolástervezést.

Az egyik legfontosabb előny a sebesség és a hatékonyság. A mesterséges intelligencia képes gyors elemzéseket végezni a fogyasztói preferenciákról, a trendekről és a versenytársak csomagolási megoldásairól. Ez lehetővé teszi a tervezők számára, hogy gyorsan reagáljanak a piaci változásokra, és azonnali módosításokat hajthassanak végre a csomagolási stratégiájukban.

Emellett a mesterséges intelligencia segít optimalizálni a csomagolás anyaghasználatát és a fenntarthatóságot. A tervezők képesek olyan csomagolási megoldásokat kifejleszteni, amelyek kevesebb anyagot igényelnek, csökkentve a hulladék mennyiségét és a környezeti terhelést. Ez nemcsak a környezetvédelmi előnyöket eredményez, de költségmegtakarítást is a vállalatok számára.

A mesterséges intelligencia és a csomagolástervezés kapcsolata tehát nem csupán egy divatos trend, hanem olyan stratégia, amelynek segítségével a vállalatok versenyképesek maradhatnak, továbbá a fogyasztók számára is értéket teremthetnek. Azok a vállalatok, amelyek felismerik és kihasználják ezt a lehetőséget, készen állnak az innováció és a fejlődés útjára, és a csomagolástervezés terén is élvezhetik a mesterséges intelligencia előnyeit.

Forrás: www.epda-design.com/

Pente Szilvia