A kétszintes konténerszállítás eddig csak az amerikai kontinens és Ausztrália vasútvonalain alkalmazták, a kapacitásnövelés és gazdaságosság jegyében. Most, egy eddig nem publikált projekt a következő szakaszába lépett: a világ első B-hármas (B-triple – forgózsámollyal egymáshoz kapcsolódó 3 félpótkocsi) konténerszállító szerelvény gyakorlati tesztjei már zajlanak a brisbane-i kikötőben. A próbaüzem, a kikötő belső útjaira és néhány kijelölt közúti szakaszra korlátozódik.
Fő cél a költséghatékonyság és környezetvédelem
Mindenki számára ismerősek a kikötőkben akár százával, non-stop üzemelő terminál traktorok és a hozzájuk kapcsolt, egyforma, nem közúti, 2 tengelyes konténerszállító fépótkocsik. Ezek egyetlen nagy hátránya, hogy üresen is csak egy 30; 40; 45 vagy 48 lábas, illetve 2 darab 20 lábas konténerhez alkalmasak, amely üres konténerek mozgatásánál nem éppen kifizetődő. Ma már nemcsak a pénzt, hanem az ökológiai lábnyomot is mérik, szigorúan. Így jutottak el az ötletgazdák a kétszintes, közúti konténerszállítóhoz, elsőként, két hosszú félpóton (Super B-double), 4 darab 40 lábas és / vagy 8 darab 20 lábas konténerhez volt alkalmas. A sikeres próbákon felbuzdulva – kihasználva az adott utakon lehetséges maximális járműhosszúságot – kiegészítették háromtagosra a kombinációt, amely immáron 6 darab 40 lábas, vagy egy tucatnyi 20 lábas üres konténer szállításra alkalmas. A legnagyobb aggodalmat kb. 7,2 méteres teljes magasság és kanyarodás közbeni stabilitás jelentette. A három félpótos szerelvény terhelése – a 20 és 40 lábas konténerek önsúlyát ismerve – valójában 26-30 tonna között alakul. Ugyanakkor a konténerek biztonságos rögzítését is meg kell oldani, amit rádió-távirányítású, hidraulikus karok végeznek.
Elismerés és bizalom
Tesztprojekt első szakaszában szereplő, Super B-dupla kombinációval, az ausztrál O’Phee Trailers idén novemberben elnyerte a HVIA National Awards termékinnovációs díját is.
A National Heavy Vehicle Regulator (NHVR) /kb. a magyarországi NKH-nak felel meg/ december 13-án, a brisbane-i kikötőben járt, hogy felügyelje a köznyelvben csak „Londoni B-hármas” próbáit, köztük a pótkocsigyártókkal együtt a helyszínen végezte a kombináció stabilitási tesztjeit. Ezek a tesztek a jármű statikus borulási küszöbértékének (SRT) teljesítményét értékelték, hogy mekkora oldalirányú gyorsulás szükséges ahhoz, hogy a jármű elkezdjen borulni.
A jármű stabilitása, az üzembiztonság kulcsfontosságú összetevője, és a fizikai tesztek megerősítették és igazolták, az NHVR előrejelzését a kiváló biztonsági paraméterekre vonatkozóan.
A járműkombináció GPS-felügyelet alatt is áll, és különböző szigorú sebességkorlátozások vonatkoznak rá a kanyarodásra és az egyenes meneti haladásra.
Az Ausztráliában is egyedülálló járműszerelvény jelentősen növeli a termelékenységet, amikor üres konténereket szállítanak a különböző telephelyekről a hajókhoz, ezzel pénzt, időt, üzemanyagot és munkaerőt takarítanak meg, miközben a legmagasabb szintű biztonsággal végzik a fuvarokat.