fbpx

Illatosított csomagolás, nem csak karácsonykor

Írta: Czékus Mihály - 2024 január 04.

Egy közelmúltbeli kutatás szerint az illatosított csomagolások globális piaca évente 15%-kal nőtt az elmúlt 10 évben, az illattechnológia folyamatosan fejlődésének köszönhetően. Az aromák már az élet minden elképzelhető területén elterjedtek – akár nyilvános várótermekben, vagy a tanulásban akadályozott gyermekek támogatására. Ráadásul az innovatív megközelítések az illatanyagok csomagolásba történő integrálását is lehetővé teszik.  

Az innovatív és tetszetős dizájn létrehozása, amely megkülönbözteti a termékeket a versenytársaktól, állandó kihívást jelent a csomagolóipar vállalatai számára. Mivel számtalan gyártó és fogyasztó keres élményszerűbb csomagolást, ezért a csomagolóipari vállalkozások újabb és újabb alternatív módszereket keresnek az igények kielégítésére. A szaglásunk szorosan kapcsolódik agyunk érzelmeket és memóriát feldolgozó részéhez, ami a csomagolásfejlesztők számára késztetést és egyben kihívást is jelent. Ha a csomagolás szúrós műanyagszagot áraszt, az negatív emléket vagy érzelmet idézhet elő, ami megakadályozza a fogyasztót a termék megvásárlásában.  A H&H Graphics felmérése szerint széleskörű és növekvő érdeklődés mutatkozik az illat, csomagolásba való beépítése iránt. Az innovációban rejlő lehetőségek jóformán korlátlanok, különösen, ha más multiszenzoros hatásokkal kerülnek kombinálásra.

csomagolás
Széles körű és növekvő érdeklődés mutatkozik az illat, csomagolásba való beépítése iránt

Ma a vállalatok, a komplexebb fogyasztói élmény elérése érdekében, olyan csomagolást kell kifejleszteniük, amely három fő érzékszervre – látásra, tapintásra és szaglásra – egyaránt hat. 

 Az illatos csomagolás előnyt biztosít az azt alkalmazó cég termékeinek a versenytársakkal szemben, mivel a márka hatása az interakció során használt érzékszervek számával nő. Az illat és a memória belső kapcsolata szintén javítja a márka felidézését és felismerését. Például nagy sikert ért el az a megoldás, amit egy gyertyagyártó cég alkalmazott. Illatosított mintakártyákat készített és azokat az e-kereskedelmi csomagolásába helyezte el, hogy felkeltse az érdeklődést az újrarendelések iránt. 

Az illatanyagok „beépítésre” a legelterjedtebb módszer a mikrokapszulázás. Az illat-mikrokapszulák, más néven aroma-mikrogömbök, apró kapszulák, amelyek koncentrált formában tartalmazzák az illat- vagy aromaolajokat. Ezeket a mikrokapszulákat úgy tervezték, hogy bizonyos körülmények, például fizikai érintés, hő, nedvesség vagy nyomás hatására lassan engedjék fel az illatanyagot. A kapszulázási eljárás során az illatmolekulákat egy védőburkolatba zárják, amely jellemzően polimerekből vagy más anyagokból készül, hogy megakadályozzák az illat idő előtti elpárolgását.